"איראן ירתה בטעות על מטוסיה"

דו"ח אמריקאי שנחשף טוען כי בשנים 2007-2008 כוחות נ"מ איראניים ירו בטעות לעבר מטוסי קרב ומטוסי נוסעים איראניים מחשש שמדובר בתקיפה ישראלית

החשש מתקיפה גובר על ההיגיון? דו"ח חסוי של משרד ההגנה האמריקאי מגלה כי סוללות נ"מ של משמרות המהפכה האיראניים ירו על מטוסים אזרחיים ועל מטוסי קרב איראניים, בשל החשש מתקיפה ישראלית בשנת 2008. 

העיתון "הניו יורק טיימס" חושף דו"ח מודיעין מסווג של הפנטגון שטוען כי בשנים 2007-2008 "יחידות הגנה אווירית איראניות ביצעו פעולות עשרות פעמים, שכללו ירי ארטילריה נגד מטוסים והזנקת כלי טיס מול מטרות לא מזוהות ומזוהות בטעות". על פי הדיווח הדו"ח מתייחס לתקופה בה גבר החשש בישראל ובארה"ב מפני תכנית הגרעין האיראנית.

הדו"ח מצא כי יחידות הנ"מ של משמרות המהפיכה היו ברמת הכוננות הגבוה ביותר מחשש שמטוס אויב יעשה שימוש במסלול הדומה למסלולי הטיסה האזרחיים מעל המדינה. באחד המקרים, שאירע ביוני 2007, משמרות המפיכה ירו טיל מדגם TOR-M1 על מטוס אזרחי. במאי 2008, סוללת נ"מ ירתה לעבר מל"ט ביון איראני וגם על מטוס אזרחי. באותו החודש היה גם ירי לעבר מטוס קרב איראני מסוג F-14. במקרה נוסף, כך על פי הדיווח בעיתון, מטוס פאנטום איראני הוזנק לבחון מקרוב מטוס נוסעים שעשה את דרכו מבגדד לטהרן. המטוס העיראקי לא נפגע בתקרית.

הדו"ח קובע עוד כי מערכות הקשר שבידי איראן כה מיושנות ואינן עומדות בסטנדרטים המודרניים כך שהתקלות צפויות להימשך גם כיום. עוד נטען כי הכוחות האיראניים אינם מאומנים דיו.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית