השיגור בקוריאה הצפונית: למרות התקלות - הצלחה

גורמי מודיעין מסכמים את השיגור המוצלח של פיונגיאנג. למרות אובדן שליטה אפשרי על הלוויין, מדובר בהצלחה המקדמת את היכולת הטילאית הבין-יבשתית של קוריאה הצפונית. צפו בשיגור

בשבוע שעבר קוריאה הצפונית שידרה בהצלחה לוויין לחלל על גבי משגר הלוויינים "אונה 3". ההצלחה מגיעה לאחר ארבעה כשלונות בשיגור לוויינים בשנים האחרונות. פיונגיאנג הצטרפה למועדון אקסקלוסיבי של מספר מדינות שהצליחו להכניס לוויין למסלול מעל לכדור הארץ.

למערכת "ישראל דיפנס" הגיעו פרטים ראשונים מסיכום הערכות גורמי המודיעין על הצלחת הניסוי. בראשונה, תהליך הפקת הלקחים המהיר מעיד כי מאז הכישלון הקודם בשיגור הלוויין קוריאה הצפונית פיתחה יכולת התאוששות הנדסית מרשימה.

גורמי המודיעין המערביים מעריכים עוד כי אין מדובר בטיל בליסטי, כאמור, מדובר במשגר לוויינים. אולם ההצלחה במקרה זה מקדמת במידה רבה את תוכניתה של פיונגיאנג להשיג יכולת טילאית בין-יבשתית. מקורות אמריקאיים דיווחו כי קוריאה הצפונית איבדה בתוך יממה שליטה על הלוויין ששוגר.

למרות זאת, עדיין מדובר בהצלחה מרשימה עבור המדינה.

מקורות מודיעין ביפן דיווחו עוד כי בשיגור נצפו גורמים איראניים – דבר המחזק את הידיעות על שיתופי הפעולה בין איראן לקוריאה הצפונית בכל הקשור לפרוייקט הטילים הבליסטיים וגם תכנית הגרעין.

לדברי טל ענבר, ראש המכון לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, אין ספק כי יכולת שיגור לוויינית יכולה להוות בעתיד מקפצה ליכולת בליסטית. "קוריאה הצפונית נכנסה באופן רשמי למועדון החלל והפכה למדינה העשירית בעולם בעלת כושר שיגור לוויין. לכל ברור שיכולת שיגור לוויין לחלל יכולה להיות מתורגמת ליכולת שיגור של ראש נפץ על טיל בליסטי לטווח ארוך מאוד".

ובאשר לקשרים בין איראן לפיונגיאנג, על כך אמר ענבר כי "הקשרים בין תוכניות הטילים של איראן וקוריאה הצפונית ידועים ומוכרים מזה שנים ולכן כל התקדמות בתחום הטילאות של אחת מן המדינות תשפיע גם על המדינה השנייה. מעניין לציין כי בחודש אפריל 2012 הוצג בקוריאה הצפונית דגם של טיל בליסטי נייד לטווחים ארוכים אשר ניתן לראות מספר קווי דימיון בינו לבין משגר הלוויינים ששוגר בהצלחה. התוכניות עתידיות של איראן מראות עניין רב בטילים לטווחים ארוכים מאוד ולכן ידע טכני שמקורו גם בתכנית הלוויינים של קוריאה הצפונית יכול לתמוך בשאיפותיה של איראן להגשת יכולת בליסטית לטווחים ארוכים מעבר לקיים היום".

צפו בשיגור:

(מתוך שידורי הטלוויזיה הרוסית - Russia Today)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית