רובה ה"ברק" עבר שדרוג

רובה הצלפים לטווחים ארוכים עבר לאחרונה התאמות מבצעיות, כזכור ב"ישראל דיפנס" נחשף כי התחמושת שנרכשה עבורו לא הייתה מתאימה
שר הביטחון אהוד ברק עם צלף שנושא את רובה ה"ברק"

רובה הצלפים לטווחים ארוכים "ברק" עבר לאחרונה שדרוג בשל חוסר התאמה מבצעית של הרובה והמערכות הנלוות לו.

כזכור, בגיליון מספר 9 של ישראל דיפנס (יולי-אוגוסט 2012) חשפנו כי בצה"ל יש מחסור בכדורים לרובה ה"ברק" (המוכר גם בשמות HTR-2000 או 338) שמייצרת החברה האמריקאית H-S Precision, לאחר שנמצא כי תחמושת שנרכשה בכמות גדולה עבור הרובה אינה מתאימה לשימוש בטווחים שאליהם יועדה מלכתחילה, כך שבמקום לירות לטווח של עד 1200 מטר, ניתן להשתמש בה רק עד למחצית המרחק. מעבר לטווח זה – הירי הופך ללא מדויק.

כעת נודע לישראל דיפנס כי הרובה שרכש צה"ל לפני מספר שנים לשימוש מערך צלפי החי"ר במקום רובה ה-M82A1 בארט קליבר 0.5, עבר שדרוג בחודשים האחרונים שכלל פיתוח מעצה (גוף הנשק) שיתאם לצרכים המבצעים של הנשק ולמערכות המצורפות. השדרוג בוצע על ידי חברת "אשבורי", שמייצרת ערכות שדרוג לרובי צלפים עבור מרבית יצרניות הנשק בארה"ב, ונעשה בתיווך של חברת "תאר אידיאל" שמייצגת את החברה בארץ.

בין היתר, המעצה החדש כולל מערכת מסילות ארוכה המותקנת גם בחלקו העליון של הנשק וכן בצדדים לצורך התאמת אמצעים כגון כוונות לייזר או כוונות תרמיות, דורגלים ועוד. בנוסף, במסגרת השדרוג מסופקות גם מחסניות של 10 כדורים במקום מחסנית של חמישה, הקת היא מתכווננת והמערכת משלבת בין מתכת לחומרים מרוכבים, דבר שהופך את הרובה לקל יותר.

50 יחידות כבר סופקו לצה"ל ובזמן הקרוב עוד רובים צפויים לעבור את השדרוג שבעקבותיו שופר משמעותית דיוק הירי ברובה. כמו כן, מלבד ל"ברק" גם רובה הצלפים הסטנדרטי של צה"ל ה-M24 מתוצרת "רמינגטון" עובר כרגע פרויקט שדרוג דומה על ידי חברת "אשבורי" בתיווך "תאר אידיאל".

בתוך כך, מתברר כי גם כוונות הלילה שרכש צה"ל לשימוש הצלפים ברובי "ברק", כוונות קליפ-און PVS 22 מתוצרת OSTI, אינן מצליחות להגיע לטווח המבצעי הייעודי אלא מגיעות לטווח של 200 מטר פחות.

הכוונות שמותקנות על גבי המסילה הקיימת של כוונות היום ברובה, דבר שמאפשר שימוש דואלי, נרכשו על מנת להחליף את כוונות האקילה X6 הוותיקות שמגיעות לטווח מבצעי מקסימלי של 600 מטר, והיו צריכות להגיע לטווח מבצעי של 800 מטר בלילה. אולם לדברי גורמים המעורים בעניין, מכיוון שמדובר בכוונות על בסיס קליפ-און אשר מתבססות על שני אלמנטים ולא מערכת לילה ייעודית אחת, הן מגיעות לטווח של 600 מטרים בלבד.

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל רכש כוונות לילה לרובה צלפים מסוג 'ברק', לאחר סדרת ניסויים שהוכיחו את התאמתן לצורך המבצעי של צה"ל. בימים אלו נבחנים שיפורים לכוונות בשיתוף עם חברת OSTI, כחלק מהטמעתן. תהליך זה הינו שכיח בהטעמת מערכות חדשות לשימוש מבצעי".  --

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית