"מלחמת המל"טים" בשמי שווייץ

אלביט מערכות והתע"א מתחרות זו בזו במכרז לאסקפת מל"טים חדשים לשוויץ. ההתלבטות היא בין מל"ט אלביט מדגם הרמס 900 לבין ההרון של התע"א

עימות חזיתי בין אלביט מערכות והתעשייה האווירית בשוויץ. שתי החברות מציעות למדינה זו מל"טים והתחרות ביניהן מגיעה לשיאה. אלביט מערכות מציעה את ההרמס-900 שלה ואילו התעשייה האווירית את ההרון-1. שני המל"טים עברו סדרת ניסויים בשווייץ בחודש ספטמבר והחודש. השווייצים אמורים לקבל החלטה סופית בשנת 2014.

מדובר בשלב ראשון שיכלול רכש של מערכת אחת הכוללת 4-6 מל"טים ותחנת קרקע אחת. נראה כי החברה הישראלית שתזכה במכרז תחתום הסכמי שיתוף פעולה עם חברה שוויצרית שגם תייצר חלק מהמערכת שתירכש. צבא שוויץ עושה שימוש במל"ט מדגם "ריינג'ר" שפותח על ידי התעשייה האווירית הישראלית ויוצר במשותף עם החברה השוויצרית "רואג".

התחרות בשוויץ מביאה פעם נוספת את התחרות בין שתי יצרניות המ"לטים הישראליות לשיא. בעבר התחרות הקשה בין אלביט מערכות והתעשייה האווירית גרמה לבעיות קשות בכמה מדינות. אחד המקרים הבולטים היה בקולומביה שבה שתי החברות נלחמו זו בזו עד שזה גרם לביטול המכרז. לפני מספר חודשים אחרי מאמצי שכנוע רבים הסתיימה ה"התקופה הקרירה" עם קולומביה וחברת אלביט מערכות. עסקת המל"טים הגדולה שנחתמה בשבוע שעבר עם קולומביה מסיימת את "התקופה הקרירה" ביחסי הרכש הביטחוני עם המדינה באמריקה הלטינית.

במסגרת העסקה תספק חברת אלביט מערכות לצבא קולומביה מערכות של מל"טים מדגם הרמס -450 והרמס -900 בשווי של כמה עשרות מיליוני דולרים. מקורות במערכת הביטחון הסבירו אז כי העסקה שנחתמה היא עסקת "ממשלה לממשלה" כלומר היא נעשתה למעשה בין שתי הממשלות.

הסדר זה נכפה על ידי משרד הביטחון אחרי שכאמור שלפני מספר שנים התחרו אלביט מערכות והתעשייה האווירית על מכרז למל"טים בקולומביה. התחרות החריפה בין שתי החברות אז, גרמה לכך שקולומביה ביטלה את המכרז. בעקבות כך נעשו ניסיונות על ידי הדרגים הביטחוניים הבכירים ביותר להביא ליישור ההדורים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית