מלחמות האגו בצמרת המדינה

בחיזבאללה בחנו את יכולת התגובה הישראלית באוויר; מלחמות האגו של נתניהו וברק מפריעות לעיסוק העיקרי - קרי האיום האיראני; ומה רוצים בתקשורת מיחידת הלוט"ר באילת שרק עשתה את עבודתה?, פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ימי ראשון

הברכות שהשמיעו ראש הממשלה ושר הביטחון אחרי הפלת המל"ט אתמול נראות תלושות מכל מציאות. ממתי מברכים על מחדל? האם שניהם לא מבינים שזה מה שהיה כאן? האם הם לא מבינים שהמערכת כשלה? המל"ט טס מעל הים בנתיב שאינו נתיב טיסה אזרחי. המל"ט "שבר" מזרחה מול עזה ואז טס כחצי שעה מעל שטחנו.

כל ההסברים של דובר צה"ל על כך שהמל"ט היה במעקב צמוד ולכן לא הופל מיד הם קשקוש. את המל"ט הזה היו אמורים להפיל עוד כשהוא היה מעל לים בקרבת החוף של הרצועה. החיזבאללה הפעיל כבר מל"טים פשוטים מדגם "אבאביל" מתוצרת איראן בשנת 2004 ובשנת 2006. אחד מהם הופל על ידי חיל האוויר. מאז היה ברור כי הארגון ישפר את יכולתו בתחום בסיוע גדול של איראן.

המערכת הייתה אמורה להיות מוכנה טוב הרבה יותר. הבוקר שמעתי באחת מתכניות הבוקר בטלוויזיה את אחד ההסברים הכי "משעשעים"- המל"ט לא יורט קודם לכן כדי לא לחשוף את יכולות חיל האוויר לגלות מל"טים אלה. נו באמת. מישהו מוכר לוקשים ויש תמיד מי שקונה אותם גם כאשר הם קרים. מי שיזם את שיגור המל"ט יכול היה אתמול לרשום בסיפוק כי ישראל לא ערוכה למניעת חדירה של כלי טיס בלתי מאוישים.

חוסר אכפתיות

זה הולך ככה. חיילי הסוללות של מערכת "כיפת ברזל" הפרושות במקומות שונים בארץ סובלים מתנאים קשים. אין מספיק אוכל, אבל יש עכברים בשטח וזה רק חלק קטן מהמחדלים הקשורים לתנאי החיים של לוחמי חיל האוויר המאיישים את אוסף הטכנולוגיה המרשים. מול המערכת המתקדמת שפותחה בזמן שיא, עומדת הזנחה שמתאימה לצבא של מדינה במזרח אפריקה. מדובר בחיילים חכמים והם מוצאים את דרכם לתקשורת.

מה עושה דובר צה"ל? מפרסם הודעה סטנדרטית שבגדול אומרת "הכל בסדר ומה שלא תוקן". אם בדובר צה"ל חושבים שמישהו קונה את זה אז הם במקרה הגרוע נאיביים. אבל זו לא הבעיה העיקרית. הבעיה העיקרית היא שלמפקדים הבכירים כנראה שלא איכפת. הלוחמים לא רוצים קרוונים עם מיזוג אויר ומיטות עם מזרונים מתנפחים. הם פשוט רוצים תנאים אנושיים ואלה לא מסופקים להם.

הטענה שמדובר על פרישות זמניות מטופשת במקרה הטוב, שכן הסוללות האלה נפרשות בצורה זמנית בכל מיני אתרים בארץ. אני לא מבין מה קורה בצה"ל. אני לא מבין את האטימות. לא מדובר כאן בהוצאה כספית משמעותית. מדובר כאן בתשומת לב ובלקיחת אחריות של מפקדים. זה פשוט נעלם במקרה הזו.

אבל מה יש לצפות ממערכת צבאית שעוצרת צעירה שעזבה את ישראל בגיל 17, חזרה עכשיו לארוע משפחתי, נעצרה ונדונה לשלושה חודשי מאסר.

הטמטום בצה"ל שובר את השיאים של עצמו. אבל תמיד יש הודעות מסודרות של דובר צה"ל.

הבהלה מהשטן

כמה עשרות חמושים התקרבו לגבול עם סוריה באזור החרמון וצה"ל פינה בבהילות קבוצות של מטיילים שהיו ליד הגבול. יופי. בכל פעם שתצפית של צה"ל תראה כמה סורים מתקרבים לגבול יהיה פינוי בצד שלנו.

מישהו יצא מדעתו. מישהו ממשיך שלא לקחת אחריות. מה שנראה לכאורה כהתנהגות אחראית של הצבא, נראה במבט מדוקדק יותר, כגישה לא מתקבלת על הדעת. יש במקום גדר גבול. יש במקום כוחות צבא. כל עוד מי שמתקרב לגבול לא עשה דבר, הכל בסדר ולא צריך לפנות איש. אבל אם מישהו מהצד השני היה מנסה לעשות משהו עוין, התגובה אמורה להיות קשה. אם בכל פעם שמישהו יתקרב לגבול כלשהו יפנו בצד שלנו אזרחים , בהרבה אזורים בארץ שיגרת החיים לא תוכל להתקיים.

מלחמות האגו

חישבו על המצב הקיים - ראש הממשלה ושר הביטחון האמורים לדאוג לטיפול כולל בביטחון המדינה עסוקים בשבועות האחרונים בקרבות תרנגולים. מלחמת אגו מנטרלת למעשה את רוב הזמן של שני ממלאי תפקידים בכירים אלה. במקום לשב ולטכס עצה איך לטפל באיום האיראני ובאיומים אחרים הם הפכו ל"צ'ילבות". זה טוב לגן ילדים אבל לא לשני מנהיגים שמתיימרים לשמור על ביטחון ישראל.

ניתן לצפות ממנהיגים ברמתם, בעיקר במדינה עם בעיות ביטחון כמו של ישראל, לתפקד כצוות מגובש. אבל זה ממש לא המצב. הקרע בין שניהם הוא רק חלק מהסיפור. הקרע בין הלשכות. ההשמצות ההדדיות , ההדלפות לתקשורת. מתי נשאר לשניהם זמן לעסוק באיום האיראני או במה יקרה ביום שאחרי, בסוריה .סיבה לדאגה גדולה.

 עושים את העבודה

היחידה המקומית ללוחמה בטרור של אילת הוזעקה ביום שישי למלון בעיר בו רצח עובד שפוטר עובד אחר, ירה לכל עבר והתבצר באחד החדרים. החיילים המקצוענים פעלו כמו שלמדו. מי שיורה עליהם ועל אחרים ומסכן עוד חיי אדם חייב למות ומיד.

אבל בשידורי ערוץ 2 באותו ערב העלה הכתב שנשלח לאילת את השאלה "האם האירוע היה חייב להסתיים כך". איפה העורך שיגיד לכתב שיכין שעורי בית? איפה העורך שיגיד לכתב שאם אין לו זווית חדשה שלא יבלבל את המוח לצופים?

למה ציפה החכמולוג? שאנשי הלוט"ר יגישו ליורה קפה? הוא הרג אדם וירה לכל עבר. הם עשו בדיוק את מה שצריך וחיסלו אותו ולא משנה אם זה מחבל, עבריין או סתם אחד שהשתגע. בתקשורת הישראלית יש לעתים קרובות מדי ניסיונות להוכיח כי הכתב יודע דברים שאחרים לא.

רק לעתים רחוקות זה מדויק. ברוב המקרים כמו במקרה הזה, אלו שטויות.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית