מתחת לפני השטח

בשעה שאיראן נושאת ונותנת עם המעצמות, צילומי לויין חושפים כי איראן מבצעת פעולות בנייה חריגות בשני אתרים נוספים על אלו שנצפו בבסיס פרצ'ין
במהלך 2012 התברר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי האיראנים עוסקים בפעולות טיהור בבסיס הצבאי פרצ'ין, שלפי החשד מהווה חלק מרכזי מתוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. בצילומי לוויין שפורסמו באותה השנה נראו סימנים לעבודות קרקע שביצעו האיראנים בשטח הבסיס, ככל הנראה כדי להעלים ראיות לניסויים בפיתוח נשק גרעיני.
הצילומים תיעדו פעילות בנייה חריגה באתר פרצ'ין, הניצב כיום בראש סדר העדיפויות של הסוכנות, החושדת כי איראן ביצעה בו במסגרת פעילות "הארגון החדש לחקר הביטחון" (SPND) בדיקות של נפצים גרעיניים המיועדים לפצצה גרעינית. את הנפצים מפתח גוף בשם "המרכז לחקר חומרי נפץ וטכנולוגיות פיצוץ" (METFAZ) הפועל ממשרדים במזרח טהרן מופקד על פיתוח וייצור נפצים, אשר משתמשים בחומרי נפץ קונבנציונליים כדי להצית מטען האורניום בראש הנפץ הגרעיני.

החשד הוא כי איראן "מכינה הקרקע " בפרצ'ין ואולי באתרים נוספים לעת שתידרש לאפשר ביקור פקחי האו"ם כך שלא ימצאו שרידים לניסויים בחומרי נפץ באתר, שיוכיחו כי טענתה של איראן כי תכניתה הינה למטרות שלום וייצור אנרגייה – שיקרית.

בסיס פרצ'ין כאמור הינו רק צלע חשובה ממספר אתרים שסומנו על ידי הסוכנות וגורמי מודיעין כמרכזי פיתוח ראשי קרב לפצצה גרעינית. ליבה של פעילות המחקר והפיתוח החשאית מתנהל במסגרת "המרכז למחקרים פיזיקאליים ליישומים צבאיים" (FEDAT) לפי דיווחי ארגוני האופוזיציה, במרכז מועסקים בין 100 ל 200 חוקרים, מהנדסים ומומחים העורכים ניסויים רדיואקטיביים בקנה מידה קטן, כדי לקדם הפיכתם לנשק גרעיני והוא נוהל במשך שנים על ידי דירקטוריון בראשות המדען מוחסן פחרי-זאדה.

בשנת 2004 בלחץ מועצת הביטחון והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית,הגיעה איראן בראשות רוחאני, אז ראש צוות המשא ומתן על תיק הגרעין, להבנות "בריסל" ובעקבותן להסכם פריז ולפיו תסכים לכניסת פקחי הסוכנות. כצעד בונה אמון "מחקה" איראן את האתר ב" לויזאן-שיהאן" שאירח את "המרכז למחקרים פיזיקאליים" (PHRC) והעלימה ראיות מפלילות כדי לאפשר במסגרת ההסכם את ביקור פקחי האו"ם, אולם מאוחר יותר התברר כי איראן דאגה לבנות אתר חלופי שיקלוט את פעילות המרכז.

האתר החלופי נבחר כק"מ וחצי ממיקומו הישן בכסות שלוחת מחקר של הפקולטה למדעים באוניברסיטת שריף בסמוך ל"אוניברסיטת מאלק אשתר לטכנולוגיות צבאיות" וליד אתר ביטחוני לאחסון אמצעי לחימה וחומרי נפץ.

האם מעלימה איראן שוב קרקע נגועה בניסויים שבוצעו במקום או מעבירה את פעילות המרכז אל מתחת לקרקע?

כעת באווירה דומה לזו ב-2004, כשהסכם חדש נראה מתגבש לו בז'נבה עם המעצמות, שוב נצפתה באתר המרכז למחקרים פיזיקאליים ליישומים צבאיים" פעילות בנייה חריגה שכוללת גם חפירות תת קרקעיות בדומה לאתרי בניה.

המועצה הלאומית להתנגדות של איראן טענה השבוע כי איראן מעתיקה (שוב) את "המרכז למחקרים פיזיקאליים ליישומים צבאיים" לכתובת חדשה (שלישית) המצויה כק"מ וחצי ממיקומו הנוכחי.

בדיקה מגלה כי אותו אתר הסמוך למרכז הספורט של טהראן, משמש את " איגוד תעשיות הביטחון" (DIO), גוף הנחשב לאמון מטעם משרד ההגנה האיראני על המחקר, הפיתוח והייצור של אמצעי הלחימה של איראן ובראשם המחקר הצבאי ופרויקט הטילים ארוכי הטווח. הארגון חולש על פעילות "המכון החינוכי למחקר של התעשיות הצבאיות" של איראן (מקביל במהותו לסוכנות הסורית למחקרים מדעיים). דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית חשף כי בין המכון החינוכי למחקר (ERI) של איגוד תעשיות הביטחון והמרכז המחקר לפיזיקה צבאית     (FEDAT) מתנהל שת"פ חשאי בנושאי המחקר הצבאי של הגרעין .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית