אחרי שמונה ימים: הפסקת האש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקפה

מצרים וארה"ב הודיעו כי הן יהיו ערבות להפסקת האש בין הצדדים לאחר שמונה ימי לחימה. צה"ל הונחה לחדול מן האש

אחרי שמונה ימים מבצע "עמוד ענן" עומד לקראת סיום: נשיא מצרים מוחמד מורסי ושרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון הודיעו בקהיר כי הושגה הפסקת האש בין ישראל לחמאס לתוקפה. 

על פי האישים הפסקת האש היא יוזמה של מצרים וארה"ב ושתי המדינות יהיו ערבות לשקט שיישמר משני הצדדים. בהודעה שפרסם הבית לבן נאמר כי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שוחח עם ראש הממשלה נתניהו והבטיח לו כי ארה"ב תפעל להבטיח את ביטחונה של ישראל ואת הפסקת הברחת אמצעי הלחימה לרצועת עזה.

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר ההכרזה על הפסקת האש כי "אני יודע שישנם אזרחים שמצפם לפעולה צבאית חריפה עוד יותר וייתכן מאוד שנידרש לה, אבל בעת הזאת הדבר הנכון למדינת ישראל הוא למצות את ההזדמנות הזאת להפסקת אש מתמשכת". בדקות שלפני כניסתה של הפסקת האש לתוקפה נורו לעבר יישובי הדרום מספר רקטות. חלקן יורטו וחלקן נפלו בשטחים פתוחים. בכל המקרים לא היו נפגעים או נגרם נזק.

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר כי "אנו מצפים לכיבוד מוחלט של ההבנות. המטרות הושגו במלואן - החמאס והג'יהאד קיבלו מהלומה כואבת".

צה"ל הונחה להפסיק את הירי לעבר עזה. בצה"ל החליטו על הוראות פתיחה באש חדשות - רק אם יש איום, כלומר אם יורים, פוגעים בחוליות. דובר צה"ל אמר כי חיילי המילואים עדיין ערוכים וכי החלטות יתקבלו בימים הקרובים.

במסיבת עיתונאים בקהיר, בה הוכרזה הפסקת האש, אמרה קלינטון ש"זהו רגע קריטי לאזור. מצרים לוקחת על עצמה את האחריות והמנהיגות שהייתה תמיד אבן פינה חשובה באזור הזה בכל הקשור לשלום וליציבות.

"בימים הקרובים תפעל ארה"ב עם שותפיה באזור כדי לבסס את ההתקדמות הזאת ולשפר את התנאים ברצועת עזה, ולשפר את הביטחון של אזרחי ישראל".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית