חח"י חשופה יותר למתקפת סייבר מאשר למתקפת טילים

מפקד מז"י לשעבר, האלוף במילואים יפתח רון טל המכהן כיו"ר חברת חשמל אומר כי יש בין 10000 ל-20000 ניסיונות חדירה ביום לרשת של החברה
יו"ר חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון טל בועידת הסייבר של מכון INSS

"אנחנו פועלים בתנאי אי ודאות", אומר האלוף לשעבר, יפתח רון טל המכהן כיו"ר חברת חשמל בועידת הסייבר השנתית של מכון INSS למחקרי ביטחון לאומי. "אם בעבר היו מצבי שגרה ומלחמה, היום יש מלחמה מתמשכת. כמו בטרור, כך ואפילו יותר, טבעה של המלחמה בסייבר".

על פי רון טל, הסייבר מהווה איום אסטרטגי, אך לא קיומי. המטרה של החברה היא להבטיח השמך תפקודן של מערכות המחשוב בחברה והבטחת אספקת החשמל במדינה. "עברנו מחמש זירות, לשש זירות. חברת חשמל היא תשתית חיונית לתפקודה של מדינה בתחום הכלכלי , החברתי, הבריאות והביטחון. חשמל אי אפשר לאגור, ומדובר על אתגר מורכב בתפעול. מדובר על שלושה תהליכים עיקריים של ייצור, הולכה וחלוקה. נהוג לחשוב שהייצור הכי פגיע. אם תפגע תחנת כוח זה לא נעים, אבל זו פגיעה נקודתית. דווקא ההולכה היא החוליה החלשה".

"ישראל היא אי אנרגטי", אומר רון טל. "אי אפשר לקבל חשמל ממדינות אחרות. אמנם יש רעיון להתחבר לגריד האירופאי דרך קפריסין ויוון, אבל יקח זמן. פגיעה בתשתית חיונית כמו חברת חשמל היא פגיעה בעורף ובחזית. חברת חשמל חשופה יותר למתקפת סייבר מאשר מתקפת טילים. יש למעלה מ-200 אתרים שיש בהם טכנולוגיית אינטרנט וכולם מחוברים לרשת ויש כ-64 אתרי ייצור חשמל. המערכות מבוססות על תשתית דיגיטלית ושליטה מרכזית. את התחנה באילת, מפעילים מאתר השליטה המרכזי".

נקודת תורפה נוספת שמעלה רון טל, היא העובדה שלחברת חשמל יש קשרים עם יצרני ציוד בחו"ל ובחלק מהמקרים מגיעים לארץ עובדים ממדינות זרות לטפל בציוד. אתגר נוסף בהגנת הסייבר קשור לכך שאת חלק מתחנות הכוח הקימו לפני יותר מ-40 שנה. "אלו מערכות ישנות ללא הגנות", אומר רון טל. "מצב חירום במשק חשמל לא תמיד חופף מצב חירום ביטחוני. אנחנו מתמודדים עם כמות מתקפות יומית שנעה בין 10000 ל-20000 ניסיונות חדירה לרשת של חברת חשמל. מדינות המקור הן לא תמיד המדינות המתקיפות, לעיתים אלו מדינות מתווכות (פרוקסי). מדובר על מדינות כמו ארה"ב, סין, קוריאה וגם מישראל. דווקא אירן הכי פחות מתקיפה אותנו, לפחות על הנייר. הם כנראה משתמשים יותר במדינות מתווכות. חברות החשמל בעולם ובארץ אינן מוגנות כראוי ואנחנו עושים מאמצים רבים יחד עם גופים כמו רא"ם ומטה הסייבר הלאומי כדי להתכונן לעתיד".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית