"עמוד ענן" בעיניים ערביות

סקירה של כלי התקשורת הערביים מגלה כי גם הפלשתינים פועלים במרץ להשגת קונצנזוס להמשך הלחימה

בישראל כלי התקשורת משדרים בגל פתוח סביב השעון ומעדכנים את הצופים בכל מה שקורה בשטח. אבל מה מתרחש בצד השני? מבחינת האווירה התקשרותית הטלוויזיה הפלשתינית נערכת כולה לאפשרות של כניסה ישראלית קרקעית לרצועת עזה.

במהלך סוף השבוע, כאשר החלו להתגבר הדיבורים על מהלך קרקע בעקבות הירי לעבר תל אביב וירושלים, החלה הטלוויזיה לשדר במתכונת של "גל פתוח", והועברו דיווחים מהשטח בזמן אמת. כמו כן שולבו במהלך השידורים החיים מהשטח, ראיונות עם אזרחים המהללים ומשבחים את ה"שאהידים" ובפרט את מוחמד ג'עברי. בנוסף משודרים לסירוגין שירי תמיכה ועידוד לעזה ולתושבים. טלוויזיית אל-אקצא, רשת המזוהה עם ארגון חמאס, החלה בשידור של סרטוני לוחמה פסיכולוגית המופנים לחיילי צה"ל.

אם עד כה מרבית הסרטונים שפורסמו נועדו לעודד את הלוחמים הפלשתיניים, הרי שכעת משודרים סרטונים הפונים בעברית לחיילי צה"ל עם מסרי הפחדה והרתעה. לדוגמא: קריאה לחיילי צה"ל להיכנס רגלית לעזה ולחטוף "מהלומה כואבת", כאשר ברקע משודרים סרטונים המדמים חטיפת חיילי צה"ל וגרירתם למקום מסתור, תמונות של חיילי צה"ל בארונות קבורה וכן תמונותיו של גלעד שליט. באחד מהסרטונים הקריין מזמין את חיילי צה"ל לעזה באומרו כי "המוות מחכה להם".

גם בתקשורת הכתובה ובמדיה החברתית נצפתה מגמה זהה. סוכנות הידיעות "מען" פרסמה מידע על פעילות של יחידות הזרוע הצבאית של חמאס ובראשן יחידת ה"מראבטון" שמשימתה להגן על גבולות הרצועה במקרה של כניסה קרקעית של צה"ל לעזה. כמו כן כלי התקשורת של חמאס מנסים להעביר מסר לפיו חיסולו של ג'עברי לא יכריע את ה"התנגדות" וכי גם אם מדובר בפגיעה קשה, שורשיה של ה"התנגדות" עמוקים ואיתנים. אתר אל-ג'זירה בשפה הערבית פרסם ידיעה, לפיה הוקם חמ"ל מיוחד בעזה לזכויות אדם, הכולל עורכי דין ומשפטנים במטרה לתעד את ה"תוקפנות הישראלית" נגד עזה. בין היתר, החמ"ל אמור לתדרך את תושבי עזה כיצד לתעד את "פשעי" ישראל ולרכז תמונות וסרטונים אלה על מנת להפיץ אותם בעולם ולפגוע בתמיכה הבינלאומית שמקבלת, בינתיים, ישראל.

מלחמת הרשתות החברתיות

מלבד הגולשים הפלשתינים והעזתים, שמטבע הדברים, מעלים תמונות רבות של הרס וחורבן לצד הרוגים ופצועים, הגולשים המצרים מלבים גם הם את האש ושילבו ב"ציוצים" בטוויטר, תמונות קשות מאוד לצפייה של ההרוגים ברצועה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית