המטוס שמעורר מתיחות בארה"ב

האחראים על פרויקט האפ-35 בפנטגון הביעו זעם כלפי היצרנית לוקהיד מרטין על רקע המשך הפרויקט

מתח בין הפנטגון וחברת לוקהיד מרטין יצרנית מטוס הקרב החמקן מדגם אפ-35 מעורר דאגה גם בישראל. הגנרל כריסטופר בוגדן, שמונה למנהל תכנית האפ-35 בפנטגון, אמר בתחילת השבוע כי היחסים עם חברת לוקהיד מרטין הם "הגרועים ביותר מאז ומעולם".

בהצהרה יוצאת דופן אמר בוגדן כי הפנטגון ישקול הזרמת כספים נוספים לפרויקט אם המצב לא ישתנה. דבריו התייחסו לקשיים בחתימת הסכם לייצור עוד סדרה של מטוסי אפ-35 עבור חיל האוויר האמריקני. "לא צריך לקחת יותר מ-12 חודשים לחתום חוזה עם יצרן איתו אנחנו עובדים כבר 11 שנים", אמר בוגדן. דבריו של בוגדן התייחסו בעיקר לבעיות שנוצרו בפיתוח מערכי תוכנה הקשורים לפרויקט מטוס האפ-35.

דבריו באו אחרי דברים דומים שאמר מזכיר האווירייה האמריקאי מייקל דונלאי שאמר כי הפנטגון לא יזרים "מיליארדי דולרים" נוספים לתכנית האפ-35 "אם תהיינה עוד בעיות פשוט נרכוש פחות מטוסים", אמר דונלי.

נראה כי דברי הביקורת החריפים תפסו את מנהלי לוקהיד מרטין לא מוכנים. בישראל עוררו הדברים דאגה רבה שכן חיל האוויר רוצה לקבל את מטוסי האפ-35 שהזמין מוקדם ככל האפשר. ההערכה היא כי אם הבעיות בפרויקט לא תיפתרנה, תאריך מסירת המטוסים עלול להידחות.

מחברת לוקהיד מרטין נמסר כי "אנחנו מסכימים עם גנרל בוגדן שדרוש מאמץ משותף כדי להצליח. אנחנו נמשיך לעבוד עם משרד הפרויקט בפנטגון כדי לספק את מטוס האפ-35. אנחנו נשארים מחוייבים להמשיך את העבודה ולהתגבר על כל האתגרים כמו שעשינו בשנים האחרונות".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית