תחרות חופשית בחלל?

בארה"ב מאמינים כי ייתכן ויוסרו המגבלות על ייצוא לוויינים אמריקאים למטרות מסחריות. במידה וזה אכן יקרה, מדובר בתחרות קשה נוספת לתעשיית החלל הישראלית

מצבה ה"לא פשוט" של תעשיית החלל הישראלית עלול להחמיר עוד יותר אם ווושינגטון תסיר מגבלות שהטילה על ייצוא לוויינים אמריקאים בעיקר לשימושים מסחריים או מה שמכונה "דו שימושי".

בוושינגטון אמרו אתמול כי יש "אופטימיות זהירה" לגבי האפשרות שאיסור מוחלט על ייצוא של לוויינים כאלה יבוטל או שיוכנסו בו שינויים מאז נכללו לווינים מסחריים תחת הפיקוח של ייצוא מערכות צבאיות. בארה"ב נפגעה תעשיית החלל האמריקאית בעקבות הכללתה תחת המערכת הצבאית. זו נאבקת כבר שנים לשנות את התקנות. עתה כאמור יש סיכוי שזה יקרה.

אם אכן יהיה שינוי צופים מומחים כי האמריקאים יסתערו על שוק החלל הבינלאומי. תעשיית החלל הישראלית שמרוכזת בעיקר בתעשייה האווירית, ברפאל ובאלביט מערכות מנסה כבר שנים להגדיל את ייצוא הלוויינים האזרחיים בעיקר. היו כמה הצלחות שהאחרונה בהן היא החוזה שנחתם עם איטליה לאספקת לוויין תצפית. החוזה הוא חלק מרכש הגומלין האיטלקי בעקבות החלטת חיל האוויר לבחור במטוס האימון מתוצרת איטליה.

ההסכם נחתם עם חברת Telespazio האיטלקית. במסגרתו התעשייה האווירית תפתח, תייצר ותספק לוויין תצפית מתוצרתה בתמורה ל-182 מיליון דולר. החברה האיטלקית תהיה קבלן-ראשי של משרד הביטחון האיטלקי. התעשייה האווירית תייצר לוויין צילום ברזולוציה גבוהה בשם OPTSAT-3000. לאחר בניית הלווויין, תהיה החברה האיטלקית אחראית על הקמת תחנת בקרת הקרקע, שיגור הלוויין לחלל וביצוע עבודות התיפעול הראשוניות. הלוויין יימסר לאיטלקים עד סוף 2015.

בתעשיית החלל של ישראל יש כבר תקופה ממשוכת "אבטלה סמויה" שפוגעת בתשתיות הידע המיוחדות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית