אייפד בכל ניידת

חברת מטריקס חתמה לפני כארבעה חודשים על הסכם בלעדיות מול אפל שמציב אותה כאינטגרטור רשמי ובלעדי של החברה בישראל. המטרה: השוק העסקי והביטחוני
(shutterstock.com)

חברת מטריקס חתמה לפני כארבעה חודשים על הסכם בלעדיות מול אפל שמציב אותה כאינטגרטור רשמי של החברה בישראל AASI (Apple Authorized System Integrator). המהלך, שנעשה בשיתוף ובעזרת חברת iDigital, מסמל יותר מכל את כניסתה של אפל גם למגזרים העסקי והביטחוני בארץ.

"iDigitalהיא יבואנית ומפיצה של חומרת אפל בארץ, ואנחנו אלו שמספקים את השירותים העוטפים לחומרה כולל שירותי אינטגרציה", מסביר רמי גור, ארכיטקט פתרונות בחטיבת פתרונות פיננסים וטכנולוגיות של חברת מטריקס. "במסגרת ההסכם אנחנו גם מוכרים חומרה ויכולים לתת הנחות. אנו יודעים לספק גם שירותי ביטוח ותיקון למוצרי אפל עבור ארגונים עסקיים, כולל ביטוח שבר שאין במקומות אחרים, עד לרמת 'אחד תמורת אחד' .אין את זה במקומות אחרים, בטח לא בקנה מידה של מאות מכשירים לארגון".

אבל מכירה ומתן שירות להתקני החומרה של אפל, הם החלק הבסיסי בפעילות מטריקס בנושא אומר גור. "אחד הפרוייקטים שאנחנו כרגע בשלבי הבחינה שלו כולל אינטגרציה של אייפד עם קורא ביומטרי וכרטיס חכם. זה מאפשר לארגון לנצל יכולות מסויימת במערכת ההפעלה iOS6 הקשורות לאבטחת מידע.

"אם יש לך מערכת ניהול להתקנים ניידים בארגון (MDM) ואתה שולט על החומרה מרחוק, הכרטיס קובע מה המשתמש יכול לעשות עם המכשיר. גם היום בחלק מהמקומות במערכת הביטחונית משתמשים בכרטיס חכם כאמצעי בקרת כניסה ומתן הרשאות למערכות מחשוב, כך שהכנסת האייפד לא משנה את אופי העבודה.

"פרוייקט נוסף אנחנו מנסים לקדם מול המשטרה. הרעיון הוא שהאייפד מותקן בניידת על זרוע מיוחדת, והשוטר יכול לשלוף אותו וללכת. זאת, מבלי שהוא יכול להפעיל שום דבר מלבד יישום משטרתי. אנחנו מנצלים תכונה של מערכת ההפעלה באייפד שהיא מעין מצב 'קיוסק' המגביל את השליטה של המשתמש. בצורה כזו המשטרה יכולה להגדיר מרחוק מאפיינים כמו למשל באיזה VPN משתמש המכשיר והאם התקשורת הסלולארית (3G) פעילה או לא".

למרות מספר הפרוייקטים הנמצאים בשלבי גישוש מצד הלקוחות, גור מגלה כי הטאבלט עדיין לא נתפש על ידי קהילת העסקים או הביטחון ככלי עבודה. זו הסיבה שמטריקס משקיעה גם בהעלאת המודעות לנושא, ודוגמא לכך היא סמינר שנערך בסוף חודש שעבר אליו הגיע במיוחד בכיר באפל מאירופה. הסמינר נערך במכללת ג'ון ברייס בתל אביב, והוא כלל חלק תאורטי על יכולת האייפד, האייפון ומערכת ההפעלה iOS, וכן חלק מעשי.

"חשוב לציין כי מחלקת המובייל במטריקס מפתחת אפליקציות ופתרונות לכל הפלטפורמות, כולל חלונות, אנדרואיד ו-iOS", אומר גור. "יש לנו כלי פיתוח לכל הפלטפורמות עבור פתרונות BYOD שהלקוחות מבקשים. בפרוייקט גדול שאנו עובדים עליו בימים אלו מול רשת מזון גדולה הצענו להם את ה-Surface של מיקרוסופט בגלל שהמוצר יותר מתאים לפרוייקט. אנחנו לא מציעים רק אפל בגלל שקיבלנו הסמכה. יתרה מכך, יש מקומות שהצענו אייפד לפני ההסמכה".

מערכות ניהול

אחת השאלות העולות כאשר ארגון מגיעה להחלטה לאמץ טאבלטים ככלי עבודה היא התפעול של מאות או אלפי התקנים כאלו. הן בהיבט התיקונים, אבל בעיקר בהיבטים של אבטחת מידע וניהול מידע. "במערכת ההפעלה של אפל יש כמה אופציות מוכנות מראש לניהול ארגוני. אחת מהן היא שמירת IMAGE של המערכת. אפשר לטעון פרופיל מרחוק לכל המכשירים, כולל טעינה של מדיניות שימוש אחידה לכל מכשירי האייפד בארגון. אם מגיע עובד חדש, אתה מתקין לו את הפרופיל של הארגון בלחיצת כפתור מרחוק.

"אפשרות נוספת היא לאפס את תצורת המכשיר מרחוק. בארה"ב בנו שירות המבוסס על תכונה זו לבית מלון, כאשר יש לאורח אייפד ליד המיטה המאפשר לו לקרוא הודעות דואר אלקטרוני ולהזמין שירות חדרים. ברגע שהוא עושה צ'ק אאוט, המערכת מאפסת את האייפד שהיה אצלו בחדר. אם למשל הוא היה באמצע הזמנה של אוכל ולא סיים אותה, המידע מתאפס ומגן על הנתונים שלו. במכשירי אפל יש גם תכונה המאפשרת סנכרון נתונים בין כל ההתקנים של אותו משתמש באמצעות ה-iCloud. כלומר, אם התחלת לעבוד על מסמך באייפון , אתה יכול להמשיך אותו מאותה נקודה במחשב הנייד או באייפד".

אחד התחומים בהם יש התעוררות בביקוש לאייפד, הוא מכיוון חברות הרואות בו כלי נוח להצגת נתונים עבור מנהלים בארגון, מגלה גור. "בעיקר לקריאת דו"חות", הוא מסביר. "אחת הסיבות להעדפה של אפל, היא שלא כל הארגונים יודעים עדיין מה ההבדל ברמת אבטחת המידע בין שלושת הפלטפורמות הניידות, ויש נטיה לסמוך על אפל ומיקרוסופט. לא פוסלים את האנדרואיד, אבל הם בתחושה שמדובר בקוד פתוח ופחות מאובטח. במיקרוסופט ואפל ברור מול מי אתה מדבר בארץ, באנדרואיד אתה לבד. אפשר להעזר בקהילה מקוונת, אבל אין נציגים של אנדרואיד שבאים ללקוח לפגישות ייעוץ. באפל ומיקרוסופט יש".

לאן אתם רוצים להגיע עם מוצרי אפל?

"אנחנו עובדים היום בכמה כיוונים. חלק זה לגייר פתרונות מחו"ל וחלק לייצר פתרונות בארץ מבוססי אייפד והתקנים שמתחברים אליו. בתחום הרפואי למשל יש פתרון לחדרי ניתוחים. מנתח שרוצה לראות תיק רפואי של החולה, מקבל מכשיר עם כיסוי אטימה סטרילי, זרוע מיוחדת שמחזיקה אותו ותוכנה ייעודית המאפשרת לו לראות את צילומי ה-MRI בדרך נוחה בזמן הניתוח. רפואה הוא אחד הכיוונים. המומחיות שלנו היא בהתאמה של פתרונות תוכנה וחומרה לצרכי הלקוח", מסכם גור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית