ברק: אני פורש מהחיים הפוליטיים

שר הביטחון הודיע בלשכתו בקריה כי לא יתמודד בבחירות בינואר 2013, ועם הקמת הממשלה החדשה, הוא יסיים את תפקידו במשרד הביטחון

ברק: אני פורש מהחיים הפוליטיים

ברק במסיבות העיתונאים (צילום מסך מתוך YNET)

"אני פורש מהחיים הפוליטיים ולא אתמודד בבחירות לכנסת הקרובה", כך הודיע שר הביטחון, אהוד ברק בלשכתו לפני מספר רגעים. במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס בקריה בתל אביב הכריז ברק כי לאחר הקמת הממשלה הבאה, לאחר הבחירות בינואר 2013, הוא יעזוב את תפקידו ויפרוש למגזר הפרטי.

"אני אסיים את תפקידי כשר הביטחון עם הרכבת הממשלה הבאה בעוד כשלושה חודשים. בכך תסתיים תקופה מצטברת של כשבע וחצי שנים בתפקיד זה. שנים שבהן יחד עם אחרים הובלתי את מערכת הביטחון וצה"ל דרך שיקום לאחר מלחמת לבנון השנייה, חיזוק הזרוע הארוכה של צה"ל ובניית היכולת המבצעית אם וכאשר תתקבל ההחלטה על איום האיראני, דחיפת "כיפת ברזל" ומערכת היירוט הרב שכבתית ולא פחות חשוב – עומקו של הקשר המודיעיני והמבצעי עם האמריקאים".

כאשר נשאל האם בכוונתו לכהן כשר ביטחון מקצועי לאחר הקמת ממשלה חדשה, ענה ברק כי "הדברים האלה לא נידונו ואני לא רואה שום סיבה להתייחס לדברים אלה". הוא קרץ דבריו ליריבות בינו לבין הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי על רקע "פרשת הרפז" ואמר כי "בצה"ל יש היום רוח של פתיחות אמת של ביטחון עצמי שקט וענווה, דברים כאלה הם בהשארת הרמטכ"ל גנץ, המשרה מנהיגות פתוחה, שקטה וקשובה. אלו דברים חשובים מאוד. אבל מעת לעת נשרטו וטוב שבאו על מקומם". ובאשר לאיום הגרעיני מאיראן - ברק אמר כי "הסוגייה האיראנית תישאר מרכזית על סדר היום ויותר מזה לא ראוי לומר".

ברק, הרמטכ"ל ה-14 של ישראל, שירת בצה"ל במשך 36 שנה. הוא זכה בחמישה צל"שים - בעיטור המופת ועוד ארבעה צל"שים על אומץ לבו והצטיינות בקרב. הוא השתחרר מצה"ל בשנת 1995 ולאחר חצי שנה, לבקשת ראש הממשלה דאז יצחק רבין, הצטרף לפוליטיקה ומונה לשר הפנים.

לאחר רצח רבין הוא כיהן כשר החוץ. בשנת 1997 נבחר ליו"ר מפלגת העבודה במקומו של שמעון פרס ובבחירות ב-1999 הצליח לגבור על בנימין נתניהו והתמנה לראש הממשלה. במאי 2000 הוא הוביל את מהלך נסיגת צה"ל באופן חד-צדדי מדרום לבנון. בתחילת שנת 2001 הוא התפטר מתפקידו והפסיד בבחירות לאריאל שרון ופרש מהחיים הפוליטיים.

אולם, לאחר כשש שנים במגזר הפרטי החליט לשוב לחיים הפוליטיים ובשנת 2007 הצליח לנצח בפריימריז בעבודה. לאחר מכן החליף את עמיר פרץ כשר הביטחון בממשלת אולמרט. בבחירות 2009 מפלגת העבודה נחלה מפלה גדולה והסתפקה ב-13 מנדטים בלבד. הוא חתם על הסכם קואליציוני של נתניהו ומאז מכהן כשר הביטחון של ממשלת נתניהו. בחודשים האחרונים דווח על מתיחות בין נתניהו לברק על רקע היחסים עם הבית להבן, אולם נראה כי מבצע "עמוד ענן" הצליח לחבר שוב בין שני האישים שנחשבים למקורבים. כעת מתברר כי ברק ביקש לבדל את עצמו מנתניהו ולמצוא בית פוליטי חדש.