התעוררי אמריקה והצילי את ישראל מידי עצמה

התעוררי אמריקה והצילי את ישראל מידי עצמה

עשרות שנים יש לארה"ב תמונה ברורה על מהותו ואופיו של הסדר במזרח התיכון. נשיאיה לדורותיהם טרחו להבהיר זאת לראשי הממשלה של ישראל אחד אחר משנהו. החל מתכנית ששת העקרונות של הנשיא ג'ונסון מיד לאחר מלחמת ששת הימים ובעקבותיה החלטה 242 של מועצת הביטחון שתאמה לעקרונות ארה"ב, וכלה בנשיא אובמה. מסיבות שונות לא אכפו בדרך כלל את תכניתם להסדר נבון וריאלי.

תכנית ההסדר האמריקאית הולמת היטב את האינטרס הישראלי. היא הציעה החזרת השטחים עם תיקונים קלים, תמורת הסדר מלא עם מדינות ערב. תכנית ההסדר בירושלים היתה מעורפלת יותר. בכל פעם שארה"ב אכפה את רצונה, יצאה ישראל נשכרת. אייזנהאואר ב-1956 שקיווה להשיג מטרה מוגבלת מדי - אי לוחמה, שהחזיקה אחת-עשרה שנים ונשברה בעיקר עקב מהלכים לא מכוונים למלחמה; כשמלחמת ההתשה הידרדרה לעימות ישיר עם ברה"מ, אכף ניקסון על גולדה לקבל את תכנית רוג'רס ומנע איום סוביטי חמור ביותר.

כאשר סרבה ישראל לתנאי הפסקת אש שנייה לאחר מלחמת יום כיפור הטיל קיסינג'ר אמברגו על טילי שיוט ומטוסי קרב, רבין הסכים מיד לוותר על מעברי המיתלה והגידי, ולהגיע להפסקת אש שהובילה לתהליך השלום עם מצרים; קרטר הפעיל את מלוא לחצו להשלמת הסכם השלום עם מצרים; לולא הלחץ האמריקאי ייתכן שהיינו נמצאים במצב מלחמה עם מצרים עד היום.

גם הסכם השלום עם ירדן נקבע לפי התפיסה האמריקאית. בשני ההסכמים נסוגה ישראל לקו הגבול הבין לאומי. כעת מגיע המבחן הגדול והקשה מכולם של ארה"ב: הסדר בין ישראל לפלשתינים. המשא ומתן הגלוי תקוע זמן רב לא רק עקב עקשנות ישראלית, לפלשתינים אחריות רבה לקיפאון; לכן התקווה נמצאת לא בירושלים וברמאללה אלא בוושינגטון.

אין מנוס אלא לקרוא בכל רם: אמריקה התעוררי, אזרי אומץ, שנסי מותניך ודחפי את ישראל והפלשתינים זה לזרועות זה; השתמשי במלוא האמצעים שבידייך, מדיניים, דיפלומטיים, כלכליים, ביטחוניים ואחרים כי להשיג או לכפות הסכם ישראלי-פלשתיני. כשאומרים מדיניים ודיפלומטיים פירוש הדבר הפעלת מועצת הביטחון לקביעת החלטות על תנאי ההסכם. איום בסנקציות על הצדדים, והפעלת מדינות וארגונים בכיוון זה. חיבור אמריקאי עם רוסיה וסין לחזית אחידה.

כלכלית פירושו צמצום הסיוע לישראל ולפלשתינים במחצית כל שנה. לכאורה הסיוע לישראל הוא רק לביטחון אך ברור שהמשאבים של ישראל הם סכום אפס, וכל צמצום בסיוע הביטחוני ייאלץ את ישראל להפנות משאבים אחרים לביטחון. כמו כן קביעת מיסוי על המגבית, ביטול מעמד מיוחד לישראל וכן הלאה. סנקציות אלו ונוספות עלולות לשבור את עמוד השדרה הדק של הכלכלה הישראלית ולאלצה להסכים לשלום אמריקני.

ביטחוני פירושו הסרת התמיכה בישראל בסוגיית איראן; מדיניות כזאת אמורה להספיק כדי לשנות את גישת ישראל להסדר, שכן בפני הקברניטים תעמוד הבחירה בין איראן גרעינית לבין מדינה פלשתינית. כמו כן הפסקה של אספקת אמצעי לחימה וחלקי חילוף, ומיזוג כל סוגי הלחץ בתחומים שהשתיקה יפה להם. במקרה הגרוע יהיה על ארה"ב להפעיל כמעט כל סוג של לחץ למען השגת הסדר, אבל ההצלחה – שלנו ושלהם - מובטחת.

האינטרס הבסיסי של ישראל הוא השגת הסדר ולכן מדיניות לחץ אמריקאי היא לטובת ישראל ולא נגדה. אנו הוכחנו את חוסר יכולתנו להגיע להסדר. התעוררי אמריקה והצילי את ישראל מידי עצמה.

You might be interested also