בדרך לעוד תיקו?

פרשנות של עמיר רפפורט: נכון לעכשיו, מבצע "עמוד ענן" דומה יותר למלחמת לבנון השנייה מאשר ל"עופרת יצוקה". תמונת מצב ביום שני בבוקר
(צילום: דובר צה"ל)

נכון לעכשיו, מבצע "עמוד ענן" דומה יותר למלחמת לבנון השנייה מאשר ל"עופרת יצוקה". ביום שני בבוקר, נערך צה"ל לעוד יום של מהלומות, כאשר ברקע המגעים המדיניים להפסקת אש, שיימשכו ככל הנראה לפחות עד לביקורו של מזכ"ל האו"ם באיזור מחר.

אם תושג הפסקת אש, יוכל כל צד, בצדק, לטעון להישגים משמעותיים (צה"ל חיסל כבר בפתיחה את ראש הזרוע הצבאית של החמאס; ובראיית החמאס, למרות "כיפת ברזל" הירי לעבר העורף הישראלי הצליח לשבש את שגרת החיים של מיליוני אנשים).

במילים אחרות, בפנינו עוד תיקו, כפי שהגדיר הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל דן חלוץ, את תוצאות מלחמת לבנון השנייה. אם בתום יממת ההכרעה ייכשלו המהלכים המדיניים וצה"ל יעבור לשלב הפעולה הקרקעית בעזה, היא צפויה להימשך לפחות שבוע, ועלולה לעלות בנפגעים לשני הצדדים. גם פעולה קרקעית לא תביא להפסקת הירי לעבר העורף הישראלי, היא רק תצמצם אותו.

בתוך כך, מהערכת מצב שנערכה בצה"ל ביום שני בבוקר, עולה כי התמשכות הפעילות האווירית כבר הביאה ביום ראשון (אתמול) לצמצום של 40 אחוז בהיקף הירי לעבר העורף הישראלי, לעומת ימים קודמים. צה"ל ביצע במהלך הלילה שבין שישי לשבת 100 תקיפות, מתוכן 40 תקיפות כוונו כנגד מנהרות הברחה באיזור רפיח. המנהרות הותקפו גם בפתחים שלהם וגם לאורכן, כדי להקשות על תהליך השיקום בהמשך. צה"ל ביצע במהלך הלילה שש תקיפות כנגד חוליות שקשורות לירי הרקטות.

התקיפות של צה"ל הולכות ומתקרבות אל ריכוזי הערים הפשלתיניות, דבר שמתבטא בעליית מספר הנפגעים בקרב אזרחים בלתי מעורבים. בצה"ל בודקים דיווחים על נפגעים אזרחים במהלך תקיפה בשכונת זייתון. במהלך הלילה שבין ראשון לשני, תקף צה"ל גם את איצטדיון הכדורגל בעזה. מדובר בפגיעה משמעותית ראשונה בתשתיות, מתוך מטרה להכאיב לאוכלוסיה המקומית, אם כי בצה"ל טוענים כי הסיבה לתקיפה היא ירי רקטות שבוצע מתוך האיצטדיון. בצה"ל בודקים אפשרות שמתחת ליציעי האיצטדיון הוסתרה תחמושת.

במקביל, ביום שני בבוקר השתלט צה"ל שוב על תחנות רדיו ברצועת עזה, והעביר בהן מסרים לאוכלוסיה המקומית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית