"ארה"ב ואיראן במו"מ ישיר"

דיווח: הבית הלבן וטהרן יחלו במו"מ ישיר בנוגע לתכנית הגרעין של איראן. בבית הלבן מכחישים, בטהרן אומרים - זה יקרה רק אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב

העיתון האמריקאי, "הניו יורק טיימס" מדווח כי ארה"ב ואיראן הסכימו לראשונה על קיום משא ומתן ישיר בנוגע לעתיד תוכנית הגרעין של טהרן. על פי גורמים בממשל אובמה מדובר במאמץ נוסף למנוע מתקפה צבאית על מתקני הגרעין. בבית הלבן מיהרו לפרסם הכחשה, באיראן טוענים כי השיחות יתקיימו רק לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, ב-6 בנובמבר.

על פי הדיווח מדובר בהסכמה אליה הגיעו לאחר חודשים של מגעים סודיים בין וושינגטון לטהרן, וכי וושינגטון ככל הנראה תציע לאיראן הקלות בסנקציות המוטלות עליה, אם זו תפסיק בהעשרת האורניום. עם זאת, לא נקבעו תנאים מקדימים לשיחות.

גורמי ממשל אחרים הביעו חשש בפני ה"ניו יורק טיימס" כי האיראנים ינסו לקשור בשיחות את נושא הגרעין לאתגרים האחרים במזרח התיכון, כגון המצב בסוריה והסכסוך הישראלי-פלשתיני ובכך ל"גרור" את השיחות. בממשל אובמה הבהירו כי נושא הגרעין עומד בפני עצמו ואינו קשור לסוגיות הבוערות האחרות באזור.

במקביל חדשות רשת NBC האמריקאית דיווחה כי אכן התקיימו דיונים בין הצדדים לגבי שיחות ישירות, אולם אלו נכשלו והצדדים לא הגיעו להסכמה. לטענת הרשת, המגעים התקיימו בידיעת רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וישראל. שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, הכחיש את הידיעה ואמר כי הבית הלבן לא עידכן את ירושלים בנוגע לשיחות וכי בישראל קיים חשש כי השיחות הללו בסך הכל הן תרגיל של האיראנים. לדבריו, "איננו חושבים שיש לתת פרס לאיראן בדמות שיחות ישירות אלא שיש להגביר את הסנקציות ואת כל אמצעי הלחץ האפשריים עליה".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית