רגע האמת של "עמוד ענן"

פרשנות של עמיר רפפורט, יום חמישי למבצע: המהלך האווירי מיצה את עצמו, הדרג המדיני חייב להחליט - הפסקת אש מהירה או תמרון קרקעי בתוך הרצועה

מבצע "עמוד ענן" מגיע בתחילת השבוע לשלב קריטי: המתקפה האווירית מיצתה את עצמה, פחות או יותר, כבר אתמול, המגעים להפסקת אש צוברים תאוצה. עיקר המגעים יערכו ביום ראשון במצרים.

 אם צה"ל והדרג המדיני אינם מתכוונים להורות על תמרון קרקעי בעומק רצועת עזה, צה"ל היה מעדיף להסתפק בהישגיו עד כה, ולהגיע להפסקת אש דה-פקטו. אך למרות שבכירי צה"ל "משדרים" שהם אינם מעוניינים בפעולה קרקעית, האופציה לתמרון קרקעי עדיין מונחת על השולחן.


הכדור  בידי הדרג המדיני, שאמור להכריע בין האצת המגעים להפסקת אש ובין האופציה לפעולה קרקעית.

גורמים ביטחוניים ומדיניים דחו אמש פרסומים בכלי תקשורת ערבית, לפיהם שליח ישראלי יצא כיבכול למצרים כדי לסגור פרטים אחרונים בנוגע להסכם הפסקת אש בתיווך מצרי. עם זאת, אותם גורמים מאשרים כי מתנהלים מגעים להפסקת אש. מדובר במגעים במספר ערוצים, גם בערוץ המצרי. גם בצה"ל סבורים כי המבצע השיג את יעדיו וניתן לסיים אותו ללא פעולה קרקעית.

עם זאת, במקביל למגעים להפסקת אש, צה"ל כמעט השלים בסוף השבוע את גיוס העוצבות הדרושות לו לשם מבצע קרקעי. המבצע אמור להתבסס על כוחות סדירים. לכן, מרבית כוחות המילואים שגויסו, מיועדים להחליף את הכוחות הסדירים במשימות שוטפות. הדרג המדיני אישר עד כה גיוס של 75 אלף חיילי מילואים, מספר שלא היה כמוהו מאז מלחמת לבנון השנייה.

מההיבט המבצעי, בצה"ל נערכו בסוף השבוע סיכומים של ארבעת ימי התקיפה הראשונים ונרשמה שביעות רצון מתוצאותיהם. לאחר שצה"ל הצליח ליצור הלם בחמאס במהלך הפתיחה של מבצע "עמוד ענן", בכך שהרג את ראש הזרוע הצבאית של הארגון, אחמד ג'עברי, המאמץ בסוף השבוע התמקד בניסיון לשמר את האפקט ההרתעתי, שהושג כבר בחיסול. במהלך הלילה שבין שישי לשבת, לאחר סדרת התייעצויות בין צה"ל לדרג המדיני (ההתייעצויות כאלה נערכות מאז תחילת המבצע פעמיים ביממה) הורה הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, להגביר את קצב הפגיעות האוויריות בעזה. 

בסך הכל, הותקפו בין שישי לשבת כ-200 מטרות. בנוסף ל-120 מחפורות של טילים ארוכי טווח, הותקפו גם 20 מנהרות להברחה באיזור ציר "פילדלפי" ומטרות נוספות. בין היעדים שהותקפו, ולהם משמעות סמלית, לשכתו של ראש ממשלת החמאס איסמאעיל הניה, בקומה קביעית של בניין ברחוב נאצר, בלב עזה. כמו כן הותקפו מטה משטרה בלב עזה, וביתו של אחמד ע'נדור, מפקד האיזור הצפוני בחמאס. ע'נדור קודם בימים האחרונים בתפקידו, בעקבות החלל שהויתר אחריו ג'עברי, והוא נחשב כעת מספר 2 בזרוע הצבאית של החמאס.
 

ע'נדור לא היה בביתו בזמן שהותקף (וגם לא היה אמור להיות), אך בתקיפה נפגעו כמה מתושבי שכונתו. ככלל, בצה"ל יש שביעות רצון מכך שמספר הנפגעים האזרחים בשוגג במהלך תקיפות צה"ל מאז תחילת "עמוד ענן" הוא נמוך יחסית, דבר שמשמר את הביקורת הבינלאומית כנגד ישראל על "אש נמוכה".

תקיפות אוויריות נמשכו גם לכל אורך השבת ו"בנק המטרות"ש ל צה"ל עשוי להספיק לעוד כמה ימים. ככל שחולף הזמן, עובר צה"ל לתקוף מצבורי נשק ומחפורות טילים קרוב יותר ויותר לריכוזי אוכלוסין,  בלית ברירה.

מן הצד השני, הפלשתינים ממשיכים לשגר אש לעבר העורף בישראל, בקצב שעולה במעט על התחזיות המוקדמות.
 בסוף השבוע נמשכו מטחי הרקטות הספורים לעבר גוש דן, כאשר בצה"ל מעריכים כי בידי החמאס עוד כמות קטנה של רקטות שיכולות להגיע לטווח זה.

בשבת אחר הצהריים יורטה על ידי סוללה של כיפת ברזל רקטה שהייתה עלולה להתפוצץ בשטח מיושב בגוש דן. הסוללה הוקמה והוצבה בגוש דן רק שעות ספורות לפני היירוט המוצלח (ראה בעמוד..).
 

ביום שישי נרשמה הפתעה כאשר רקטה שוגרה גם לעבר איזור ירושלים, והתפוצצה שם מבלי לגרום לנפגעים. הרקטה שבה מדובר הייתה ידועה באגף המודיעין של צה"ל כפרויקט סודי תחת שם הקוד "8 אינ'צ" או "אמ 75". מדובר ברקטה בקוטר 200 מ"מ וטווח של 75 קילומטר שפותחה על ידי ארגון הג'יהאד האיסלאמי, בסיוע מהנדסים איראנים. במקביל, שקד גם החמאס על פיתוח דומה. עצם העובדה שרקטה כזאת מפותחת ברצועת עזה הייתה ידועה בצה"ל, אבל לא היו הערכות כי הן ישוגרו דווקא לכיוון ירושלים.

רוח מבצע "עמוד ענן" של צה"ל מקבלת את תכונות אופיו של הרמטכ"ל גנץ. מתון בדבריו, לא מאיים "להחזיר את עזה 50 שנה לאחור", משדר גנץ כי צה"ל מוכן לסיים את המבצע, אם תובטח תקופה ארוכה יחסית של שקט מוחלט באזיור הדרום ובגבול רצועת עזה. אבל, להמשך המבצע ולהסלמתו יש גם דינמיקה משל עצמה.


אתמול נמשכה כוננות של צה"ל, השב"כ והמשטרה, על רקע אפשרות שהחמאס יגיב גם בפיגוע הרחק מעזה, אולי אפילו כנגד יעדים בחו"ל, או שגזרות אחרות יתחממו (בשישי אכן בוצע ירי ספורדי מסיני לכיוון ישראל). בצה"ל מעודדים מאוד את ראשי הרשויות בגוש דן ובאיזור ירושלים לשמר את שגרת החיים בטווחים שמעל 40 קילומטר, באופן שגרתי לחלוטין, כאיתות לחמאס על כך שהירי שביצע לעבר גוש דן וירושלים אינו מהווה מכה קשה לעורף הישראלי.

בצה"ל מעריכים כי אלמלא ההישיגם הגבוהים של "כיפת ברזל" (90 אחוזי יירוט באמצעות טיל בודד המשוגר לכל רקטה שעלולה להתפוצץ באזיור מאוכלס), מספר האבידות בעורף היה עלול להיות גבוה באופן משמעותי, ובהתאם הלחץ לבצע מהלך קרקעי היה גובר.

הערכות מודעיניות בצה"ל דיברו בסוף השבוע על כך שהחמאס כבר ספג מכה מוראלית ופיסית קשה, מאז תחילת מבצע עמוד ענן" וכי ראשיו מייחלים להפסקת אש, גם אם יכריזו בסיום הלחימה על "ניצחון"ב כל מקרה.
 

אך האם התוצאות מוחצות מספיק כדי להבטיח שקט ממושך, גם בלי המשך הפעולה בתמרון קרקעי? לא בטוח. נכנסים לעזה? אם כן, החלטה על כך חייבת ליפול בקרוב.

לסיקור המלא של האירועים ברצועת עזה
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית