ההרמס 900 בדרך למדינה חמישית

אלביט מערכות מנהלת מו"מ מתקדם על מכירה נוספת של "מל"ט הדגל" הרמס 900. במקביל, היא עוסקת בכמה פיתוחים מפתיעים. מה עוד מתכננים בחטיבת כלי הטיס הבלתי מאוישים של אלביט מערכות? מנכ"ל החטיבה, אלעד אהרונסון, מספר כמעט הכל
הרמס 900 (צילום: אלביט מערכות)

כ-85 אחוזים מהמל"טים שבשימוש צה"ל הם מתוצרת אלביט מערכות. החברה אמנם נכנסה לשוק המל"טים אחרי התעשייה האווירית, אבל הצליחה לכבוש לה עמדה מרכזית בשוק המל"טים הישראלי (וגם העולמי), בעיקר בשכבות הגובה הנמוכות והבינוניות.

אלעד אהרונסון, סגן נשיא אלביט מערכות והמנכ"ל של חטיבת כל הטיס הבלתי מאוישים שלה, אומר כי המל"טים של אלביט צברו עד כה כ-400 אלף שעות טיסה. זה מספר עצום בכל קנה מידה אלביט מערכות מתמקדת כיום במל"טים בשלושה גדלים - ה"סקיילרק" המצוי בשימוש זרוע היבשה, ההרמס 450, המשמש במקביל את זרוע היבשה ואת חיל האוויר, ואחיו הגדול, ההרמס - 900, המשמש את חיל האוויר.

ממש בסוף הקיץ של 2012, הטביע חיל האוויר את סמלו על מל"ט ההרמס 900 ראשון, לאחר שקודם לכן הטיס מטוסים עם סמל אלביט מערכות, לצורכי הערכת ביצועיהם. ה"סקיילארק", הזעיר מבין המל"טים שמייצרת אלביט מערכות, נמכר עד כה לכ-20 לקוחות ברחבי העולם, עבור רמת הגדוד והפלוגה. בצה"ל הוא מכונה "רוכב שמיים".

"לימדנו הרבה צבאות מה החשיבות של מל"ט אישי לחיילים בשטח והשיעור נקלט", אומר אהרונסון. במקביל, צה"ל רצה להצטייד במל"ט מעט יותר גדול לרמת החטיבה. אלביט מערכות סיפקה את ה - "סקיילארק 2" במסגרת פרויקט שכונה בצה"ל "שנ"י ("שכבה נמוכה יבשתית"). עם זאת, לגבי המל"ט הזה התעוררו חילוקי דעות בין זרוע היבשה לחיל האוויר, בעניין דרכי הפעלתו ומימונו. חיל האוויר נסוג מהכוונה להיות שותף בפרויקט, וזרוע היבשה המשיכה קדימה, לבד, בפיתוח כלי המכונה כעת "דוהר שמיים". הכלי החדש שבפיתוח מיועד לדרג החטיבה. "פרויקט ה'שנ"'י מוקפא כרגע כי צה"ל בוחן קונספט הפעלה חדש", אומר אהרונסון.

העובדה שאלביט מערכות שוב מפתחת מל"ט חדש מעוררת שאלות לגבי עתידו של המל"ט המכונה "סקיילארק 2", שלא נחל הצלחה: לפני מספר שנים החליטה אלביט מערכות לפתח מל"ט ביניים בעל משקל המראה של כ-100 ק"ג. היא רכשה תכנון של מל"ט כזה מחברת "אינוקון" הישראלית ונתנה לו את השם "הרמס 90".

מה קורה עם השיווק של המל"ט הזה?

אהרונסון מציין כי עדיין אין הצלחה עם הפרויקט. "ניגשנו אתו לתחרות בארה"ב יחד עם חברת ג'נרל דיינמיקס, ולצערי לא זכינו. אבל, זה פרויקט חי, ואני מאמין שהשוק יגלה את היכולות שלו". בגלל מימדיו, מוצע ה"הרמס - 90" בשתי תצורות - אחת של המראה על מסלול והשניה המראה בעזרת "קטפולטה", שנותנת למל"ט את מהירות ההמראה הדרושה. ניתן גם לצייד אותו בגלגלים או במגלשים וכל זה לפי הדרישות המבצעיות. "המל"ט הזה יעיל מאוד למשטרות ולכוחות שמסיירים לאורך גבולות יש לו יכולת לשאת מטע"ד של עד 25 ק"ג והוא מסוגל לשהות באוויר כ-15 שעות", מוסיף אהרונסון.

מנועי צמיחה

שני מוצרי הדגל בתחום המל"טים של אלביט מערכות הם ה"הרמס-450" וה"הרמס - 900". ה"אח" הקטן משמש כבסיס לפרויקט "ווטצ'קיפר" בבריטניה. זה נעשה בשיתוף פעולה עם חברת "תאלס" והוא מיועד לצייד את חיל התותחנים הבריטי במל"טי מודיעין מתקדמים.

"תאלס" הציגה בתערוכות בינלאומיות גרסה של ה"ווטשקיפר" כאשר הוא חמוש בטילים. מקורות פלשתינים טוענים כי כטב"מים חמושים מבצעים ירי לעבר מטרות. אלביט מערכות, כדרכה, מגדילה את יכולותיה על ידי רכש בחו"ל. כך נעשה גם בתחום מנועי המל"טים. החברה הישראלית רכשה חברה בריטית לייצור מנועי מל"טים הפועלים בשיטת "וונקל", כלומר ללא בוכנות. כיום, מייצרים במפעל הזה מנועים עבור מל"טים שנמכרים ללקוחות זרים.

