אמנון ליפקין-שחק הלך לעולמו

ליפקין-שחק, נאבק בשנים האחרונות במחלה קשה ומת בבית החולים הדסה בירושלים בגיל 68
(צילום:AP)

אמנון ליפקין-שחק, מי שהיה הרמטכ"ל ה-15 של צה"ל הלך לעולמו בגיל 68 לאחר מאבק במחלה קשה. הוא מת בבית החולים הדסה בירושלים.

ליפקין-שחק הודיע כבר בשנת 1995, לפני שמונה לרמטכ"ל כי הוא לקה במחלת סרטן הדם. לפני שמונה באופן רשמי לתפקיד הבכיר הודיע כי הצליח להתגבר על המחלה. לאחר שחרורו מצה"ל מונה שחק לדירקטור בחברות "טבע", "פקר פלדה", "יפאורה" ו"חברת המלח".

מאוחר יותר הצטרף לפוליטיקה והקים את מפלגת המרכז. לאחר בחירות 1999 הצטרפה מפלגת המרכז לממשלה שהקים אהוד ברק, ושחק התמנה לשר התיירות. לאחר התפטרותו של השר יצחק מרדכי מהממשלה קיבל שחק גם את תיק התחבורה. במרס 2001, עם הקמת ממשלת האחדות בראשות אריאל שרון, הודיע ליפקין-שחק על פרישתו מהכנסת.

שחק התגייס לצה"ל ב-1962 ושירת בגדוד 890 של הצנחנים. במהלך שירותו התקדם לתפקיד סגן מפקד פלוגה בגדוד 202, שם השתתף בפעולות התגמול בג'נין וסמוע וכן כמ"פ בגדוד 890. במלחמת ששת הימים מילא את מקומו של סמג"ד בחטיבה. הוא פיקד על סיירת דוכיפת איתה השתתף בפעולת כראמה, פעולה עליה קיבל עיטור העוז. בהמשך הקריירה כיהן כמפקד גדוד הנח"ל המוצנח והשתתף בפעולות בגזרת לבנון. הוא קיבל עיטור עוז שני על האופן בו פיקד על הצנחנים במבצע אביב נעורים בביירות. במלחמת יום הכיפורים שימש סגן מפקד חטיבת הצנחנים והשתתף בקרב החווה הסינית ובקרבות בגזרת איסמעיליה. ב-1991 מונה לסגן הרמטכ"ל וראש אג"ם. הוא פיקד על מבצע שלמה להעלאת יהודי אתיופיה. ב-1 בינואר 1995 מונה לתפקיד הרמטכ"ל ה-15, כמחליפו של אהוד ברק. 

בשנים האחרונות שבה המחלה לתקוף את גופו של ליפקין-שחק, וכאמור היום הוא הלך לעולמו.

רה"מ בנימין נתניהו אמר לאחר היוודע דבר מות של ליפקין-שחק כי "אמנון הוא גיבור ישראל שהגדיש את מיטב שנותיו לביטחונה של מדינת ישראל. גבורתו ניכרת גם בדרך האמיצה שבה נקט בזמן מחלתו. לרגע הוא לא איבד מאצילותו. בשם אזרחי ישראל אני שולח את השתתפותנו ביגונה של רעייתו טלי וכל בני משפחתו".

נשיא המדינה שמעון פרס פרסם אף הוא הודעת תנחומים. "מאז יום ראשון האחרון, עת באתי להיפרד מאמנון חברי היקר בבית החולים לא יודעת נפשי מנוח. אמנון היה גיבור חיל אמתי, נושא לפיד שלום, אדם נדיר ויהודי חכם. תלמידיו ופקודיו הרבים ראו בו מורה דרך שאין כמותו, הם האמינו לכל מילה שיצאה מפיו ועל דלתו צבאו אנשים הצמאים לעצה חכמה, ישרת דרך ואמיצת לב. הציטוט בספר שמואל א' כאילו נכתב על אמנון: 'בחור וטוב ואין איש מבני ישראל טוב ממנו, משכמו ומעלה גבוה מכל העם'".

**

תמונות:

אמנון ליפקין-שחק ז"ל ורון בן ישי במהלך מלחמת לבנון הראשונה בביירות (צילום: יוסי בן חנן)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית