“הרובוטים הקרקעיים יהיו חשובים כמו המל"טים"

רובוט ה”רקס” עומד להשתתף בתרגיל צה”לי ראשון. אורי פז-מידן, האחראי על פיתוח רובוטים יבשתיים בתע”א, מדבר עליו ועל כלים בלתי מאוישים קרקעיים נוספים

“הרובוטים הקרקעיים יהיו חשובים כמו המל"טים"

רכב הגארדיום (צילום: זיו קורן)

צה”ל עומד לבחון את “רקס” (REX) – רובוט שאמור ללוות כוחות לוחמים, ופותח על ידי התעשייה האווירית. הרובוט תוכנת כך שינוע בהתאם למהירות הליכתם של הכוחות הלוחמים. כאשר הכוחות עוצרים - נעמד גם הרובוט. הרובוט ניתן לשליטה באמצעות שלט, וניתן להוליך אותו באמצעות רצועה, ממש כמו כלב נאמן. הוא מיועד לנשיאת מטען לוגיסטי, אך יכול לשאת גם חימוש ונשק. הוא מתוכנן לעבור מכשולים מסוגים שונים, ולהשמיע רעש מינימאלי בדרך, כדי לא לחשוף כוחות שצועדים בשטח.

הניסוי הראשון של ה”רקס” ייערך במסגרת תרגיל צה”לי גדול, אבל ה”רקס” הוא רק אחד מתוך שורה של רובוטים שמפתחים בימים אלה בתעשייה האווירית. חלק נחשפו, חלק ייחשפו וחלק אחר יישאר עוד הרבה שנים תחת מעטה סודיות.

הרובוטים היבשתיים לסוגיהם, כמו מטוסים ללא טייס או כלי שייט בלתי מאוישים, כבר מהווים חלק מהנוף הצבאי. מה שעדיין מתבקש אלה רובוטים קרקעיים חכמים, שיוכלו לסייע לכוחות לוחמים בכל מיני מצבים, חלקם מסובכים מאוד. במפעל להב של התעשייה האווירית נעשים מאמצי פיתוח של רובוטים קרקעיים כבר כעשור שנים.

“חיפשנו תחומי פעילות חדשים והוחלט על רובוטיקה קרקעית”, מספר אורי פז-מידן, המרכז את הפעילות הזו. לתעשייה האווירית יש חברה משותפת עם אלביט מערכות, ג’יניוס, בה מפתחים כלי רכב בלתי מאוישים מדגם “גארדיום”. אלה כבר פועלים מבצעית בעיקר לאורך הגבול עם עזה. אבל הפעילות במפעל להב נועדה לפתח כלים אחרים. כאן הוחלט ללכת על כלים קטנים יותר, עם רמה גבוהה של אוטונומיה. הרובוטים שמפותחים ב”להב” אמורים להיות כמעט אוטונומיים לגמרי, וזו משימה לא פשוטה.

“כלי אוטונומי באוויר או בים זה סיפור יחסית פשוט לעומת כלי בלתי מאויש על הקרקע. הכלי הקרקעי אמור לנוע בעצמו תוך עקיפת מכשולים והתאמה של התנועה לתוואי השטח”, מסביר אורי פז-מידן. כמאה מהנדסים עוסקים בתעשייה האווירית בפתרון הבעיות הכרוכות בפיתוח כלים רובוטיים אוטונומיים קרקעיים. מדובר במספר גדול יחסית לפרויקטים אחרים, והדבר מעיד על החשיבות הרבה שמיוחסת לתחום פעילות זה, על ידי הנהלת החברה. כרגע, אין עדיין לקוחות, אבל אם לשפוט לפי מה שקרה בתחום המל”טים, שחגגו לא מכבר 40 שנות פעילות בישראל, צפויות עסקאות בקרוב. מדובר על שינוי בתפיסה המבצעית של הכוחות, שיתרחש במוקדם או במאחור.

ובחזרה ל”רקס”: בתעשייה האווירית מספרים כי הוא פותח כחלק מתפיסה כוללת של חייל עתידי, שיהיה מסוגל לנוע בשטח כשאיתו נע ציוד רב, אבל הוא חופשי להפעיל מגוון רחב של מערכות אלקטרוניות מתקדמות וגם את כלי הנשק שלו. יש תוכניות חליפיות, כמו פיתוח “שלד מלאכותי”, שאותו “ילבש” החייל כך שהוא יוכל לשאת על גבו מטען רב, אבל הפיתוח שלהן נתקל בבעיות עצומות, בעיקר של אספקת אנרגיה, וכרגע הוא נראה כחלום רחוק. לכן, המאמץ העיקרי הוא לפתח את כלי העזר, שיסייעו לחיילים בשטחי הלחימה. בתעשייה האווירית הבינו שאם הלוחמים יצטרכו לנהג את הכלי באמצעות שלט רחוק זה יגזול מתשומת ליבם למשימות אחרות. הפיתרון - פיזור “פרורי לחם” וירטואליים שלפיהם ה”רקס” וכלים אחרים ינועו. “מדובר במערכת שדוגמת את הליכת החייל ומספקת הכוונה לכלי האוטונומי”, מסביר אורי פז - מידן. אבל יש גם אפשרות אחרת - “כלב על רצועה”. החייל מחזיק בידו כבל שאורכו 6 מטר, שקצהו האחר מחובר לכלי. הוא צועד, והכלי נוסע אחריו. ועוד אפשרות הפעלה: שלט רחוק מיוחד עם חמש פקודות בסיסיות כמו “עקוב אחרי ממרחק של 5 מטר”, דרך “סע אחרי במרחק של 30 מטר” ועד “עצירת חרום”.

בתעשייה האווירית סבורים כי צריך לפתח כלים קטנים וזריזים, שניתן להעמיס על מסוק כדוגמת ה”בלק הוק”, לכן ה”רקס” תוכנן כך שיישא משקל של לא יותר מ-200 ק”ג. זה מאפשר לחיילים לסייע לו לעבור מכשול קרקעי כמו “טראסה” חקלאית. ה”רקס” מונע על יד מנוע בנזין שקט, שמספק 11 כוח סוס, ולדברי אורי פז-מידן מסוגל להרים את שני גלגליו הקדמיים כדי לעבור מכשולים בקלות רבה. על הכלי ניתן להתקין אלונקה לפינוי פצוע, ויש לו מרכז כובד נמוך, שמעניק לו יציבות גם במשימות אספקה וגם בפינוי פצועים. אבל ה”רקס” הוא רק מה שנחשף. ממש בימים אלה עובדים במעבדת הרובוטיקה של מפעל להב בתעשייה האווירית על כלים נוספים, שנחשבים כרגע כמסווגים. רק לצורך הדגמה, ניתן להתקין על הפלטפורמות האלה מערכות מכ”ם וגם מערכות נשק. הגבול הוא כמעט דמיוני. ויש גם פיתוחים “כבדים” יותר.

לא מכבר הדגימה התעשייה האווירית בפולין כלי זחלילי אוטונומי במשקל של שתי טונות. הכלי הודגם במסגרת פרויקט אירופאי להגנת גבולות, שממומן במסגרת תכנית המחקר האירופאית השביעית. לדברי פז-מידן, התעשייה האווירית עושה שימוש בכל הנכסים שיש לה מפרויקטים קודמים וגם מחדשים, על מנת לפתח דורות של רובוטים קרקעיים שיוכלו לסייע לכוחות לוחמים במגוון של משימות.

You might be interested also