"איום חדש שתופס תאוצה ברחבי העולם"

מנכ"ל חברת טרוג'נס, שייקח חלק בכנס הכלים הבלתי מאוישים המתקיים ב-8 בנובמבר של "ישראל דיפנס", מספר על השימוש הגובר שעושים ארגוני הטרור בכלים בלתי מאוישים

צבאות רבים ברחבי העולם עושים כיום שימוש בכלי טיס בלתי מאוישים הנושאים עליהם חימוש על מנת לתקוף מטרות, כעת נראה כי גם ארגוני טרור שונים מנסים לאמץ את השיטה ועושים יותר ויותר ניסיונות להשיג כאלה מזל"טים או טיסנים.

"בשנה האחרונה אנחנו חוזים בהתעוררות של תאי טרור בהרבה מקומות בעולם שעוסקים הרבה מאוד בניסיון לאסוף מידע ובאימון בתחום של טיסנים", מספר גדי אבירן, יוצא חיל המודיעין, והמייסד והמנכ"ל של חברת טרוג'נס (Terrogence), שעוסקת באיסוף מודיעין גלוי ברשת, ומספקת שירותים לגופי מודיעין ולגופים ממשלתיים רבים ברחבי העולם.

אבירן ירצה בכנס ישראל דיפנס לכלים בלתי מאוישים 2012, שייערך ב-8 בנובמבר בקריית שדה התעופה, ויעסוק בתחום "הכלים הבלתי מאוישים מזווית הראייה של הג'יהאד". הכנס שהינו יוזמה של מערכת Israel Defense יתמקד השנה בנושא "כלים בלתי מאוישים – ממערכות למערך". בכנס ייקחו חלק גורמים מובילים בתחום מישראל ומרחבי העולם ובמסגרתו יוצגו קונספטים, אתגרים, ראייה האסטרטגית, לקחים, תובנות, היבטים שיווקיים ועוד בתחום הכלים הבלתי מאוישים, תוך התייחסות למגמות ההתפתחות העתידיות. המערכות הבלתי מאוישות משולבות כיום באוויר, בים ויבשה ובמקרים רבים כבר מחליפות את הכלים המאוישים במשימות שונות.

לדברי אבירן מלבד לעניין הגובר של חוליות טרור בתחום זה, במקומות שונים בעולם כבר נתפסו פעילי אל קעידה כשברשותם טיסנים כאלה. "אנחנו יודעים שבמלחמת לבנון השנייה ב-2006 החיזבאללה עשה שימוש במל"טים תוקפים שנשאו עליהם חומרי נפץ. אז אמנם טיסנים מונחי רדיו כמו אלה שנתפסו בידי חולייה של אל קעידה בספרד לא מסוגלים אמנם לשאת הרבה חומר נפץ, מקסימום עד שני קילו של חומר נפץ, והם גם לא מצליחים להגיע לטווחים מאוד רחוקים, אך נראה כי המטרה העיקרית היא השימוש בטיסן כדי להתקרב ולהצליח להגיע למטרה מהאוויר מבלי הצורך להתגבר על מכשול קרקעי כלשהו.

"יש יתרון בשימוש בכאלה טיסנים נגד מטרות נקודה, פגיעה במטוס על המסלול, במתקנים רגישים, באח"מים ועוד. לפני כשנה נחשפה הכוונה לעשות פיגוע בארה"ב בסיוע הטיסנים. פעילי הטרור רואים בכך הזדמנות, זה יכול להביא לבשלות מבצעית. האם הפיגוע יהיה מוצלח לא בטוח, אבל מבחינתם זה עוד דרך לנסות להוציא פיגוע לפועל ולצבור עוד ניסיון".

לדברי אבירן, התחום הזה לא תופס בינתיים מקום חשוב בסדר העדיפויות של מרבית המדינות, שכן הוא לא נתפס עדיין כאיום בעצימות גבוהה, אולם ארגוני מודיעין וחברות דוגמת טרוג'נס מזהים כיום בתעבורה האינטרנטית יותר מידע, סירטוני הדרכה וכדומה בתחום הכלים הבלתי מאוישים שעובר בין פעילי הטרור והארגונים השונים.

לדברי אלון אונגר, יו"ר הכנס, "הרצאתו של גדי אבירן נבחרה על רקע השינוי הגדול שאנו חווים בסביבה העולמית בתחום האיום מכטב"מ. שינוי זה, אשר במסגרתו כלים בלתי מאויישים ובפרט כטב"מים אינם נחלתם הבלעדית של חיילות מערביים, הנו חלק ממרוץ חימוש שמתהווה לנגד עיננו ואשר בו נוטלות חלק מדינות מסביב לגלובוס וגם ארגוני טרור. כטב"מים נמצאים כיום בשימוש, בדרך זו או אחרת ביותר מ – 50 מדינות. ניתן למנות איומים שונים בתחום זה, חלקם מחושיים כגון חדירת מל"ט החיזבאללה שאירעה בתחילת חודש זה, אך גם איומי סייבר המשתמשים בכטב"מ או משפיעים עליו". עוד ציין אונגר כי בכנס UVID 2013 אשר יערך בדיוק בעוד שנה, מתוכנן להקדיש פרק נרחב למרוץ חימוש עולמי זה.

לאתר כנס הכלים הבלתי מאוישים 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית