מי היה אחמד ג'עברי

רמטכ"ל החמאס שהצליח לחזק את השורות הצבאיות שלה הארגון, היה אחראי בין היתר גם לחטיפת גלעד שליט

רמטכ"ל החמאס, אחמד סעיד ח'ליל אל-ג'עברי שחוסל יותר מוקדם היום על ידי כוחות צה"ל, נולד לפני 53 בשכונת סג'עיה בעזה. במהלך שנותיו בארגון הוא פיקח על התפתחותה של הזרוע הצבאית של חמאס והביא להתחזקותה.

אל-ג'עברי היה גם זה שעמד מאחורי חטיפתו של החייל גלעד שליט ובאוקטובר 2011 בעת שיחרורו של שליט הוא נראה במצלמות כשהוא מלווה את שליט דקות ספורות לפני שזה עבר את הגבול חזרה לישראל.

במהלך שנותיו בחמאס ג'עברי שימש כחוליה המקשרת בין פעילות איסוף כספים לבין הפעילות הצבאית וכאיש קשר קשר עם בכירי החמאס בחו"ל. לאחר חיסולם של בכירים צבאיים קודמים בתנועה, כדוגמת סלאח שחאדה ואבראהים מקאדמה, ובעקבות פציעותיו הקשות של ראש הזרוע הצבאית של החמאס, מוחמד דף, בניסיונות התנקשות ישראליים, קיבל אל-ג'עברי בסביבות שנת 2003 את הפיקוד על הזרוע הצבאית של התנועה.

ב-18 באוגוסט 2004 נעשה ניסיון לחסל את ג'עברי על ידי ירי טילים ממסוקי אפאצ'י על ביתו. ג'עברי סבל מפצעים קלים-בינוניים מהתקיפה, אך בנו, אחיו ושלושה בני משפחה אחרים נהרגו.

אל-ג'עברי הקדיש משאבים רבים לבניית תשתיות הצבאיות של הארגון ולהגדלת כוח האדם הקמת יחידות מקצועיות חדשות, הרחבת ארסנל הנשק, הקמת מערך אימונים והכשרה מסודר, ועוד. הוא היה מיוזמי ההפיכה הצבאית האלימה שביצע החמאס בשנים 2007 - 2006 נגד הרשות הפלסטינית ברצועת עזה. עם השלמת השתלטותה של החמאס על עזה, חשף עצמו אל-ג'עברי לראשונה לתקשורת במספר ראיונות.

בעקבות סכסוכים פנימיים בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של החמאס פורסם ביוני 2008 פעיל החמאס כי עימאד עקל, מונה כראש הזרוע הצבאית של חמאס במקומו של אל-ג'עברי, אולם לא היה ממש בדיווחים אלה, ואל-ג'עברי המשיך לשחק תפקיד חשוב בארגון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית