לארה"ב מתחיל להימאס מישראל

לארה"ב מתחיל להימאס מישראל

איש לא יודע בוודאות מה יהיה מצבה של ישראל מול ארה"ב אחרי הבחירות לנשיאות, אבל גם מבלי לדעת בדיוק, יש סיבה לדאגה. ישראל, או יותר נכון מנהיגיה, עשו ועושים הכל כדי שנצטייר יותר כרפובליקת בננות מאשר מדינה דמוקרטית. זה לא רק בעיני ארה"ב אלא גם בעיני מדינות מערביות אחרות.

כמה פרשיות שהיו כאן בשנים האחרונות: חקירה של בכירים במעשי שחיתות, התנהלות בעייתית בצמרת הצבא. אלו רק שתי דוגמאות לסיבות שכיום ישראל נתפסת אחרת. כבר לא כמדינה צעירה שבונה את עצמה אלא יותר כמדינה עם כל הרעות החולות של שלטון שדואג בעיקר לשרידותו. על היחסים הגרועים פלוס בין נתניהו לאובמה כבר נכתב הכל. עכשיו יש חילופי האשמות בין נתניהו ובין ברק על רקע פעילות עצמאית של שר הביטחון בוושינגטון.

במקום להציג עמדה אחידה מול ממשל אמריקני שלא מבין מה קורה בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, שני מנהיגינו הבולטים עושים הכל כדי שכמה ערוצי תקשורת בין ירושלים וושינגטון יסגרו. אם לוקחים את המצב הנתון הזה עם המצב הנתון שבו בפנטגון יש כמה פקידים בכירים שבעדינות נאמר שאינם בחוג הידידים של ישראל, מצבנו אחרי הבחירות הולך להיות רע מאוד.

גם כיום ארה"ב מונעת מישראל ייצוא ביטחוני לכמה מדינות. כאן רצים לוושינגטון לקבל אישור על כל ייצוא, גם אם מדובר במדינה שאין לה בעיה עם ארה"ב. אני כבר לא מדבר על סין שנחסמה לגמרי בפני התעשיות הביטחוניות הישראליות מסיבות שלא עוברות את הסף הנמוך של ההיגיון. האמריקנים מזנבים כיום בישראל כמעט בכל עסקה ביטחונית פוטנציאלית בעולם. בניגוד לישראל, הם מפעילים מנופים פוליטיים כדי לסייע ליצרניות אמריקניות לזכות בעסקאות. למנהיגינו זה נראה פחיתות כבוד לטוס לארץ מסוימת כדי לסייע לחברה ישראלית לזכות במכרז.

אז יש לנו הרבה סיבות לדאגה. כאן עשו ועושים הכל כדי לקלקל יחסים עם ווושינגטון. כאן לא עושים משהו קטן כדי לתקן במעט אפילו את היחסים עם טורקיה. העסק נראה רע והוא כזה. במערבולת הכשלים הזו עלולה ישראל להפוך לנטל גדול יותר על ארה"ב. שם, לא משנה מי יבחר, הפוקוס יהיה על שיקום הכלכלה. אנחנו לא מעניינים את וושינגטון כל כך. כאשר היחסים היו תקינים עוד שמעו את הבקשות שלנו. עוד התייחסו אלינו כאל בעלת ברית במזרח התיכון. במצב החדש, הצפוי, מצבה של ישראל עלול להחמיר וזה יותיר אותנו מול הרבה איומים לא בהכרח קיומיים ללא המשענת של ארה"ב.

לאמריקאים מתחיל להימאס מישראל. אנחנו, כלומר, מנהיגינו תרמו ותורמים לתהליך הזה שטרם הגיע לשיאו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית