השחקנים החדשים בזירת המל"טים

חברות ברחבי העולם מייצרות מל"טים חדשים המיועדים למדינות אפריקה, מה שיוצר תחרות נוספת ליצרניות הישראליות

שחקנים חדשים בתעשיית המל"טים העולמית משנים את המצב עבור יצרנית המל"טים הישראלים. לפני מספר ימים חשפה חברת דנל הדרום אפריקאית מל"ט חדש מתוצרתה שהיא מפתחת בעיקר עבור מדינות באפריקה, מדגם Hungwe.

חברת דנל אומרת כי המל"ט יהיה פשוט וזול להפעלה מה שיעשה אותו אטרקטיבי בעיקר למדינות שעד כה לא עשו שימוש מבצעי במל"טים. למל"ט, שביצע לא מכבר טיסה ראשונה, יש כושר שהיה של 6 שעות וטווח פעולה של כ-100 ק"מ. גובה הטיסה המרבי של הכלי הוא מעל 3 ק"מ. חברת דנל אומרת כי יש לה כבר לקוח ראשון.

גם יצרנית המטוסים השוודית סאאב חשפה את העובדה שהיא מפתחת מל"ט ממריא ונוחת אנכית שיהיה מיועד למלחמה בפירטיות הימית שגורמת לנזקים אדירים.

כמה מיצרניות המל"טים הישראליות פעילות מאוד באפריקה ונראה כי התחרות, שגם כיום לא הייתה פשוטה, תגדל בעקבות הצטרפות יצרנית המל"טים הדרום אפריקאית. כפי שנחשף לא מכבר ב"ישראל דיפנס" יש גידול משמעותי במספר המדינות באפריקה שמגלות עניין במל"טים מתוצרת ישראל. בימים אלה מתנהלים מגעים עם לפחות שלוש מדינות. אחת מהן לפחות רכשה כבר בעבר מל"טים ישראלים. פוטנציאל המכירות של מל"טים בחמש השנים הקרובות באפריקה מוערך בכ-350 מיליון דולר. בכמה מהמדינות מדובר על רכישה ראשונה של מל"טים ולכן מציעים להן מערכות בסיסיות. במדינות אחרות יש ביקוש למערכות מתקדמות יותר.

התעשייה האווירית (תע"א), אלביט מערכות, אירונאוטיקס, בלו בירד ואינוקון מכרו בעבר את המערכות שלהן לאנגולה, קניה, חוף השנהב, ניגריה, אתיופיה וטנזניה ולעוד מספר מדינות שזהותן חסויה. המערכות מופעלות הן על ידי חילות האוויר והן על ידי חילות היבשה של אותן מדינות. לחלק מן המדינות האלה מוצעות כיום גרסאות מתקדמות יותר.

החשש של מדינות אלה הוא בעיקר מקבוצות עיקר של איסלאם קיצוני שמנסות לפגוע במשאבי טבע. חלק מהמדינות כוללות בעסקה הדרכה מקומית על ידי צוותים ישראליים של החברות. משרד הביטחון הגמיש בשנה האחרונה את מדיניות הייצוא של מל"טים למדינות באפריקה. בחלק מהמקרים כלך אומרים מקורות יש לעסקה חשיבות של "מעבר לתגמול הכספי". חברת דנלר שחשפה את המל"ט החדש הציגה בתחילת השנה מל"ט אחר מדגם Seeker-400.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית