הגרף המוזר של הפצצה הגרעינית האיראנית

הגרף המוזר של הפצצה הגרעינית האיראנית

סוכנות הידיעותAP הציגה ביום 27 לנובמבר שרטוט אשר מציג הדמיית מחשב של פיצוץ גרעיני, עוצמת הפיצוץ אמורה להגיע ל-51 קילוטון - פי 2.5 עד פי 3 מעוצמתן של הפצצות הגרעיניות שהאמריקנים הטילו בסוף מלחמת העולם ה-2 על ערי יפן הירושימה (כ-16 קילוטון) ונגסאקי (כ-21 קילוטון). לכאורה, שרטוט זה הינו הוכחה לכך שאיראן כבר הגיעה לשלב מתקדם בפיתוח הנשק הגרעיני.

על פי הדיווח, השרטוט הוכן ככל נראה בין השנים 2008 ו-2009, והינו אחד מאותם שרטוטים שנמסרו לסבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) על ידי שתי מדינות שונות. סבא"א ציינה בדו"ח שיצא לאור בנובמבר 2011, כי המסמכים מצביעים על איראן כמבצעת חישובי "תפוקת פיצוץ גרעיני". לפי AP, השרטוט הודלף לה על ידי מדינה שהינה "ביקורתית" כלפי תכנית הגרעין האיראנית, במטרה להפליל את איראן. זאת ועוד, לטענת העיתון הבריטי גארדיאן (Guardian) מ-10 בדצמבר, ישראל חשודה כי היא זו שמסרה את השרטוט לידי AP.

הדיווח של AP מתייחס גם אל 'סיכום מודיעיני' שנמסר לסוכנות הידיעות במצורף לשרטוט. על פיו, הניסויים בחומרי נפץ להדמיית פיצוץ גרעיני ('ניסויים קרים') שבוצעו על ידי מדענים איראנים במתקן החשאי פארצ'ין (Parchin), דרמית-מזרחית לטהרן, שימשו לבניית מודל לתכננן מודל של פצצה גרעינית, אשר תפוקתו היא זו שהוצגה בשרטוט. כידוע, איראן מונעת מפקחי סבא"א לסייר במתקן פארצ'ין ובשנה האחרונה אף החלה לנקות חלק מהמתקן על מנת להשמיד ראיות לפעילות גרעינית בלתי לגיטימית. אותו 'סיכום מודיעיני' נקב בשמות שלושה מדעני גרעין איראניים בכירים שנטלו חלק בניסויים במתקן פארצ'ין: מוחסן פאח'ריזאדה, מאג'יד שאהריארי ופריידון עבאסי. שאהריארי נרצח ב-2010. אשר לעבאסי, שעומד היום בראש הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, הוא נפצע בניסיון חיסול נוסף שבוצע באותו יום, אך החלים מפצעיו. לטענת איראן, ישראל עמדה מאחורי ההתנקשויות הללו.

בחינת משמעות השרטוט – האם הוא אותנטי?

הגרף הימני שבשרטוט מציב סימן שאלה בדבר משמעות השרטוט והאותנטיות שלו. הוא הוגדר באתר האינטרנט של כתב העת המכובד The Bulletin of Atomic Scientists העוסק במדיניות גרעינית: "ניתוח רשלני או מתיחה של טירון". כנגד זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שכנראה השרטוט נמסר כבר לפני כן לסבא"א , אשר בוחנת אותו ברצינות רבה. על רקע זה, ברור כי אין פרסומו של השרטוט עשוי לתרום לקידום המאבק נגד הפצצה הגרעינית האיראנית. להיפך, הוא עלול להזיק!

לפיכך, השאלה הראשונה שעולה בקשר לכך היא מיהו הגורם או הארגון שעומד מאחורי הכנת השרטוט. כאמור, על פי התקשורת, ישראל נחשדת בכך שהיא הדליפה את השרטוט ל-AP. לכן יש לשער, כי רבים בעולם מעריכים כי השרטוט מזויף וכי 'פוברק' על ידי 'המוסד'. אולם אין הדבר נראה סביר. איכותו הירודה והרשלנית של השרטוט אינה עולה בקנה אחד עם ההערכה הרבה הרווחת ברחבי העולם כלפי 'המוסד' הישראלי - מייחסים לו רמת תחכום ויכולת מבצעית גבוהות מאד, ובין היתר סבורים כי 'המוסד' עמד מאחורי השתלת הווירוס המתוחכם Stuxnet בלב מערכות המחשב של תכנית הגרעין האיראנית. אף במבט רטרוספקטיבי, זיוף שאינו מוצלח לא רק שאינו תורם אלא גם מזיק.

עם זאת, אף אין זה סביר לייחס לארגוני מודיעין מערביים אחרים את הכנתו של תוצר כה ירוד כמו השרטוט שהגיע לידי AP. על כן, אין לשלול את האפשרות כי השרטוט הינו מסמך איראני אותנטי. אם אכן מדובר במסמך איראני אותנטי, אזי יש לשאול על מהות השרטוט – מה מטרתו ומה הוא מייצג? באחד האתרים באינטרנט נבחנה אפשרות כי השרטוט נגנב על ידי האקרים של 'המוסד' מתוך מחשב של מדען גרעין איראני. האפשרות נשללה על ידי הכותב.

לדעתו, אין זה סביר שפיזיקאי גרעין העוסק בתכנון פיצוץ גרעיני יכין שרטוט ברמה כל כך ירודה. הוא שואל באירוניה: האם תכנית הגרעין האיראנית היא כה פרימיטיבית, עד כדכ כך שלמדעניה אין תכניות מחשב לשרטוט גרפים באופן מקצועי יותר? האם ניתן להאמין כי בידי מדינה שמכינה שרטוטים בכתב יד כמו השרטוט שלפנינו יש ידע ויכולת טכנית לבנות נשק גרעיני. אכן השאלה ששואל הכותב היא קשה, אך מצב כזה יתכן. קורה לעתים שתכניות המחשב אינן זמינות עבור המדען מסיבה כל שהיא, דווקא ביום שהוא נאלץ להציג שרטוט כלשהו. לפיכך הוא משרטט זאת ידנית. אפילו שגיאות וטעויות בלתי מתקבלות על הדעת עלולות להתרחש אצל מדענים, בשל חוסר תשומת לב, כמו השגיאה הקולוסאלית ואי ההתאמה בין הגרף הימני והשמאלי בשרטוט, ביחס של 1 ל-40,000. גם מדענים הם בני אנוש (בדרך כלל).

לדעת דויד אולברייט, ראש מכון ISIS (Institute of Science & International Security) היוקרתי שבוושינגטון, המספק הערכות מודיעין לממשל האמריקני, אכן השרטוט של הינו אותנטי, אך להתרשמותו הוא לא הוכן כחלק ממסמכי תכנון הפצצה, אלא כדי "להבין את התהליך". אשר לאפשרות כי ישראל היא זו שמסרה ל- APאת השרטוט: על פי מבחן התוצאה התשובה היא שלילית. השרטוט כשלעצמו לא הצליח לשכנע אף אחד כי הוא מתייחס לפצצה גרעינית איראנית.. יתרה מזאת, יתכן שפרסומו גרם נזק הן לישראל והן למאבק נגד הגרעין האיראני. אפשרות נוספת שאין לשלול אותה על הסף היא, שמדובר בתרגיל 'עוקץ' מצד איראן – 'פיברוק' השרטוט והעברתו בדרך מניפולטיבית כלשהי לידי גורמים שיעבירוהו לסבא"א וגם ל-AP. זאת, במטרה להאשים אחרי כן את ישראל ב'פיברוק' המסמך וגם כדי להוכיח כי התנהלות סבא"א מול איראן הינה אובססיבית, על מנת להפליל אותה.

לסיכום, קיימות אפשרויות שונות ביחס לאותנטיות השרטוט של AP ומהותו, ואנו נותרים עם סימני שאלה.

 האם קיים 'אקדח מעשן', או אולי אין צורך בו?

המונח 'אקדח מעשן' (smoking gun), כאשר בוחנים אותו, מסתבר שהוא מטעה. משתמשים בו כדי לטעון שקיים אקדח המוכן לירי. בפועל, האקדח מעשן רק לאחר שכבר ירה. מכל מקום, אין בשרטוט שלפנינו כדי לשמש 'אקדח מעשן' בסוגיית הפצצה הגרעינית האיראנית. הסדר הציבורי מחייב שיש לעצור עבריין שהוכח כי הוא מסוכן. אולם יש הסוברים כי יש לעצור אותו רק כאשר רואים אותו אוחד אקדח בידיו. כמו כן יהיו מעטים שסוברים שיש לעצור אותו רק כאשר הוא יורה באקדח. הנמשל ברור! דו"ח סבא"א מנובמבר 2011, חזר וציין את ההפרות השונות של האמנה לאי הפצת נשק גרעיני (NPT) שאיראן ביצעה.

הפרות בולטות במיוחד הייתה הקמתם החשאית של מתקני העשרת האורניום באתרים נתאנז ופורדו. איראן לא הצהירה עליהם במועד בפני סבא"א, כמתחייב מהצטרפותה לאמנת NPT, אלא ביקשה תחילה להסתיר אותם ואף הכחישה את קיומם. יתר על כן, איראן הקימה מערך חשאי במסגרת משרד ההגנה, אשר על פי מרכיבי פעילויותיו ניתן לאפיינו כמיועד לפיתוח נשק גרעיני. דו"ח סבא"א מנה פעילויות שונות המצביעות על כך: פיתוח חומרי נפץ מתאימים ומערכות להפעלתם, ניסויים הידרו-דינמיים וחישובים להדמיית הפיצוץ הגרעיני, הכנות להקמת מתקן לביצוע ניסוי גרעיני, אינטגרציה של ראש קרבי המתאים לזיווד נשק גרעיני עם הטיל הבליסטי 'שיהאב 3, ועוד. איראן נמנעה משיתוף פעולה מלא עם סבא"א כדי להפריך את ההאשמות כלפיה, והתנהלותה מול סבא"א התבססה במידה רבה על התחמקויות והכחשות.

בכל אלה ניתן בהחלט לראות 'אקדח מעשן'. אולם הפעילות המטרידה ביותר כיום בסוגית הגרעין האיראני הינה העשרת האורניום ל-20% במתקני נתאנז ופורדו. איראן אף השלימה לאחרונה את התקנת כל הצנטריפוגות במתקן פורדו, אשר מונה כיום כ-2,800 צנטריפוגות. פריידון עבאסי, נשיא הארגון האיראני לאנרגיה אטומית אף הגדיל לאחרונה לעשות והצהיר בסוף נובמבר, כהתרסה נגד סבא"א, כי איראן תפעיל את מתקן פורדו באינטנסיביות ותגביר את קצב העשרת האורניום ל-20 אחוז. העשרת אורניום לשיעור זה הינה מקפצה להעשרת האורניום לשיעור של 90 אחוז - אורניום באיכות נשק גרעיני. האיראנים טוענים שהם זקוקים לאורניום מועשר לשיעור 20 אחוז עבור ייצור דלק גרעיני לכור המחקר של טהרן, ואף לכורים נוספים שייבנו בעתיד. הטענה האיראנית מגוחכת. כמות הדלק שצורך הכור בטהרן קטנה יחסית. כמו כן, בנייתו של כל אחד מכורי המחקר הנוספים שאיראן עשויה לבנות תתמשך על פני מספר שנים.

למה דומה הדבר? לאדם שרכש מכונית אחת ובכוונתו, אולי, לרכוש בשנים הבאות מכוניות נוספות. לפיכך הוא בונה כבר עתה תחנת דלק שתבטיח לו דלק לכל המכוניות, לתמיד! הדלק לכורי המחקר הינו 'סיפור כיסוי' אשר 'אינו מחזיק מים' לאורך זמן. איראן עלולה אפוא לצבור בשנה הקרובה כמות רבה של אורניום מועשר ל-20 אחוז. עי ידי כך היא תהפוך ל'מדינת סף' גרעינית, מכיוון שתוך זמן קצר היא תוכל להגדיל את שיעור העשרת האורניום לדרגת ההעשרה הנדרשת עבור נשק גרעיני.

You might be interested also