"הסימולטור​ים החדשים מחוללים מהפיכה באימוני הטייסים"

רן הלרשטיין ויורם שמואלי, ראשי חטיבת כלי הטיס של אלביט מערכות, מדברים גם על חימוש מונחה מדויק, השבחות מטוסים והקלפים החדשים שהם עומדים לשלוף
מטוסי אימון של בית הספר לטיסה (צילום: אלביט מערכות)

איך חטיבת כלי טיס של אלביט מערכות מצליחה לצמוח בעידן של קיצוצי תקציב הביטחון במדינות המערב? רן הלרשטיין ויורם שמואלי, המנכ"לים המשותפים של החטיבה, אומרים בראיון זוגי מיוחד לישראל דיפנס, כי הצמיחה של החטיבה, שמאפיינת את השנים האחרונות, נובעת מהתמקדות בתחומים מתפתחים ובשווקים שהולכים וגדלים, כדוגמת ברזיל ודרום מזרח אסיה.

הלרשטיין ושמואלי נושאים בניהול המשותף של חטיבת כלי הטיס, שכן החטיבה "נולדה" בעשור שעבר כתוצאה מאיחוד של חטיבות נפרדות, שמהן צמחו – חטיבה שעסקה בהשבחות מטוסים וחטיבה נפרדת, שהתמחתה בייצור קסדות לטייסים. כיום, אחראית החטיבה המאוחדת על מגוון רחב של נושאים אוויריים (לא כולל כלי טיס בלתי מאוישים) ומהווה כשליש מן הפעילות הכוללת של אלביט מערכות (לא כולל חברות בנות, כמו אל-אופ ואלישרא).

לחטיבה עצמה יש תשע חברות בנות בחו"ל, בין השאר בארצות הברית, במדינות אירופה, בברזיל ובהודו (חברת HALBIT, שהוקמה בשיתוף עם חברת HAL המקומית).

ציקלון

אחד מסיפורי ההצלחה המפתיעים של חטיבת כלי הטיס הוא חברת בת ישראלית דווקא - ציקלון מכרמיאל, שנחשבה לחברה כושלת כאשר השתייכה לתעשייה הצבאית, ונמצאת בצמיחה גדולה מאז שהופרטה. מאז רכישת החברה על ידי אלביט מערכות לפני כעשור, מחזור המכירות שלה צמח פי עשרה, והוא נאמד כיום ב-150 מיליון דולר לשנה. החברה מספקת בעיקר חלקי גוף ומיכלי דלק ("בידונים") למטוסים מסוגים שונים. בין לקוחותיה נמנים גם בואינג ולוקהיד מרטין.

תחום שבו אלביט נחשבת מובילה עולמית כבר כ-15 שנה הוא הקסדות המיועדות לטייסים, שעליהן משתקף מידע הדרוש להם לצורך הטיסה. הלרשטיין ושמואלי מאשרים כי בתחום זה גוברת התחרות עמה מתמודדת אלביט (למשל מצד חברות ג'נטקס ו-BAE), ואולם בפרויקט גדול לאספקת קסדות טייסים למטוסי V-22 מתוצרת בואינג, זכתה אלביט בהזמנה גדולה רק בחודש מאי האחרון. אלביט נמצאת בשלב הסופי של ההתמודדות על אספקת קסדות טייסים למטוס הקרב העתידי אף-35.

אוויוניקה 

חברת הבת של אלביט מערכות בברזילAEL צפויה להיות מעורבת שם בפרויקטים של פיתוח מטוס קרב עתידי. בינתיים, אלביט עצמה מבצעת בימים אלה פרויקטי השבחה של מטוס סיור ימי ומסוקים עבור חיל האוויר של ברזיל (בעבר השביחה גם מטוסי אף-5 רבים) ופרויקטי השבחה נוספים במדינות אירופאיות כולל השבחה של מטוסי מיג-21 רוסיים עבור חיל האוויר הפולני והשבחת מטוסי סוחוי-25 עבור מדינה, שאינה מעוניינת לחשוף את פרטים על כך.

המנכ"לים של חטיבת כלי הטיס מספרים כי אלביט סיימה לפתח סדרה של צגים רחבים, שיהיו מיועדים למטוסים ולמסוקים מושבחים או חדשים. הצגים מרכזים את כל המידע על שטח קטן מבעבר, ומאפשרים נגיעה (touch screen). חלק נוסף מפעילות החטיבה האווירית קשור לפיתוח טילים ומרגמות מונחי לייזר. הטיל המדויק אותו חשפה באחרונה אלביט, בתום תהליך פיתוח שארך כמה שנים, מכונה GATER. הטיל מיועד למשימות תקיפה אוויר–קרקע במתארי לחימה אורבאניים. הוא בעל יכולת הרס מופחתת אך דיוק נקודתי.

"במתארי הלחימה של היום לא צריך טילים שיהיו מסוגלים לחדור שיריון. המטרה היא לייצר טילים מדויקים בעלות נמוכה יחסית, כך שניתן יהיה לצייד בהם מגוון רחב של כוחות", אומרים הלשטיין ושמואלי. "במתאר לחימה אורבאני הדיוק הוא הכי חשוב, טעות של 20 מטר יכולה לגרום להרג רב בקרב אזרחים ולכישלון המשימה. ציון הלייזר על המטרה יכול להתבצע על ידי כוח קדמי בקרקע או באמצעות ציינים שמותקנים על גבי מסוקים או כלי טיס בלתי מאויישים. זו הדרך הכי יעילה והכי מהירה להגיע לפגיעה מדויקת במטרה".

האם מחירו של טיל כזה יכול לרדת אפילו ל-20 אלף דולר ליחידה?

"אנחנו לא נוקבים במחירים של תחמושת, אבל בהזמנות בכמויות גדולות המחיר הנמוך הוא בהחלט היעד".

לגבי מערכת של פצצת מרגמה מדויקת שאתה עובדים עליה גם כן, במה מדובר?

"במקרה זה מדובר במעין 'קיט' כמו ערכת JDAM שמורכבת על פצצות אוויר-קרקע. ל'קיט' יש ראש שמתביית על כתמי לייזר וזנב שמכוון את הפצמ"ר למטרה, עד כדי דיוק של מטרים. גם זה נשק מתבקש בסביבת לחימה אורבאנית. את ה'קיט' ניתן להלביש על כל פצמ"ר בקוטר 120 מ"מ ולשגר אותו מכל משגר מרגמות רלוונטי. אין כיום מוצר כזה, ואנחנו מאמינים שיהיה לו ביקוש מאוד גדול".

סימולטורים

"בתחום האימון האווירי והסילומטורים אנחנו מביאים בשורה גדולה וחדשה לשוק", טוענים הלרשטיין ושמואלי. "אחד החידושים הגדולים שלנו הוא מערכות 'אמבדד' שמוטמעות באימונים אוויריים. בתרגיל אווירי רגיל אתה לא יכול להביא 12 מטוסים שידמו את האויב, אבל באמצעות הסימולטור המוטמע המטוס שנמצא באוויר יכול ל'חשוב' שהוא מוקף במטוסי אויב. יתירה מכך, ניתן להוסיף מערכות שאין למטוס באמת, כמו מכ"מ, ולקשר את המטוס לסימוטורים על הקרקע".

במסגרת פרויקט נוסף, חיל האוויר הישראלי עומד לחנוך בקרוב טייסת סימולטורים חדשה בבסיס חצור בדרום. מדובר בטייסת שתקשר 8 מאמנים אלה לאלה, כך שטייסים יוכלו לתרגל ביחד טיסות מבנה. כמו כן, ניתן יהיה לקשר את המאמנים שעל הקרקע למטוסים שיבצעו טיסות אמת באוויר.

"מאמנים מקושרים מנצלים את העובדה שהתצוגה כיום היא באיכות 'היי דיפיניישן' 360 מעלות, כלומר כמעט ראייה אמיתית של בנאדם, ואת העובדה שאפשר להזרים מידע ממאמן למאמן בקצבים שלא היו מוכרים בעבר. המאמנים המקושרים מאפשרים לבצע אימונים מורכבים ולא רק תרגילי חירום, כמו הסימולטורים הוותיקים. לאחר דיונים רבים, חיל האוויר החליט להכיר בטיסות במאמנים מקושרים כתחליף לחלק מן האימונים בטיסות האמת, וזוהי מהפכה של ממש. חשוב לדעת כי את המאמנים שלנו אנחנו מתכננים כך שניתן יהיה לקשר בין מאמנים ביבשה באוויר ובים וגם מאמנים לתחום ה-HLS, כדי לאפשר אימונים משולבים".

בית ספר לטיסה

מעבר לסימולטורים, אלביט מערכות מחזיקה עבור בית הספר לטיסה של חיל האוויר הישראלי צי של מטוסי אימון המיועדים לכל השלבים המוקדמים של הקורס. בימים אלה מוארך הסכם התקשרות בין חיל האוויר לאלביט, שנחתם לפני כעשר שנים, בעשר שנים נוספות. במקביל, אלביט הקימה ביחד עם התעשייה האווירית את חברת "תור" שתרכוש מאיטליה את מטוסי האימון מאקי 346, המיועדים לשלבים המתקדמיםביותר של קורס הטיס, במסגרת עסקת ענק , שמוערכת במיליארדי דולרים.

בסך הכל, ההפרטה של המטוסים בבית הספר לטיסה נחשבת מוצלחת בראיה לאחור? "בהחלט כן, היא חסכה לחיל האוויר כסף רב ומאפשרת לו מטוסים בזמינות גבוהה מאוד. העובדה שהוחלט להאריך את ההסכמים אתנו, ולהתרחב גם לתחום מטוסי האימון המתקדמים, מדברת בעד עצמה". האם באותה מידה יש אפשרות להפריט גם מטוסים מבצעיים ולא רק מטוסי אימון? "מבחינתנו כן..", אומרים רן הלרשטיין ויורם שמואלי, ספק ברצינות ספק בצחוק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית