"עוצמה רכה" היא ה"ענן" ההולך לפני המחנה

"עוצמה רכה" היא ה"ענן" ההולך לפני המחנה

מבצע צבאי מידתי מתוכנן היטב, המחזיר את כושר ההרתעה לישראל תוך שיקולים של גיבוי ציבורי עולמי. פיקוד העורף מצליח להנחיל לכל אזרח מדיניות מיגון יעילה ויוצר חזית אזרחית איתנה, דובר צה"ל שוטף את הרשתות החברתיות בארץ ובעולם במידע ויזואלי עדכני בשפות רבות, מטה הסברה לאומי מתאם באפקטיביות רבה פעילות מדינית, אזרחית וביטחונית של גורמי הממשלה וארגונים לא רשמיים, ראשי הערים מחזקים את החוסן החברתי בישובם – פסיפס מוצלח של דיפלומטיה ציבורית במבצע מרוכז של שבוע ימים.

"המסביר לצרכן" במהדורה מעודכנת של נובמבר 2012. בשנים האחרונות ראינו שינוי מתמשך באסטרטגיית הסכסוך במזרח התיכון: העוצמה שישראל מפיקה בעימות עם האויב אינה עוד רק כוח פיזי, מטוסים, טילים, שריון, חי"ר. גורמים דומיננטיים עתה הם שחקני "העוצמה הרכה", שיקולי הדיפלומטיה הציבורית (לשעבר "הסברה" ..), הדין הבינלאומי, הפעילות להשגת תמיכה מדינית עולמית – קשת הדרכים הלא-כוחניות המגבות את המהלכים הצבאיים.

שיקולים אלה היו אבני יסוד בתכנון ובביצוע של מבצע "עמוד ענן" השבוע. שותפים לשיקולים אלה הם מראש הממשלה, שרי הביטחון והחוץ דרך הרמטכ"ל והמטה הכללי ועד מפקד הפיקוד, האוגדה והמח"ט. במבצע "עמוד ענן" המסתיים בימים אלה יש לנו הזדמנות מעודכנת להיווכח עד כמה אנחנו מדינה בבחינת "ארגון לומד". ברמה המדינית הבכירה הצליחה ישראל בימים אלה לרתק את העולם בהזדהות מלאה עם החובה של מדינה להגן על אזרחיה.

מנהיגי עולם, ממשלות וארגונים בינלאומיים שטרחו בעבר לגנות את ישראל מייד על הפעלת כוח צבאי על אוכלוסייה חסרת ישע נוכחו עתה במבצע צבאי מידתי ו"כירורגי",תוצאה של הפקת לקחים ממבצעי עבר ומתכנון קפדני, אימון מוקדם והכנות יסודיות בכל דרגי הצבא. כל המערכות השתפרו באופן שיטתי מאז לבנון השנייה דרך "עופרת יצוקה" ועד היום. מטה ההסברה הלאומי שהוקם ב - 2007 הוכיח עתה את ניסיונו הרב ויכולתו בניווט מתואם של מאמצי ההסברה של משרד החוץ, צה"ל, הרשויות המקומיות ועשרות ארגונים רשמיים ולא רשמיים בארץ ובעולם שתרמו לרשת את המידע תומך הלחימה.

המידע הופץ בשני אפיקים: הצבאי, על פעילות צה"ל בעזה והאזרחי על עמידת הציבור בדרום בפגיעות הטרור החמאסי. המטה הלאומי היה שותף כבר בתהליך המדינתי בהחלטת הקבינט על היציאה למבצע. את הפעילות ההסברתית הצבאית הובילה לפי המסורת חטיבת דובר צה"ל תוך שיפור עצום בהעברת מידע ויזואלי לטלביזיות ולרשת האינטרנטית בארץ ובעולם באיכות ובמהירות שלא הכרנו.עשרות אלפי כניסות לאתרי צה"ל, פי 10 מיום רגיל, כ - 200 אלף עוקבים בטוויטר, כ - 280 אלף עוקבים בפייסבוק, עלייה של 40% מתחילת המבצע. פעולה רבה נעשתה מראש בהכנת חומר, תוך פתיחות והבנה רבה יותר מבעבר "לשחרר" חומר מודיעיני להסברה מתוך הכרה בחשיבות זירת התודעה.

דובר צה"ל הפיץ מידע בחמש שפות וגם העמיד צוות להזמת שמועות זדוניות שהפיץ האויב לתקשורת העולמית. דוגמה קטנה לתשומת הלב הבינלאומית שניתנה בתכנון ההסברתי המוקדם היא שמו של המבצע באנגלית "Pillar of Defense" שאינו תרגום מדוייק של "עמוד ענן" אלא שם עם מסר. נלמד גם הלקח של גישה לכתבים זרים לזירת הלחימה. הפעם ניתן אישור לכתבים אלה לעבור דרך מעבר ארז לרצועה בידיעה כי אנו מאפשרים בכך שיקוף של הסבל של הפגיעות הישראליות בתושבי עזה, אך מאידך הם נוכחים ומדווחים על שיגור רקטות מאוכלוסייה המשמשת מגן אנושי למפעילי טרור.

מאות מתנדבים בעולם ובארץ השתתפו בהזרמת מידע בארגונים המובילים מאמץ הסברה פרו-ישראלי שהמתמודד עם תעמולה אנטי-ישראלית כבדה בקמפוסים , ברשת ובעיתונות בינלאומית. החזית הדומיננטית הפנימית במבצע זה היא החזית האזרחית.

אי אפשר שלא להתפעל שוב מהמיומנות ההסברתית של פיקוד העורף. מדיניות המיגון ששודרה לציבור הצליחה להיות מיושמת ומופנמת על ידי כל תושב. זה לא התחיל עתה , אך נוכחנו כל יום מחדש עד כמה ציבור ממושמע מציל את חייו ותורם כך ישירות לחוסן לאומי, ערך קריטי למקבלי ההחלטות ומחזק את המדינה בעמידתה מול אויב אכזר. תרמה לכך ישירות ההצלחה המדהימה של "כיפת ברזל" , נתון ראשון במעלה לחיזוק המורל הלאומי , הפרטי והקיבוצי.

שחקנים פעילים היו הפעם יותר מבעבר דוברי הרשויות המקומיות, ערים ומועצות אזוריות אשר ספקו לתקשורת בארץ ובעולם את הסיפור האנושי של המבצע. אותרו תושבים רבים דוברי שפות, מהם בני נוער שהיטיבו לשתף את העולם יום ולילה במצב הבלתי נסבל של מיליון וחצי אזרחים ישראליים תחת אש. המנהיגים המקומיים, ראשי הערים ברחבי הארץ, היו דמויות מפתח להזדהות של התושבים והובילו מערכת משומנת של היערכות אזרחית בישוב. מול כל הפעילות הנרחבת הזאת הפעיל האויב החמאסי בגיבוי של רבים בעולם הערבי מערכת מסיבית של מידע על הסבל האנושי, מצב "אנדר דוג" קלסי לתקשורת.

שמועות מרושעות רצו חופשי ותמונות המדברות יותר מאלפי מילים פעלו על האמוציות של קהל בעולם.

לסיכום, היתה ב"עמוד ענן" הוכחה להפקת לקחים מוצלחת מניסיון העבר בחיזוק כושר העמידה של הציבור הסובל בארץ, טיפוח הבנה בינלאומית לאינטרסים החיוניים של ישראל וגיבוי מדיני לפעילות הצבאית המרשימה להשבת כושר ההרתעה לישראל.

You might be interested also