"שרביט קסמים": הגנה לא על חשבון התקפיות

הצלחת ניסוי היירוט מהווה פריצת דרך, אולם שכבת הגנה אינה הפיתרון היחידי לאתגרים המוצבים בפני ישראל. פרשנות

"שרביט קסמים": הגנה לא על חשבון התקפיות

הטיל "סטאנר" של מערכת היירוט "שרביט קסמים", הוא ראשון מסוגו בהיסטוריה : הראש שלו הוא בעל צורת דולפין, כלומר אינו סימטרי. כיצד מנווט הטיל אל המטרה למרות היותו בלתי סימטרי? כנראה שמהנדסי רפאל יודעים להסביר את הפלא האווירו-דנימי.

ביום חמישי האחרון, על כל פנים, נרשם יירוט ראשון, באמצעות טיל בעל מבנה כזה. הסיבה לצורה יוצאת הדופן של ה"סטאנר" היא הרצון לשלב בראש המיירט כמות חסרת תקדים של סנסורים, שיזהו את טיל המטרה, ויאפשרו לנווט אליה בצורה מדויקת, גם כאשר הטיל התוקף יעשה את דרכו אל עבר הקרקע במהירות עצומה, שמאפיינת טילי קרקע-קרקע ארוכי טווח במיוחד.

יירוט טילים ארוכי טווח במיוחד אינו היעד העיקרי של פרויקט "שרביט קסמים" (אלא דווקא טילים בעלי טווח בינוני), אבל ה"שרביט" הוא חלק מתפיסת הגנה רב שכבתית שפותחה במנהלת "חומה" במשרד הביטחון ובצה"ל, שמשמעה מספר ניסיונות ליירט כל טיל שיאיים על ישראל באמצעות מספר אמצעי יירוט (בתחילה באמצעות מערכת "חץ 3"- עוד פרויקט שנמצא בשלבי פיתוח, ובהמשך, אם היירוט לא הצליח, "חץ 2", "שרביט קסמים" ולבסוף – "כיפת ברזל").

למה צריך כל כל הרבה ניסיונות יירוט כנגד כל טיל אויב? בעיקר בגלל שאיום הייחוס בעתיד עלול להיות לא "סתם" טיל גראד ואפילו לא "פאג'ר" אלא טיל שיהאב 3 איראני נושא ראש קרב גרעיני, חס וחלילה. במקרה כזה, המטרה תהיה להוריד ממש לאפס את הסיכוי שטיל כזה יחדור את מערכת ההגנה הרב שכבתית של ישראל (כמובן, שעד שכל שכבות ההגנה יהיו בשלות מבצעית יחלפו כמה שנים טובות). כמו "כיפת ברזל", גם מערכת "שרביט קסמים" תהיה מורכבת בעיקר ממכ"מ תוצרת אלתא ומטיל מיירט "סטאנר" וקרון בקרה, והיא צפויה לשמש גם כמערכת נשק עיקרית של חיל האוויר כנגד מטוסי אויב בשנים הבאות.

טיל ה"סטאנר" אמור להיות בסיס גם לטיל אוויר-אוויר דור שישי שיפותח בהמשך על ידי רפאל, ואם להסתמך על יכולות הדור החמישי כנראה שגם לו יהיו יכולות לתמרן 360 מעלות באוויר, כלומר להיות משוגר גם "אחורה". אגב, במערכת הביטחון בונים על "שרביט קסמים" גם כפתרון לטילי שיוט מנמיכי טוס, שגם אותם, כנראה, מפתחים האיראנים.

הניסוי ביום חמישי אכן היה פריצת דרך ענקית, אבל עד ש"שרביט קסמים" תתפוס את מקומה של מערכת "כיפת ברזל" כגיבורה הלאומית יעברו לפחות שנה וחצי. יכול להיות שהזמן הזה יתקצר – מהנדסי רפאל (במקרה הזה הפרויקט מבוצע גם בשיתוף חברת רייתיאון האמריקאית) הוכיחו בעבר כי אין לוח זמנים שלא ניתן לקצר במידה זו או אחרת.

אך האם מערכת ההגנה הרב שכבתית היא הפיתרון האולטימטיבי לבעיות הביטחון של ישראל? כפי שמראה המציאות הבעייתית באזור רצועת עזה לאחר מבצע "עמוד ענן" הלא מוחץ (החמאס שיפר בצורה דרמטית את מצבו בעקבות המבצע, וקיבל לידיו אזורים שלא היה יכול לפעול בהם קודם לכן), הגנה טובה אינה יכולה לבוא על חשבון היכולות ההתקפיות של צה"ל.

האתגרים שעוד עלולים לעמוד בפני צה"ל עלולים להיות מרוכבים פי כמה מאשר האתגר שהציב החמאס בעזה.

צפו בניסוי שבוצע בחמישי האחרון:

(צילום: באדיבות משרד הביטחון)