טכנולוגיה בשירות ההסוואה

אם בעבר המדים היו בוהקים וססגוניים, היום עומלים על פיתוח מדים שיסייעו לחייל להתאים את עצמו לסביבה, והרבה מעבר לכך

מטרת מדי ההסוואה היא ליצור הטעיה ויזואלית בעזרת צבע וסכמה שגורמים ל״שבירת״ צורתו האופיינית של גוף תוך התמזגות עם סביבתו. שימוש מאסיבי ומסודר במדים עם דוגמאות הסוואה החל רק במלחמת העולם הראשונה. עד אז המגמה הכוללת הייתה הפוכה: מדים עם צבעים בוהקים וססגוניים, שתפקידם להבליט את הכוח הלוחם ולא להעלימו. היו אלה אמנים ואדריכלים שהובילו את מהפיכת המדים המוסווים.

החל מראשית המאה ה-20, התבקשו אלו לעצב דוגמאות צבעוניות שישלבו את החייל עם הנוף והסביבה, בה הוא לוחם. במשך שנים רבות, מטרת המדים הייתה הטעיה ויזואלית בלבד. כיום, עם התפתחות אמצעי הגילוי העומדים לרשות האויב, נדרשים המדים לעשות הרבה יותר.

במספר מצומצם של מדינות מערביות, ובניהן ישראל, נעשים מאמצים להפוך את המדים לפריט טכנולוגי מתקדם בעל יכולת התמודדות עם שלל האמצעים המנסים לגלותו. המזרח התיכון שופע בגרסאות של מדי הסוואה. הנוף המגוון הנע בין איזורים מרובי צמחיה ומידבריות צחיחים הביא את הצבאות האיזוריים להתנסות בסוגי מדים שונים ומשונים. הצבא הירדני הכניס בשנת 2005 סדרת מדים בעיצובה ופיתוחה של חברת Hyper Stealth Industries הקנדית.

המדים, בציונם הצבאי KA2, מאופיינים בסכימה דיגיטלית הכוללת שישה צבעים המשמשים את כל זרועות הצבא. השימוש בסכימה אחת לכל הצבא בשינוי צבע בלבד, יחודי לצבא הירדני. הטרנד הדיגיטלי המאופיין במראה של פיקסלים, פותח במקור לצבא הקנדי אך גלש בשנים האחרונות לצבאות רבים נוספים וביניהם הצבא האמריקני והצבא בסיני. הסכמה הדיגיטלית נחשבת למתקדמת בתחום ההסוואה הויזואלית עקב הטישטוש המוצלח בין גווני הצבעים.

הצבא הלבנוני עושה שימוש מזה שנים בסכמה האמריקאית משנות השמונים המכונה M81 Woodland Pattern. סכמה תלת צבעונית זו מתאימה במיוחד לנוף המאופיין בצמחיה מפותחת. הצבא המצרי, שפועל כמעט רק באיזורים מדבריים, עדכן את מדיו במחצית השניה של שנות ה-90 מסכמת Egyptian Desert Pattern לסכמת Sparse Desert (מדברי דליל) שנהוגה כיום. הצבא הסורי משתמש מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת בגרסה מייצור מקומי של המדים האמריקאיים מסוג M1948 ERDL המתאפיינים בסכמה אורגנית דמויית עלים (Leaf Pattern).

המדים הסוריים, מלבד היותם עבים יותר, אימצו סכמה שכוללת עלה בעיצוב שונה הנקרא עלה סורי (Syrian Leaf). הצבעים הם שילוב של חום ביניים, ירוק דשא ושחור על רקע ירוק לימוני. צה”ל אימץ, מלבד אפיזודות קצרות בשנות השישים, את המדים הירוקים החד גוניים. הם שרתו אותו נאמנה עשרות שנים החל מסיני המדברית ועד ללבנון הירוקה.

בשנות ה-90 של המאה שעברה, הוכנס פטנט צה״לי יחודי בדמות המצנפת. המצנפת היתה למעשה חתיכת בד בסכמת הסוואה עם גומי אלסטי הקפי, שהולבש על הקסדה. אופן צניחת הבד, שהיה גדול משטח הקסדה, גרם לשבירת צורתה העגולה האופיינית של הקסדה ובכך טיפלה בצללית העליונה הכל כך אופיינית של הלוחם. לאחרונה, החלו מנשבות רוחות השינוי בתחום המדים וצה״ל עומד בפני מהפכה בתחום זה. 

אין ספק כי השלב הבא בתחום המדים נתון לטכנולוגיה. שדה הקרב העתידי רווי באמצעים לזיהוי בכל תנאי מזג אויר ותאורה. החייל כבר לא יכול לסמוך על צבע מדיו בלבד למטרת הסוואה. נדרש הרבה מעבר לכך. אם צה״ל אכן יאמץ את המדים ה״טכנולוגיים״ שמפותחים באלה הימים, הוא יוכל להקנות לחייליו יתרון מבצעי משמעותי.

**

תמיר פורת הינו מעצב תעשייתי המשמש גם כיועץ ומרצה לחברות ביטחוניות. ורסיה מיליטרי דיזיין שבבעלותו הינה חברה לעיצוב ביטחוני המספקת שירותי עיצוב למגוון חברות בארץ ובעולם

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית