"הכוח נקט יוזמה וגם אם שגה צריך לקבל גיבוי"

תחקיר צה"ל בעקבות האירוע בכפר קדום בשישי שעבר, קובע כי החיילים נכנסו בצורה לא נכונה לשטח ההפגנה, אך פעלו כשורה שלא פתחו באש לעבר המפגינים

"הכוח נקט יוזמה וגם אם שגה צריך לקבל גיבוי"

צה"ל הציג אחר הצהריים את תחקיר האירוע בכפר קדום בו ניראו חיילי צה"ל נמלטים ממשליכי אבנים פלסטינים. מהתחקיר עולה כי אמנם הכוח עשה שגיאה בצורה שבא נכנס לשטח ההפגנה אך פעל נכון כשלא פתח באש לעבר המפגינים.

מדובר בהפגנה שמתקיימת בשנתיים האחרונות מדי יום שישי בין השעות 11:00-15:00 כחלק מהמאבק נגד הגדר, היא זוכה לפחות סיקור תקשורתי מאשר ההפגנות בנעלין ובילעין אך כוללת בהרבה מקרים גם תקריות אלימות. הכוח הצבאי שנכח במקום בשישי האחרון ניסה לבצע מעצר של מיידי אבנים ובעלי רוגטקות קלע דוד. מתחקיר צה"ל עולה כי הסרט המפורסם הוא למעשה שלושה סרטים ערוכים של שלושה שלבים שונים בפיזור ההפגנה.

"הכוח ניסה לעשות פעולה יותר חכמה של מעצר של זורקי אבנים וחשודים" אומר קצין בכיר בגזרה. "הכוח ניסה לרוץ מצפון משטח שולט לתוך מרכז ההפגנה שהייתה מפוצלת לשני מוקדים. הוא לא הצליח לעצור את מפרי הסדר. לפעמים קורות שגיאות. היו כאן שגיאות מקצועיות אבל הדברים האלה קורים. השגיאה הייתה שאם מחליטים לבצע מעצרים תוך כדי הפרת סדר אתה עושה שורה של פעולות שלא נעשו במקרה הזה" אומר הקצין הבכיר.

מהתחקיר עולה כי פלוגה בפיקוד מ"פ נערכה על גבעה שולטת כדי לפזר את ההפגנה. הגדוד נערך מצפון עם כוחותיו וגם צירף צוותים של משמר הגבול. המפגינים ניסו להגיע להתנחלות קדומים שלטענת המפגינים הפקיעה את אדמותיהם.

"הכוח שישב על ההר החליט ללכת לעצור את מפרי הסדר שמשתמשו בקלע דוד וברוגטקות. הכוח נכנס לא טוב מקצועית לתוך ההפגנה" מציין הקצין הבכיר. "באיזשהו שלב הסמל של אחד מהכוחות שפעלו במקום החליט לנתק מגע לאחר שהכוח נקלע למצוקה. לא הטריד אותו מי זורק עליהם אבנים מהמארב, אבל הוא לא הצליח לעצור את מי שרצה. אין כאן שום בעיה ערכית של דבקות במשימה. הם לא ברחו. הם היו במצוקה והחליטו לחזור לפלוגה. הסמל פעל נכון מקצועית. בשום שלב לא חשבו החיילים לבקש אישור לירי חי כיוון שלא חשו בסכנת חיים. הוראות הפתיחה באש שורבבו סתם לתוך הסיפור הזה. לבצע מעצר כזה זה מיומנות ולא כל אחד יכול לעשות את זה."

הם היה נכון להכניס לשם פלוגת אב"כ של הנדסה קרבית? 

"הכוח עמד מצויין במשימה העיקרית שלו של מניעת הגעת ההפגנה להתנחלות קדומים. הוא לא עמד במשימה המישנית שלו וזה מעצר מבוקשים". 

האם נשקלו צעדיים פיקודיים נגד החיילים המעורבים?

"היו להם שבועות ארוכים של הצלחה ומותר להם גם לשגות. הכוח נקט יוזמה וגם אם שגה צריך לקבל גיבוי. כוח שכשל בשל היעדר יוזמה צריך להיענש".

הקצין הבכיר הוסיף כי צה"ל נערך גם להפגנה השבועית שצפויה להתקיים מחר במקום.