תחמושת צה"ל לרובי צלפים נמצאה לא מתאימה בטווחים רחוקים

חשיפה: התחמושת, שנועדה לרובה הצלפים "ברק", גורמת לחוסר דיוק בטווח שמעל 600 מטרים
שר הביטחון אהוד ברק עם צלף שנושא את רובה ה"ברק"

חשיפה: בצה"ל יש מחסור בכדורים לנשק צלפים ארוך טווח, לאחר שנמצא כי תחמושת שנרכשה בכמות גדולה אינה מדויקת בטווחים שמעל 600 מטרים. גורמים המעורים בנושא אומרים כי התחמושת שנרכשה עבור הרובה המכונה "ברק" (מוכר גם בשמות HTR-2000 או 338) אינה מתאימה לשימוש בטווחים שאליהם יועדה מלכתחילה, כך שבמקום לירות לטווח של עד 1200 מטר, ניתן להשתמש בה רק עד למחצית המרחק. מעבר לטווח זה – הירי הופך ללא מדויק.

ה"ברק" (לשעבר "אוהד") הוא רובה צלפים קליבר 0.338 שמייצרת החברה האמריקאית H-S Precision, הטווח המבצעי שלו הוא 1,200 מטר, עם טווח ירי מקסימלי אפקטיבי של 1,500 מטר. צה"ל רכש את הרובה לפני כשלוש שנים על מנת שזה יחליף את רובה ה-M82A1 בארט קליבר 0.5 כרובה צלפים לטווחים ארוכים של צה"ל. הרובה בעל הקנה מפלדת אל-חלד וקת ארגונומית מתכווננת, תוכנן במקור למטרות ציד וצליפה בחיות, אך צה"ל הסב אותו לרובה צלפים צבאי.

חברת H-S Precision עצמה מתמחה דווקא ביצור של מעצים לרובים, ובין היתר מייצרת גם את המעצים של הרוב"צ M24, רובה הצלפים הסטנדרטי של צה"ל מתוצרת Remington. ה"ברק" נכנס לשימוש בכל מערך הצלפים של צה"ל ובמקביל לרכישתו רכש הצבא גם מוצרים נלווים כגון כוונות, אמצעי ראיית לילה, וכמובן מלאי תחמושת גדול.

לדברי גורמים יודעי דבר, התחמושת שנרכשה, "נמו טאלי". מתוצרת חברת Nammo הנורבגית, אינה מתאימה. התחמושת בלתי יציבה ומושפעת מהבדלי הטמפרטורה בחוץ שגורמים לפיזור ירי הרבה יותר גדול. לצה"ל מלאי גדול ממנה, ושם ככל הנראה מודעים לרגישויות אלה ומטפלים כרגע בנושא. ביחידת דובר צה"ל ובמשרד הביטחון ביקשו שלא להגיב מטעמי ביטחון מידע. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית