הקוד חייב להישאר פתוח

מאות משתתפים הגיעו לכנס בנושא קוד פתוח שערכה חברת מטריקס בשיתוף הסניף הישראלי של חברת רד האט.
Jan Wildeboer, אוונגליסט קוד פתוח מרד האט מציג בכנס (צילום: עמי רוחקס דומבה)

אולם הקולנוע מספר 1 בסינמה סיטי, הפך היום (ד') בצהריים לחגיגה של קוד פתוח. מאות אנשי IT, מתכנתים ואנשי אבטחת מידע הגיעו להרצליה על מנת לקחת חלק בכנס שערכה חברת מטריקס בשיתוף הסניף הישראלי של חברת רד-האט אשר כל כולו הוקדש לקהילת הקוד הפתוח. "אני לא מכיר הרבה חברות שעושות כנס טכנולוגי שמפורסם לא בערוצי המדיה העיקריים, ומצליחות להביא כמה מאות משתתפים", אמר יניב ליבוביץ, מנהל אזורי ומנהל פעילות רד האט בישראל תורכיה, יוון וקפריסין. "היום השאלה היא לא אם לינוקס, אלא איפה אני שם את הלינוקס על מנת להחליף את המערכות הקיימות. הלקוחות רוצים יותר חופש בחירה בלקיחת החלטות".

ליבוביץ חשף כי בשנים 2008-2009 כאשר עבר משבר כלכלי בעולם, וגם במשבר הנוכחי, רד האט צמחה. "מנמ"רים היום מחפשים לצמצם הוצאות וארגונים מחפשים אלטרנטיבה לתשתיות ה-IT הקיימות. הפתרונות שלנו מספקים חלופה מוצלחת והחברה גדלה בכ-20 אחוזים מידי שנה בשנים האחרונות. זאת, כאשר מספר השרתים בעולם יורד כל שנה ב-30 אחוזים".

גם פתרון הוירטואליזציה של רד האט (Red Hat Enterprise Virtualization) נחשב מתחרה ראוי לפלטפורמות כמו Vmware של EMC וה- Hyper-V של מיקרוסופט. מדובר על טכנולוגיה שפותחה במרכז הפיתוח הישראלי של רד האט המבוסס על רכישה של חברה בשם קומראנט בשנת 2009. אותה חברה פיתחה את מערכת הווירטואליזציה KVM שלימים הפכה להיות התשתית הוירטואלית של רד האט אותה משפרים עד היום, ולמעלה מ-5000 אפליקציות כבר עברו התאמה לפלטפורמה זו. "יש כאן גם ציונות. זו לא מילה גסה", אומר ליבוביץ לבאי הכנס. "מרכז הפיתוח מונה מעל 100 עובדים ואנחנו עדיין מגייסים. הגרסה החדשה 3.1 אמורה לצאת עד סוף השנה".

בנוסף למרכז הפיתוח ויכולות ההפצה והתמיכה של מטריקס המנוהלת על ידי מוטי הדס, פיתחה רד האט גם תשתית הדרכות באמצעות מכללת ג'ון ברייס אשר השיקה לא מזמן קורס הסבה של מתכנתים לסביבת רד האט. הקורס נמשך כחצי שנה ומספק לבוגריו תעודת מהנדס רד האט מוסמך ( Red Hat Certified Engineer).

אין ספק כי מספר הנוכחים בכנס ומאות הארגונים בארץ שכבר הטמיעו את פתרונות הקוד הפתוח של רד האט, מסמלים יותר מכל את המשבר הכלכלי בו נתון תחום ה-IT. הרצון לחסוך בהוצאות רישוי התוכנה בלי לפגוע בביצועים, הוא כנראה חזק יותר מהדעות הקדומות על קוד פתוח, וההצלחה של רד האט היא ביטוי לכך. יחד עם זאת, אחד האתגרים של ליבוביץ והדס נשאר המגזר הממשלתי. מסתבר כי למרות המעבר שעושות ממשלות בעולם לקוד פתוח, בישראל , על אף המצב הכלכלי, מרבית משרדי הממשלה עדיין מסרבים לעשות את המעבר.

"ממשלת ישראל עדיין לא אימצה את הקוד הפתוח. יש אמנם מספר ארגונים ממשלתיים שמריצים מערכות שלנו בסביבת העבודה (production), אבל זה מעט מידי. אנחנו עדיין מדינת מיקרוסופט", אומר ליבוביץ.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית