"הערכת המחקר היא שלא קורה שום דבר"

עוד פרוטוקולים מוועדת אגרנט נחשפים, ובהם גם עדותו של דדו שסיפר כי הוא "הסכים עם ראש אמ"ן שהסבירות היא נמוכה אבל שהיא יותר גבוהה מאשר אי פעם". וכן הנזיפה שקיבל ראש ענף 5 באמ"ן אליעזר יערי מעוזרו של ראש אמ"ן, אריה שלו, משום שהתריע בפני מספר גורמים על כך שתפרוץ מלחמה
ועדת אגרנט (צילום: פאול גולדמן, לע"מ)

במשרד הביטחון ובארכיון צה"ל ממשיכים לחשוף עדויות היסטוריות מוועדת אגרנט שחקרה את מחדלי מלחמת יום הכיפורים. בין היתר, נחשפת כיום עדותו של הרמטכ"ל במלחמה, דוד אלעזר (דדו) שמספר כי באפריל 1973 התקבלו ידיעות על מלחמה בקיץ שהוא ראה בהן ידיעות ממקור טוב, אולם באמ"ן התייחסו לאפשרות של מלחמה בסבירות נמוכה.

"בטרמינולוגיה שלנו סבירות נמוכה מאד זאת אומרת בעברית 'זה לא יהיה'. אני הייתי פחות בטוח בסבירות הנמוכה. ראש אמ"ן מסר את הערכתו במספר הזדמנויות לראש הממשלה, לשר הביטחון, לוועדת חוץ וביטחון ולפורום מטכ"ל ובכל ההזדמנויות האלה היה בינינו הבדל. אני מסכים עם ראש אמ"ן שהסבירות היא נמוכה אבל אני חייב לומר שהיא יותר גבוהה מאשר אי פעם" מעיד דדו בוועדה.

לדבריו מכיוון שהאמין כי הסיכוי למלחמה באותה העת הוא הגבוה ביותר מאז 1967 הוא הורה להגביר את הכוננות לקראת מלחמה אפשרית בקיץ 1973 והכריז על מבצע "כחול-לבן" ל"הגברת כוננות בכל התחומים".

דדו מוסיף ומעיד כי במשך תקופה ארוכה הוא חדש כי הסוכן המצרי, אשרף מרוואן הוא בעצם סוכן כפול והטיל ספק בדיווחיו.

בעדותו מתייחס הרמטכ"ל במלחמה גם לתזוזות צבא מצרים ערב המלחמה ואומר כי "היה לי ביטחון בהערכת אמ"ן על התרגיל". בתגובה לעדותו של סגנו במלחמה, האלוף ישראל טל (טליק) שטען כי הוא הטיל ספק בהערכות אמ"ן והתריע בפני דדו על כך שאמ"ן מטעה אותו, אומר דדו כי "לי סגן הרמטכ"ל לא אמר שיש לו ספקות בהערכת אמ"ן לפני המלחמה, בשום הזדמנות. בכל הדיונים שהיו אצלי הוא לא הציע לי הצעות מחמירות יותר משלי".

בנוגע להפתעה והקונספציה שקרסה אומר דדו "תמיד נקטנו בקונספציה שיש הרבה סימני לוואי למעבר למלחמה מהיערכויות חירום - הערכה מדינית שזה עומד לקרות, הסבר מדיני שזאת התקופה, ידיעות פוזיטיביות, סימנים באמצעי המודיעין".

בייחס לפעולותיו במלחמה עצמה אומר דדו לחברי הוועדה כי "אני מאמין אמונה מלאה שפעלתי כרמטכ"ל באופן הסביר ביותר במלחמה הזאת ובכל פתרונותיי הטקטיים ומאחר שהוועדה הזאת הטילה עליי ביקורת כבדה ביותר אני הייתי שמח אם הוועדה הזאת הייתה גם מראה את אורות פעולתי כרמטכ"ל ולא רק את הצללים".

בנוסף לעדותו של דדו נחשפות היום גם עדותם של תא"ל אריה שלו, עוזר ראש אמ"ן במלחמת יום כיפור שהודח מתפקידו באמ"ן בעקבות ממצאי הוועדה, ושל אביעזר יערי ראש ענף 5 באמ"ן שהיה בין היחידים שהתריעו על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במלחמה.

בין היתר תא"ל אריה שלו מעיד כי הוא הופתע כשצבאות מצרים וסוריה פתחו במלחמה וכי באמ"ן "בחנו את כל הידיעות, לא ניתן היה לחשוב שתפרוץ מלחמה. בדיונים שהיו אצל ראש אמ"ן או אצלי שקדמו למלחמה, לא זכור לי שמישהו מהמשתתפים אמר שלפי דעתו זו מלחמה". לדברי שלו אלברט סודאי, מי שהיה ראש המדור המדיני, ביקש להיפגש איתו אולם הוא כבר הלך הביתה. "הוא רצה לומר לי שיש לו קצת הרגשה מוזרה. זה הדבר הקרוב ביותר לנושא שאני זוכר" סיפר שלו.

עם זאת, מעדותו של סגן אלוף אביעזר יערי, ראש ענף 5 באמ"ן, עולה כי יערי קיבל ידיעה שהמצרים והסורים עומדים לתקוף את ישראל מספר ימים לפני פרוץ המלחמה, אולם כמה שעות לאחר שדיווח על כך, נקרא לשיחת נזיפה אצל שלו, מכיוון שהעביר את המידע לקצין המודיעין של פיקוד צפון ולאלוף אלברט מנדלר.

"אריה שלו הגיב ואמר שלא הייתי רשאי לעשות את זה. אני לא באמ"ן בשביל להעביר ידיעות והערכות שלי ואני חייב להעביר את הערכת המחקר. שאלתי אותו בפירוש: מהי הערכת המחקר שהייתי חייב להעביר? אז הוא אמר: 'הערכת המחקר היא שלא קורה שום דבר'".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית