ארבע שנים בטוחות?

איך תשפיע בחירתו מחדש של אובמה על השיתוף הישראלי-אמריקאי בתחום הביטחוני, ולא רק בסוגיית איראן. תא"ל (מיל') שלמה ברום מ-INSS מנסה לספק תשובות

על רקע בחירתו המחודשת הלילה של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב, תא"ל (מיל') שלמה ברום מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) מתייחס להשפעה שתהיה לכך על שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב בארבע השנים הבאות, מבחינת איראן, סוריה, מצרים, הפלסטינאים ועוד.

"אני לא חושב שתהיה פגיעה בשיתוף פעולה הביטחוני בין ישראל לארה"ב באיזושהי צורה, למרות הדיבורים על יחסים עכורים וכדומה בין נתניהו לאובמה, גם לנשיא ברור לגמרי שאם הוא רוצה להשיג משהו מישראל הוא חייב לגרום לכך שישראל תרגיש בטוחה ומוגנת.

"כמובן שיכולות להיות בעיות שלא קשורות לגמרי לבחירתו של אובמה, לאור המשבר הכלכלי בארה"ב יכולות גם להיות יוזמות בקונגרס לצמצום תקציבי הסיוע שארה"ב מעניקה למקומות שונים ברחבי העולם, אולם אני מניח שאם דבר זה יקרה, סעיף כספי הסיוע לישראל היה בין האחרונים שיקוצצו".

ברום מתייחס גם למצב בגבול הסורי, אך לדבריו זה פחות נוגע כרגע בבסיס היחסים בין ארה"ב וישראל, וכי הסיכויים שארה"ב תחליט לתמוך בפעולה צבאית במדינה הם קלושים. עם זאת, בעניין האירני ברום דווקא מאמין כי אובמה הוא האופציה היותר טובה.

"בין השניים אובמה ורומני, מראש הסיכוי גדול יותר שאובמה יפתח בצעדים צבאיים נגד איראן מאשר רומני, אובמה כבר לא בתחילת כהונתו והוא ניסה הרבה אמצעים אחרים ולכן יש לו לגיטימציה לפתוח במערכה, אולם גם במקרה כזה, לא בטוח הציבור האמריקאי שכבר רווי מהמלחמה בעירק ואפגניסטן, ייתן את הסכמתו למהלך כזה".

===

תא"ל (מיל') שלמה ברום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מומחה ליחסי ישראל-ארה"ב, ישראל-הפלסטינים ודוקטרינת הביטחון הלאומי

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית