טיל נגד סייבר

חיל האוויר האמריקאי וחברת בואינג פיתחו טיל המסוגל לשתק את מערכות המחשוב של האויב באמצעות "דופק אלקטרומגנטי". סימן ראשון לכך שמלחמת הסייבר מתקיימת עמוק בתוך הממד הפיזי
This artist's rendering shows a CHAMP flying over a target - AFRL IMAGE

לוחמת סייבר היא תרחיש המשתנה במהירות. ממשלות בכל רחבי העולם משקיעות הון עתק בכדי להגדיל את יכולות הסייבר באמצעות עיצוב כלים חדשים. תרחיש הלחימה משתנה, ובמרחב הקיברנטי מדובר במלחמה א-סימטרית עם הוראות פתיחה באש מעוותות לחלוטין, כאשר הכוונה היא להרוס ולהפריע למערכות אויב על ידי פגיעה בתשתיות קריטיות.

חברות ביטחוניות עוסקות בפיתוח פתרונות חדשים עבור ממשלות וסוכנויות ביון, ולאחרונה בדקה חברת בואינג בהצלחה דור חדש של טילים שיכול לתקוף מערכות מחשב של מדינה מבלי לגרום לאובדן חיים.הפרויקט ידוע בראשי התיבות: CHAMP (Counter-electronics High-powered Microwave Advanced Missile Project)

הנשק משתמש במיקרוגל כדי להשבית באופן קבוע את המחשבים באזור מסוים. הפרויקט נולד בצבא האמריקאי, ופותח במיוחד על ידי מעבדת המחקר של חיל האוויר. הוא בוחן את את האפשרות להשמיד ולהפריע למערכות האלקטרוניות של היריב כגון מערכות מכ"ם, מערכות תקשורת, מערכות מחשוב ומערכות הפצת אנרגיה.

בעוד הפרויקט התחיל בצבא ומובילה אותו חברת בואינג, הטכנולוגיה מגיעה מחברה קטנה בשם Ktech , שנרכשה על ידי Raytheon בשנה שעברה, המתמחה בגנרטורים של קרינת מיקרוגל ליצור "דופק אלקטרומגנטי" ( EMP ) המסוגל להשבית ציוד אלקטרוני. הרעיון מאחורי נשק אנרגיה ממוקדת ( DEW ), הוא ההעברה של אנרגיה, בדרך כלל קרינה אלקטרומגנטית, נגד היעד לאפקט רצוי.

"טכנולוגיה זו מסמנת עידן חדש בלוחמה המודרנית של היום. פגענו בניסוי בכל יעד שרצינו. הפכנו מדע בדיוני לעובדה מדעית", אמר קית' קולמן, מנהל תכנית CHAMP בבואינג ל אתר securityaffairs . "בעתיד הקרוב, ניתן להשתמש בטכנולוגיה זו כדי להפוך את המערכות האלקטרוניות של האויב לחסרות תועלת עוד לפני שהחיילים או כלי הטיס הראשונים הגיעו למטרות". הרקטה נוסתה בהצלחה בחודש אוקטובר האחרון.

למרות שבואינג לא סיפקה מידע טכני על הדור החדש של הנשק, מומחים רבים מאמינים כי הרקטה מצוידות בתותח דופק אלקטרוני (electronic pulse cannon ) אשר מסוגל לגרום למתח גואה ביעד האלקטרוני ולהרוס אותו. מומחים צבאיים בטוחים כי אנו עומדים בפני דור חדש של נשק סייבר שטרם נחקר. אחת השאלות היא מה יהיו ההשפעות הריאליות של נשק כזה על הסביבה. לדוגמה, ההשפעה של אידוי חומר היעד המותקף. עוד שאלה חשובה קשורה לצריכת הספק גבוהה הנחוצה ליצירת קרן האנרגיה. שיטות קיימות להעברת אנרגיה נגד מטרות, עדיין לא מספיקות כדי לייצר נשק נוח.

אין ספק כי התרחיש של הלחימה משתנה במהירות, ותוך זמן קצר מספר רב של ממשלות יחזיקו בנשק מסוג דומה אשר תדרש עבורו אסטרטגיית הגנה יעילה.

סרטון המחשה מאתר בואינג:

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית