הקשיים של בעלי רישיון הנשק בישראל

המשרד לביטחון פנים פרסם תקנה שמשמעותה היא שמי שמחזיק אקדח ברישיון לא יוכל לחדש אותו, אם ירצה להחליף את כלי הנשק בגלל שיש בו תקלה או בגלל העדפה אישית

בעוד העולם התחתון מתחמש בנשק שנגנב בעיקר מצה"ל, הממשלה עושה הכל כדי לצמצם ככל האפשר את מספר האזרחים שומרי החוק שיש להם כלי נשק ברישיון. בעבר עשה את זה משרד הפנים שבכל כמה חודשים פרסם תקנות שפגעו בבעלי הרישיונות. עתה, משהועבר נושא הרישוי לנשק למשרד לביטחון פנים, הוא ממשיך להציק לבעלי הרשיונות.

בשבוע שעבר המשרד לביטחון פנים פרסם תקנה שמשמעותה היא שמי שמחזיק אקדח ברישיון לא יוכל לחדש אותו, אם ירצה להחליף את כלי הנשק בגלל שיש בו תקלה או בגלל העדפה אישית. מדובר בבעלי רישיונות ב"תבחין משמר", ניסוח שמשמעתו שמדובר בבעל רישיון שניתן לפני 10 שנים.

בעל נשק כזה, אם ירצה להחליף את הנשק באותו סוג רק מדגם אחר, יאבד את רישיונו. "המשמעות היא שאדם שהתגלתה תקלה בנשקו ימנע מלהחליפו היות וזה יגרום לו לאבד את הרישיון", אמר מקור בענף הנשק. לדבריו התקנה החדשה "מטומטמת" שכן היא תביא לכך שאנשים ימשיכו להחזיק כלי נשק לא תקינים. "במקרה הצורך למשל אקח כזה עלול לגרום לאסון בגלל התקלה שהתגלתה בו ולא תוקנה", אמר המקור.

מהמשרד לביטחון פנים נמסר כי "תבחין משמר" הינו תבחין ייחודי, המאפשר לאדם שהחזיק נשק מסוים תקופה ארוכה (אקדח – 10 שנים, רובה ציד\צבאי – 15 שנה) המדינה מאפשרת לחדש לאותו כלי את הרישיון, ובתנאי שהנשק מוחזק כחוק ברישיון וברצף לאותו כלי ספציפי. "אם מסיבות כלשהן נקטע הרצף, או כשהנשק אבד\נגנב\נמכר, הרי שלא ניתן לקבל כלי נשק אחר במקומו. אדם רשאי לקבל כלי נשק אחר בתנאי ונמצא עונה לתבחינים האחרים התקפים (תושב יישוב זכאי, עיסוק באזור הזכאי וכדומה). יש לציין כי "התבחינים האחרים" מונעים למעשה מאזרח שחור חוק לקבל נשק להגנה עצמית גם אם הוא גר למשל באזור בו יש פעילות פלילית רבה".

רק אמש נרצח תושב מושב אביחיל בביתו כנראה על ידי פורצים אותם הפתיע. "המשרד לביטחון פנים ממשיך לקחת נשק להגנה עצמית מאזרחים שומרי חוק", אמר המקור. יש לציין כי לפני נתוני מודיעין של המשטרה יש כיום בישראל כחצי מיליון כלי נשק לא חוקיים. זאת מול כ-140 אלף כלי נשק ברשיון.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית