ה"בטן הרכה"

דו"ח חמור שהגיע לידי ישראל דיפנס מגלה מקרה חמור בו חביות של חומר כימי שהוטס לישראל התפוצצו לאחר הנחיתה בנתב"ג. הדו"ח קובע כי נעשו טעויות במהלך הובלת החומרים וכי יש להעמיק את הפיקוח בסוגייה

ה"בטן הרכה"

רגע פיצוץ חביות החומר במחסן (צילום: מתוך הדו"ח)

האם יש פיקוח מספיק על חומרים כימיים המוטסים לישראל? מה הסיכון של חומרים אלה למטוסים עצמם ולאנשים שגרים מתחת לנתיב הטיסה? אלו רק חלק מהשאלות שעולות מחקירה רחבה שנוהלה בחודשים האחרונים בישראל ובחו"ל בעקבות התפוצצות של חביות עם חומר כימי שהגיע לישראל במטוס מטען של חברת אל על.

דו"ח החקירה של משרד התחבורה הגיע לידי "ישראל דיפנס" והוא מעורר שאלות רבות בתחום הבטיחותי והביטחוני. מזה זמן מה שגורמי הביטחון מנסים למזער את פוטנציאל הסיכון שבהטסת חומרים כימיים לישראל. המקרה והחקירה שופכים אור על חומרת הבעיה.

לפי הדו"ח, מטוס מטען מדגם 747 של אל-על, בטיסה 882 משדה התעופה בליאז' לנתב"ג, נחת בשבת ב-9 ביוני השנה בנתב"ג. בין יתר המטענים שהיו במטוס היה גם משלוח של 10 חביות, שהכילו חומר כימי בשם "אקריל אמיד". עם נחיתת המטוס בארץ באותו יום, נפרקו המשטחים, התעכבו כמחצית השעה על הקרקע, בסביבת המטוס והוסעו למסוף המטענים ממ"ן בנתב"ג.

כמה שעות לאחר מכן החלו מספר חביות להתפוצץ כשתכולתן ניתזה והגיעה עד לתקרת המחסן (כ - 12 מטר גובהו), וחומר דמוי קצף קשיח בצבע בהיר כיסה שטח רצפה נרחב במחסן - מתוך 10 החביות התפוצצו חמש והיתר נותרו שלמות. מבין חמש החביות שהתפוצצו באירוע, נמצא, כי ב - 4 מתוכן הדופן הפנימית של החביות נראה "חלוד". לאחר הפיצוץ הרביעי בוצע קירור של החביות באמצעות התזת מים, עד לשעה 00:05. זמן קצר לאחר שהקירור הופסק התפוצצה גם החבית החמישית.

החקירה העלתה כי נעשת "שרשרת של טעויות" של כל הגורמים שהיו מעורבים בהכנת המשלוח של החומר הכימי לישראל. מהדו"ח עולה כי במהלך הטיסה עבר החומר תהליך כימי שגם בסופו של דבר לפיצוץ החביות, למרבה המזל, כאשר הן היו כבר על הקרקע. הדו"ח ממליץ לבחון את החקיקה והתקינה ביחס לחובת הבדיקה ולתנאי השינוע באוויר של חומרים מסוכנים, מחו"ל לישראל, על פי הליקויים והמפגעים שאותרו בחקירה. הדו"ח גם ממליץ לבחון את אחריותם של הגופים האוויריים בבדיקת המטענים המיועדים לשילוח בדרך האוויר, באופן כללי וספציפית למקרה, יחסית לכללים הקיימים ולפעול לתיקון כללים שיימצאו חסרים או בלתי מספיקים.

מומחי תעופה וביטחון אומרים כי האירוע חשף "בטן רכה" בתחום הטסת מטענים כימיים לישראל. המומחים אומרים כי למרות שכל המטענים שעולים למטוסים ישראלים נבדקים בנמלי המוצא "כאן נחשפה בעיה שצריך לפתור".

**

תמונות: אחרי הפיצוץ במחסן נתב"ג (מתוך הדו"ח)