הולכים על כיוון חדש

בהודו החליטו שלא להמשיך ברכישת הבלונים המצוידים במכ"ם של רפאל, אלא לצאת למכרז חדש. בין החברות שככל הנראה יתחרו - לוקהיד מרטין מארה"ב, טאלס מצרפת ו-BAE מבריטניה. גם רפאל תוזמן להגיש הצעה חדשה

הולכים על כיוון חדש

משרד ההגנה ההודי החליט שלא למסור הזמנת המשך לבלונים מצוידים במכ"ם לחברת רפאל הישראלית, אלא לפרסם מכרז בינלאומי. מדובר בעסקה חדשה של כ-400 מיליון דולר וההחלטה מעוררת דאגה רבה בישראל.

בחודשים הקרובים יפורסם המכרז והודו צופה לקבל הצעות מחברת נורטורופ גראמן ומחברת לוקהיד מרטין האמריקאיות, מחברת BAE הבריטית, מחברת טאלס בצרפת ומהתעשייה האווירית בישראלית. היא גם מצפה לקבל הצעה מסוכנות היצוא הביטחוני של רוסיה.

מקורות בהודו אמרו כי הצבא לא מרוצה מהתחזוקה של שתי מערכות של מכ"ם על בלונים שסיפקה להם רפאל לפני מספר שנים. בהודו נמסר כי אחת המערכות נפגעה ממזג אוויר כאשר הופעלה בגבול עם פקיסטן בשנת 2009. המערכות של רפאל סופקו להודו בשנת 2007.

מקור במשרד ההגנה של הודו מסר כי רפאל ביקשה "מחיר גבוה" עבור תיקון המערכת שניזוקה. המכ"מים על בלונים משמשים את הודו לכיסוי אזורי גבול בעלי טופוגרפיה קשה. המכ"מים מונעים בין היתר חדירת כלי טיס מנמיכי טוס.

גורמים יודעי דבר בישראל אמר כי ההודים דרשו תיקונים רבים של המערכת והתעורר ויכוח על השאלה אם הם כלולים בחוזה התחזוקה. הגורמים הוסיפו כי רפאל תשתתף גם במכרז החדש שיפרסמו ההודים.

You might be interested also