התאוששות מאסון בענן

אם רוצים ליישם תשתית טכנולוגית להתאוששות מאסון (DR), לא חייבים להסתמך על רכש של ציוד IT ומקום בחוות שרתים מרוחקת. איל מלח מנכ"ל חברת Agile IT, מסביר מדוע קל, זול ובטוח יותר להקים אתר גיבוי והתאוששות מאסון בענן
איל מלח, מנכ"ל חברת Agile IT

המונח התאוששות מאסון קשור מתקשר לנו בדרך כלל עם מורכבות גבוהה ועלויות גבוהות. המשמעות של העתקת נתונים לאתר גיבוי היא שנוצרות כפילויות רבות של ציוד ומתקנים, כולל רשתות, מערכות ניהול, אנרגיה וקירור. חשוב מכך, הכפילות הזו יוצרת עוד משאבי מחשוב לנהל ולתחזק על מנת להחזיק מתקן ראשי ומתקן גיבוי, כגון מערך האחסון כפול, רשת תקשורת להעברת הנתונים, העתקת הנתונים וגידול בתעבורה. 

אולם, כפי שבוב דילן כותב בשירו, "הזמנים, הם משתנים". בדיוק כשם שטכנולוגיית הענן יצרה שינוי תפישה בנושא הפעלת יישומים, אנשים רואים שינוי דומה בחוקי המשחק של התאוששות מאסון. אחד מהשינויים הגדולים שיצר הענן הוא ביטול הצורך באתר DR נוסף ש"יציל את היום". שימוש בענן לצורך התאוששות מאסון מספק יתרונות רבים. 

היתרון הראשון הוא בצמצום עלויות אחסון. ציוד ומשאבים עבור DR מייצרים עלויות, עם סיכוי קטן מאוד להחזר ההשקעה. אין סיבה לרכוש משאבים כגון אחסון, רשתות, שרתים, מדפים, חשמל וכבלים, כשאתה מקווה שלעולם לא תשתמש בהם. בענן אתה משלם רק על שימוש בפועל. בענן גם קל יותר לבחון ולאמת את המערכת בענן מאשר ב- DR מסורתי. זאת, מכיוון שהדבר נעשה ללא הפרעה למערכות הפועלות ועבור הלקוח מדובר ביתרון חשוב. 

אחד מהחסרונות בהפעלת מערכת התאוששות מאסון הוא כל מה שקשור בקלטות גיבוי. מתן שמות לקלטות, טעינה, הסרה, העברה, שימור, העתקה, מחיקה והשלכה. קלטות, קלטות ועוד קלטות. בענן לא צריך אותן. אחזור נתונים מהענן יכול להתרחש בכל אתר עם חיבור לאינטרנט. יתרה מכך, הוא יכול להתרחש במספר אתרים, כך שקל יותר ליצור תוכנית תגובה לבעיות במספר אתרים, והוא מספק אפשרות לפיצול עומס האחזור על פני משאבים שונים. 

צד נוסף לגמישות הגיאוגרפית של ה- DR בענן, קשור ביכולת לאחסן נתונים בענן ממספר אתרים או סניפים מרוחקים (ROBO). בעוד כל אתר או סניף יקבל URL ייחודי לאחסון הנתונים, הגישה לנתונים נעשית בצורה מרכזית בענן. במילים אחרות, נתוני ה- DR מכל ROBO נגישים בכל רגע מהמשרד הראשי. 

השימוש בענן גם משפר את ה-RTO (זמן התאוששות מאסון). המידע הנדרש לאחזור הפעילות לאחר אסון יכול להיות מוגבל רק לנתונים הנדרשים עבור יישומים, בהשוואה להורדת קובץ תמונה מלא (Image) ממספר קלטות ואחזור הנתונים. הדבר יכול לחסוך שבועות במהלך אחזור רחב היקף. נתונים שאינם נדרשים מיד, לא צורכים רוחב פס או משאבים אחרים שיכולים להפריע לתהליך האחזור. גישה זו לאחזור נתונים משתמשת ברעיון הנקרא "מערך העבודה" (Working Set), שהוא אוסף של נתונים הנמצאים בשימוש על ידי יישומים. מערך מבוסס ענן זה, הוא דרך היעילה ביותר לאחזר נתונים. 

גמישות אחזור הנתונים באה לידי ביטוי גם ביכולת להשתמש בענן לצורך אחזור נתונים מהענן. במקרה זה, נתוני ה-DR נשארים בענן וניתן לגשת אליהם על ידי יישומים מבוססי ענן. המשתמשים מתחברים אל היישומים בחיבור לספק שירותי מחשוב הענן והמידע שנותר מוצג בצורה הרגילה שלו. אחת הדוגמאות לתהליך זה הוא שיתוף קבצים בענן. 

הכותב הוא מנכ"ל חברת Agile IT, נציגת Store Simple, אחסון בענן 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית