רענון הוראות הפתיחה באש

קצין בכיר בצה"ל אומר כי החיילים בחברון ובכפר קדום, שהוברחו ע"י מתפרעים פלשתינאים, פעלו כשורה כיוון שלא היה איום מידי

באוגדת איו"ש נמשכים התחקירים לגבי האירועים הקשים שאירעו בשבוע שעבר, בו תועדו חיילי צה"ל נסוגים בעקבות ידויי אבנים של מתפרעים פלשתיניים בחברון ובכפר קדום בשומרון.

בעקבות טענות החיילים כי לא פתחו באש כיוון שלא קיבלו הוראות פתיחה באש באופן ברור, באוגדת איו"ש הוציאו מסמך חדש שיסדיר את הוראות הפתיחה באש. המסמך יופץ לדרג הסמ"פ ומ"פ ומעלה. ההוראות נעות בין מדרג של סכנת חיים ועד הפרות סדר.

קצין בכיר בצה"ל אמר כי: "החובה שלנו הוא להפעיל נשק רק אם רואים שאין פגיעה בבלתי מעורבים וגם אם יש מעורב צריך לתת לו טיפול. חייל שיוצא למעצר מקבל הנחיות ספציפיות וחייל שמתמודד עם הפרות סדר מקבל הנחיות ספציפיות. אנחנו מחייבים את החייל לחשוב. יש חשיבות לתחושה הסובייקטיבית של החייל. אם הוא חש סכנת חיים גם בהקשר של זריקות אבנים הוא רשאי לירות. לפעמים החשיבה היא בשיברי שניות. הוא צריך להעריך את המצב ומה המיידיות ומה הממשיות של המסוכנות.

"אם מישהו עומד לדקור אותי עם סכין או עם סלע על הראש הכללים מאפשרים לי לפתוח באש. יש לחייל חובה לשמור על טוהר הנשק ולפעול באופן מאופק ומרוסן. קודם כל להפעיל אמצעים לפיזור הפגנות ורק אז לפעול באופן מהיר ונחוש כדי להסיר את הסכנה".

החייל המקרי יגדיר לעצמו את רמת המסוכנות? 

"אנחנו מצפים במקום שבו יש מפקד עם חיילים שהמפקד ייתן פקודות ויוביל את ניהול האש", אומר הקצין. "ייתכן שהחייל יימצא לבד ורק הוא יראה בקבוק תבערה שעומד להיזרק עליו. זה הדבר הבסיסי שאנחנו מצפים ממנו. אם אתה רואה מישהו עם סכין רץ אליך אתה אמור לנטרל את זה. אם זה בטווח רחוק עדיף נוהל מעצר חשוד".

חיילים חוששים שההחלטות שלהם יעברו לבית משפט

"בית המשפט לא נכנס לתוך ההחלטה כשמדובר בשברי שניות של סכנת חיים. לא היו חיילים שהועמדו לדין אחרי סכנת חיים. גם כשמתדרכים חיילים על זריקות אבנים אין מה לירות אש חיה על מיידים. אם התקיפה היא מסיבית מותר לעשות נוהל מעצר חשוד. יותר מזה: אם מזהים סכנה מיידית של בלוק, כך שחייל ייפצע משמעותית או ייהרג - מותר לו לפעול".

כאשר נשאל הקצין האם לדעתו החיילים בחברון וקדום פעלו כמו שצריך, הוא אמר כי: "החיילים לא חשו סכנת חיים. אנחנו מצפים מהם לשיקול דעת. פעולה נחושה ותקיפה מול הכלה. במקום שבו אפשר לסיים אירוע בלי הרוגים פלסטינים, גם בהיבט טוהר הנשק. בהקשר של הפרת סדר אם מוציאים כדור הוא יכול ללכת לא רק לרגל אלא גם להרוג. באירוע בחברון היו 13 חיילים אל מול 250 מתפרעים פלשתינים ועדיין הם הצליחו שלא יהיה ידויי אבנים לעבר היישוב היהודי בעיר וזאת ללא שום נפגעים לכוחותינו".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית