דרוש לצה"ל: מכ"מ טקטי

ראדא אלקטרוניקה, אלביט מערכות ואלתא במאבק על מכרז זרוע היבשה של צה"ל

דרוש לצה"ל: מכ"מ טקטי

טווח של עשרה קילומטרים, משקל של עשרה קילוגרם לכל היותר, וצריכת חשמל בהספק של עד עשרה ואט - זה היעד שהציב צה"ל לחברות שהתבקשו להציע לכוחות היבשה "מכ"מ טקטי".

השימוש במכ"מ טקטי הוא תפיסה מתפתחת בצה"ל, שנועדה לאפשר יכולות מכ"מיות ניידות לכוחות בשטח, ולא רק מכ"מים גזרתיים נייחים כמקובל לאורך שנים. צה"ל מעוניין שהחיילים יסיעו את המכ"מ הטקטי בכלי הרכב ה"סטדנרטיים" שלהם או אפילו יישאו אותם על הגב בתרמיל. המכ"מ יכול לשמש לאיתור ירי בטווחים קרובים, כולל ירי מרגמות, על מנת שניתן יהיה להשמיד את מקורות האש באופן מיידי.

הקריאה של משרד הביטחון לחברות ישראליות ובינלאומיות, להציע מכ"מ כזה, יצאה בחודשים האחרונים, לאחר שצה"ל כבר החל לבחון מכ"מ LCMR מתוצרת ארצות הברית ואף שקל לבחון מכ"מ צרפתי. בישראל, יש שלוש חברות שעוסקות כיום בפיתוח מכ"מ טקטי, בתקווה שיזכו במכרז צה"ל.

כך, חברת ראדא אלקטרוניקה מפתחת שתי משפחות מכ"מים (CHR (Compact Hemispheric Radar ו-MHR (Multi-mission Hemispheric Radar). מדובר במכ"מים דיגיטליים, בעלי יכולות מוגדרות תוכנה ואנטנות המבוססת על טכנולוגיית AESA, המאפשרת השגת מעטפת הגנה וכיסוי כיפתי מלאים, לגילוי, עקיבה ואיכון של האיומים הרלוונטיים על הכוח וביניהם גילוי ירי עוין של טילים, RPG, מרגמות וכלי נשק קלים, גילוי כל חדירת גבול, על הקרקע ובאוויר, וכן הגנה אווירית בטווחים טקטיים. המכ"מ פותח במקור כחלק ממערכת להגנה מפני טילי נ"ט, מתוצרת תעש. המכ"מים מתוצרת ראדא השתתפו בחודש יוני גם במבחנים ראשוניים של צבא היבשה האמריקאי, לפיתוח מכ"מ טקטי - ועברו אותם בהצלחה.

חברה נוספת שתשתתף במכרז, היא אלתא של התעשייה האווירית, שתציג מספר מכ"מים טקטיים המפותחים על ידה. גם המכ"מים של אלתא עברו בהצלחה את מבחני הצבא האמריקאי.

ואילו אלביט מערכות, שהשלימה בשנה שעברה את מיזוגה של חברת אלישרא בתוכה, מציגה גם היא מכ"מים טקטיים המבוססים על VWS – מכ"ם המיועד למערכות הגנה אקטיביות. המכ"מ מסוגל לזהות ולעקוב באופן אוטומטי אחר טילי נ"ט וטילי נ"ט מונחים.

"אנחנו מחפשים מכ"מים טקטיים בכל העולם, אבל בסוף החברות הישראליות הן הכי טובות. עשינו כמה ניסויים – יש מכ"מים שהם בכיוון", אומר אל"מ ניר חלמיש, ראש מחלקת אמצעי הלחימה בזרוע היבשה בצה"ל.

"מכ"מ טקטי נותן לך את היכולת לעבוד בספיקת שטח מאוד רחבה, לגלות תנועות ולחקור עם האמצעים האופטיים רק את אותן תנועות – זה משפר ומייעל את תפוקת האיסוף של כל צוות בעשרות מונים. רואים את זה בבט"ש. שם כבר עברנו את המהפיכה של עבודה על מכ"מים – שנותנים אמצעים ביום ובלילה וגם בערפל. עכשיו אנחנו רוצים לשכפל את היכולת הזאת בעולם הטקטי – מבלי לאבד מהביצועים".

You might be interested also