במקביל, הקימה אלביט מערכות מפעל למנועים בפארק המדע על גבול רחובות נס ציונה. המנועים, שמיוצרים על ידי שני המפעלים, משודרגים באופן שוטף ויש החלפה קבועה של מנועים ישנים בחדשים בסד"כ של חיל האוויר. המנועים החדשים יותר שקטים ועם יותר כוח, מה שמתחייב מהרצון של המשתמשים להעמיס עליהם יותר מערכות. "מנוע הוונקל המשודרג מאפשר למל"טים שלנו להמריא עם יותר דלק ויותר מערכות. ה'הרמס - 450' טס מסוף שנות ה-90 והוא בתהליך התפתחות שוטף", מספר אהרונסון.

במסגרת הפרויקט, בחרו הבריטים בתצורה של שני מטע"דים אופטיים ומערכת מכ"ם. המל"ט הזה מסוגל להמריא ממסלולים מאולתרים ויש לו מערכת למניעת התקרחות. הזכייה בבריטניה הביאה להקמת חברת משותפת של אלביט מערכות וחברת "תאלס".

חברה זו, בשם U-Tacs, מעסיקה כיום 110 עובדים בריטים וכמה ישראלים. לאלביט יש 51 אחוזים מהמניות של החברה. הפרויקט בבריטניה מעורר עניין רב. כיום, יש מגעים בין ממשלות צרפת ובריטניה על אפשרות של פרויקט משותף בין אלביט מערכות וחברת "תאלס" לצורך אספקת מל"טים לצבא צרפת. כאשר הלחימה באפגניסטן גברה ומטעני הצד של הטאליבן גרמו להרבה אבידות לכוחות הקואליציה הבינו שם כי המל"טים יכולים לסייע.

הבריטים, שהפרויקט שלהם היה עדיין בשלביו הראשונים, חכרו מל"טים מדגם 'הרמס-450' ולקחו אותם לאפגניסטן. "משנת 2007 ועד היום המל"טים שלנו צברו באפגניסטן כ-70 אלף שעות טיסה. זה יותר מכל המל"טים האחרים שמפעילות המדינות החברות בכוח הרב לאומי המוצב במדינה זו (מלבד כוחות ארה"ב)", אומר אהרונסון. ה'הרמס 900' הפך, לדברי מנהל חטיבת המל"טים של אלביט מערכות ללהיט בינלאומי, וכיום, בנוסף לצה"ל, החברה קיבלה הזמנות מצבאות של ארבע מדינות אחרות. "יש כרגע משא ומתן עם מדינות נוספות שרוצות אותו. המאמץ שלנו הוא להגדיל את מגוון המטע"דים שניתן להתקין על המל"ט".

האם אין מקום להפסיק את מלחמות המל"טים בין היצרניות הישראליות כדי להתמודד טוב יותר בעולם?

"השוק של המל"טים בצמיחה אדירה. בישראל נוצרו שני מוקדי פיתוח עיקריים של מל"טים, אנחנו והתעשיה האווירית וזה בסדר. אבל זה שיש עוד ארבע יצרניות, זה ממש לא הגיוני".

האם אתם משקיעים בפיתוח תאי דלק כתחליף לדלק להנעת מל"טים?

"מערכות תאי הדלק הקיימות כבדות מדי ומעמיסות על המל"ט בצורה גדולה מה שמצמצם את כושר נשיאת המטע"דים. בעתיד, אם הטכנולוגיה תתקדם, נבחן את זה שוב". בנוסף לשיתוף הפעולה עם חברת תאלס על פרויקט הווטצ'קיפר הבריטי, יש לאלביט מערכות שיתוף פעולה בשוק מרכזי אחר - ברזיל. במדינה זו הקימו אלביט מערכות ויצרנית המטוסים המקומית אמבראר חברה בשם HARPIA שתשווק את המל"טים בברזיל.

לאלביט מערכות יש גם הסכם עם חברת בואינג על שיווק המל"טים הישראלים בשוק האמריקאי. "ארה"ב היא שוק גדול וכך גם השוק ההודי אליו אנו מנסים להיכנס. באירופה יש האטה בגלל המשבר הכלכלי אבל זה יתעורר", הוא מציין.

האם אתם מפתחים מל"טים שממריאים ונוחתים אנכית?

אהרונסון אומר כי בחטיבה שלו "מסתכלים על פתרונות לחילות ים שרוצים להפעיל מל"טים, כולל מערכות VTOL, כלומר המראה ונחיתה אנכית, אבל גם אחרים". הוא סרב לפרט עוד בנושא. המל"טים יוסיפו להיות גבוה ברשימת הייצוא של אלביט מערכות, ונראה כי אנו צפויים בשנים הקרובות לראות כמה דגמים חדשים, חלקם בטכנולוגיות מאוד מתקדמות, עם יכולות לא צפויות.  

**

הראיון וכל החדשות האחרונות בתחום הביטחון בגיליון מספר 11 של ישראל דיפנס, עכשיו בחנויות

 תמונות:

אלעד אהרונסון (צילום: אלביט מערכות)

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית