איפה ההרתעה?

תמונות החיילים הנסים מפני מפגינים פלשתיניים בשומרון היא ביטוי לשחיקת ההרתעה הישראלית. פרשנות

איפה ההרתעה?

משהו רע קרה להרתעה הישראלית בתקופה האחרונה: תמונות החיילים הישראליים שנסים מפני צעירים פלשתיניים, שחוזרות על עצמן בכמה מקומות בשטחים (דוגמאות מהימים האחרונים: חברון, קדום, שכם) הן ביטוי לכך.

להתפתחויות יש קשר ישיר למבצע "עמוד ענן": אנחנו יכולים להגיד לעצמנו אינספור פעמים, שהחמאס חטף "מכה קשה", ושהושגו היעדים הטקטיים של המבצע. מבחינת הרוב המוחלט של הציבור הפלשתיני, החמאס ניצח בענק - הוא השיג יעדים כמו ביטול ה"פרימטר" ליד גדר הרצועה והסרה חלקית של המצור הכלכלי באמצעות ירי טילים על העורף בישראל.

האופוריה סביב הגעת חאלד משעל לחגיגות יום השנה ה-25 להקמת הארגון רק ממחישה את עוצמת הארגון אחרי המבצע. מצד שני, הפתח, גם ביהודה ושומרון, במצוקה. הציבור הרחב קורא לכוחות הביטחון הפלשתיניים להפסיק לשתף פעולה עם ישראל. בקרוב, הלחץ רק יגבר, בנימוק שצריך לממש את הכרת האו"ם בפלשתין כמדינה ה-194 החברה בו.

זה הרקע להתפרצות האלימות בשטחים, שמתבטאת גם בתמונות המביכות של החיילים הנסים. בשורה התחתונה, בצה"ל ובשב"כ כבר מעריכים כי ביהודה ושומרון התחילה תקופה חדשה.

עד כמה תגבר האלימות בשטחים? האם אנחנו בפתחה של אינתיפאדה שלישית? לא כל כך מהר, אבל צה"ל התחיל לגבש תכניות מבצעיות ותכניות אימונים, לקראת אפשרות שהאלימות ביהודה ושומרון תמשיך לגבור בשבועות ובחודשים הבאים.

המטרה תהיה להשאיר את גזרת יהודה ושומרון כמה שיותר משנית מבחינה ביטחונית, אבל זה לא תלוי רק בנו.

צפו בתמונות המטרידות: