"אנחנו בעיצומה של מהפיכה בתחום הכטב"מים ביבשה"

סא"ל עמיחי סגל, מי שאחראי על תחום הכטב"מים בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה, אומר כי "אנו רוצים שבעתיד תהיה למערכות גם איזו יכולת אש"
(צילום: coming up)

"אנחנו פועלים לחזק את המערך ולהפוך אותו ליותר אינטגרלי", אמר סא"ל עמיחי סגל, ראש תחום כטב"מ בחטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה של צה"ל, בכנס הכלים הבלתי מאוישים שנערך ביוזמת ישראל דיפנס.

"מערכות הכטב"מ ביבשה עושות בעיקר משימות מודיעין חוזי. אנחנו רוצים בעתיד שהן יכווינו את הכוחות למטרה, או שתהיה להן איזו יכולת אש, איסוף מודיעין והגדרת מטרה. אנחנו בעיצומה של מהפיכה בתחום הכטב"מים ביבשה", הוא הוסיף. 

מוקדם יותר נאם בכנס אל"מ (במיל') וניצב משנה (בדימוס) יעקב בירן (ביקו) שאמר כי "עד היום לא הצליחו לשכנע אותי בנחיצות המל"טים במשטרה. האם מדובר בצורך אמיתי או תרגיל שיווקי? ליחידה האווירית של המשטרה יש כיום שישה כלי טיס מאוישים שממריאים משלושה בסיסים שונים בארץ שעושים 3000 שעות בשנה. אם נגיע למצב שהכלים הבלתי מאוישים עושים 100 שעות בשנה, אולי יש על מה לדבר", הוא מסביר את עמדתו.

עם זאת הוא הוסיף ואמר כי "אין ספק שהכטב"מ יכול לעזור במשימות מסויימות כמו סריקת גבול בערבה או בנגב מול מצרים או ירדן למספר שעות. נוח מאד שיעשה את זה כלי בלתי מאויש, אבל זה לא העיקר. האם הכלי מביא להצלחה במשימה? אופי המשימות היום הוא תפיסה של הברחות נשים, פליטים ומחבלים וצריך זיהוי מתגלגל. הטכנולוגיה קיימת על המדפים, אבל צריך לעשות לה התאמה למשטרה.

"אין קיצורי דרך, המערכות הצבאיות כמו שהן לא מתאימות למשטרה ללא התאמה. המשטרה עובדת בזירה שונה, אי אפשר להטיס כטב"מ רועש בשלוש בבוקר מעל תל אביב. בנוסף, צריך להביא ראיות לבית משפט ונדרש רצף מלא של פעילות".

בירן התייחס גם לתחום ביטחון הפנים שמתפתח במהירות בשנים האחרונות. "אם התעשיות לא ירדו לשטח ללמוד את הצרכים זה לא ילך", הוא אומר. "אנשי שיווק חושבים שהמשטרה ענייה. שישה מטוסים, שלושה בסיסים, ספינות. זו לא משטרה ענייה, התעשיות פשוט לא למדו את הצרכים שלה. לדעתי אין תשובה מובהקת האם צריך כטב"מ במשטרה. צריך מערכות מבצעיות מותאמות שלא קיימות היום ומשטרת ישראל יכולה לשמש כמודל".

לסיקור המלא של הכנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית