ההפקרות באבטחת בסיסי צה"ל שוברת שיאים

שוב פרצו לבסיס צה"ל וגנבו כלי נשק, וכלום לא נעשה; מתרגילי העורף נשארות בעיקר הברכות; קרקוע מערך מטוסי הקרב ליום אחד היה מהלך צודק וחכם; ובטהרן - שוב צוחקים על כולם. פוחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

בצבאות אחרים, על אירועים כאלה ראשים היו מתגלגלים. כאן מדברים על זה יום אחד ומתחילה הספירה לקראת המקרה הבא. ההפקרות בתחום האבטחה בצה"ל שוברת בכל כמה שבועות את השיאים של עצמה.

נשאלת השאלה אם את מה שאני ורבים אחרים רואים רק במעבר ליד בסיסים, לא רואים האחראים. שיזיזו את התחת שלהם ויצאו לשטח. הם ימלאו תוך שבוע מחברת עבה עם מאות מחדלי אבטחה זועקים לשמים. בסוף השבוע פרצו אלמונים לבסיס צה"ל בצפון, כפתו את השומר גנבו את נשקו וגם את אלה של חיילים נוספים. לא תמיד יהיו אלה עבריינים שרוצים נשק אוטומטי לצורך פעילותם.

צה"ל לא יודע לשמור על בסיסיו וחמור מכך פשוט לא מתאמץ. ההפקרות עליה אני מתריע כאן הרבה מאוד זמן, לא משתנה. אין יותר פשוט מלאבטח בסיס צבאי. גדרות מכשולים ושומרים. אבל ברוב הבסיסים בצה"ל הכל כאילו. הפלא הוא שלא מוציאים מבסיסי צה"ל טנקים ונגמ"שים כדי למכור את המתכת מהם הם עשויים. במטכ"ל יש בטח קצין בכיר עם לשכה שאחראי על מה שנקרא אבטחה פיזית. שיתעורר. מה עוד צריך לקרות כדי שהמחדל הזה יגמר? אבל נראה שלאיש לא איכפת.

אז גנבו כמה רובי אמ-16 מחיילים. אז מה. זו הגישה. תמיד בהודעת דובר צה"ל נאמר ש"מצ"ח חוקר" כל הכבוד. זה כמו לחפש את הרוח. הפעם כך נראה היה לפורצים סיוע מתוך הבסיס. אם זה נכון הרי זה חמור שבעתיים. אבל צפו לגניבה הבאה. כשיש פרצות כאלה הגנבים רק מחכים בצד לרגע המתאים.

מתרגלים ברכות חגיגיות

תרגיל העורף הגדול שמתחיל היום יסתיים, כך אני מקווה, במסקנות והמלצות בדיוק כמו תרגילים דומים בעבר. ניתן לומר כבר עתה בוודאות שהעורף בישראל אינו מוכן לשום תרחיש. ראשית קשה להתכונן, אבל - וזה חמור יותר - חוץ מתרגילים שמצטלמים טוב לא נעשה דבר.

דוגמא אחת בולטת - תופעת "מגדל בבל" חוזרת על עצמה בכל תרגיל עורף - כוחות ההצלה לא מצליחים לדבר אלו עם אלו ולראות את התמונה הכוללת. זה אבסורד מארץ האבסורדים שכן בישראל יש מערכות שפותחו בדיוק לנושא הזה. בעולם רוכשים אותן. בישראל לא. למה? כי זו מדינת ברדק שכל גוף רוצה לזכות בה בתואר "המנהל". אז ככה לא מטפלים במצבי חירום בעורף.

בתום התרגיל כולם יצטלמו. ראש הממשלה ושר הביטחון ישלחו ברכות שהנוסח שלהן מוכן במחשבי הלשכות והכל יחזור לשגרה מסוכנת.

מהלך נכון וצודק

קרקוע מערך מטוסי הקרב של חיל האוויר למשך יום אחד בעקבות תקרית בטיחות חמורה, הצביעה שוב על הבעייתיות שבהפעלת חיל אוויר לכאורה בשגרה, אבל למעשה במתאר מבצעי כל השנה. בניגוד לחילות אוויר אחרים, חיל האוויר הישראלי מבצע טיסות אימון רבות אבל במקביל גם טיסות מבצעיות מכל הסוגים.

הערבוב של שני הסוגים, יחד עם מעט דם חם של טייסים ורצון לעשות הכל על הקצה, גורם לעיתים תקריות בטיחות חמורות שמחייבות את מפקד חיל האוויר לקרקע את הטייסות כדי לשנן הוראות בטיחות. זה צעד בהחלט חיובי. אם מישהו חושב שזה הקרקוע האחרון, הוא טועה. אבל חייבים לעשות הכל כדי שבמקרה הגרוע ביותר בעתיד אלו תהיינה "תקריות" ולא משהו חמור יותר.

זה לא פשוט אבל זה ניתן להשגה.

גישושים באפילה 

יש התחממות מסוימת בקשרים הביטחוניים בין סין וישראל. אלו גישושים ולא ברור לאן הם יובילו. הרבה תלוי בתוצאות הבחירות בארה"ב. בשנים האחרונות וושינגטון לא איפשרה חידוש אפילו מינורי של היחסים האלה. זה הוצג כשמירה על האינטרסים של ארה"ב למרות שזה לא ממש כל האמת.

הנימוק שנשק ישראלי, אם יימכר לסין, יוכל בעתיד לפגוע באנשי צבא אמריקאים במקרה של עימות צבאי בין סין לטייוואן, הוא איך נאמר "קלוש". נראה כי ההתנגדות ליחסים נובעים בעיקר משנאה שיש בוושינגטון כלפי סין עם מחשבה של "אנחנו נותנים לישראל סיוע בטחוני והם מוכרים מערכות לסין".

האם זה הולך להשתנות? אני לא בטוח וגם אם כן - הקצב יהיה כנראה איטי מאוד.

שיקול דעת 

חנינה שהעניקה ראש אכ"א אלוף אורנה ברביבאי לצעירה הקנדית שעזבה את ישראל בגיל 17 ונעצרה על ידי המשטרה הצבאית כאשר הגיעה לארץ לחתונה משפחתית תיקנה מעט, מעט מאוד את התוצאות של הטמטום שהפגינה המערכת הצבאית.

בשבוע שעבר דווח על עימות פומבי בין ברביבאי ובין הפרקליט הצבאי הראשי, האלוף דני עפרוני, שכעס על החנינה שקיצרה את עונש המאסר שהוטל עליה בצורה מטומטמת וללא כל הצדקה . זה מוכיח כמה גם בצה"ל הדעות היו חלוקות על הצעד האדיוטי שנעשה. את המעוות כבר קשה יהיה לתקן.

ישראל מצטיירת בעולם כמדינה שאין לה עיסוק אחר אלא לחפש צעירים שירדו מישראל לפני גיל גיוס ולהכניסם לכלא. אבל הפעולה של ראש אכ"א תיקנה במעט את המצב. טוב שיש בצה"ל קצינים שגם מפעילים שיקול דעת ולא פועלים רק על פי התקנות היבשות.

הצגת יכולות

השיגור של טיל כתף מדגם "סטרלה" לעבר כלי טיס של חיל האוויר שטס מעל רצועת עזה לא הפתיע. ידוע בישראל כי בעזה יש כמות לא מבוטלת של טיל כתף. מספר זה גדל אחרי ההפיכה בלוב. נשק רב כולל טילי כתף הגיע מהמחסנים של קדאפי לרצועת עזה.

חיל האוויר נוקט כל הזמן אמצעים נגד טילים כתף אלה. אבל השימוש מעיד על הביטחון הגדל של החמאס וארגוני הלווין שלו. זה לא מפתיע. מה שמפתיע שוב ושוב הן התגובות המינוריות, הכירורגיות מול עליית המדרגה הרצופה בפעילות הצבאית של החמאס. ירי טילי נ"ט, הפעלת מטעני צד וזה לצד המשך שיגור רקטות, פצצות מרגמה ועכשיו שיגור טיל כתף נגד כלי טיס.

מול הסלמה כזו ישראל מגמגמת. מול החולשה הזו אנחנו צריכים לצפות לעליות מדרגה נוספות של פעילות החמאס. אנחנו פשוט מזמינים את זה.

תמימות מערבית

ולבסוף - אני בהחלט מאמין לידיעות על הסכם חשאי בין ארה"ב ואיראן לדיונים ישירים על תכנית הגרעין האיראנית. זה מוכיח שוב כמה וושינגטון תמימה וכמה בטהרן יש אנשים חכמים שמבינים את זה. לא יצא דבר מהשיחות. האיראנים שוב ירוויחו זמן.

ערכן של הסנקציות ירד והם יוכלו להמשיך ללא הפרעה בתכנית הגרעין שלהם. האיראנים מלמדים את העולם שיעור בתככנות דיפלומטית מהמעלה הראשונה. לא להאמין ,איך אחרי כל מה שקרה בהקשר של תכנית הגרעין האיראנית, מישהו עוד מוכן לשוחח אתם.

בטהרן בטח מתים מצחוק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית