פרס ביטחון ישראל ל'כיפת ברזל'

בטקס שנערך בבית הנשיא, במעמד בכירי מערכת הביטחון, קיבלו המהנדסים הבכירים של הפיתוח את הפרס. נשיא המדינה אמר כי "אלפי אזרחים חשים היום בטוחים יותר בזכות ה'כיפה'"

פרס ביטחון ישראל ל'כיפת ברזל'

חלוקת הפרסים (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

טקס הענקת פרס ביטחון ישראל התקיים הערב בבית הנשיא, ובמעמד הנשיא העניקו שר הביטחון, הרמטכ"ל ומנכ"ל משרד הביטחון את הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון. בטקס השתתפו בכירי מערכת הביטחון מצה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות.

השנה הוענקו פרסים ל- 3 צוותים שנבחרו ע"י וועדה בראשות האלוף במילואים דני יתום בה היו חברים פרופסור יוסי אלמוג ותא"ל (מיל') דני ארדיטי. הפרס הראשון הוענק לצוות של אגף המודיעין בצה"ל עבור פיתוח ויישום יכולות חדשות המהוות הישג טכנולוגי ומודיעיני יחידות מסוגן. השימוש המבצעי ביכולת זו מביא במישרין להישגים ערכיים מרחיקי לכת בתרומתם לביטחון מדינת ישראל. פרס שני הוענק לצוות של משרד ראש הממשלה ותעשייה אווירית על פיתוח כלים טכנולוגיים ומבצעיים לצורך ביצוע משימה קשה ומורכבת. הגשמתה דרשה מחד יכולת חשיבה מקורית ויצירתיות מרשימה ביותר, ומאידך תעוזה וכושר ביצוע חסר תקדים. ההישגים במשימה זו הם בעלי תרומה מכרעת לביטחון המדינה.

פרס שלישי הוענק לצוות של מפא"ת – משרד הביטחון, רפאל, חברת אמפרסט מערכות, חברת אלתא וחיל האוויר עבור פרויקט 'כיפת ברזל'.

נשיא המדינה, שמעון פרס אמר: "כנשיא מדינת ישראל אני אומר גם היום לאויבנו – זנחו את דרך המלחמה והטרור. המזרח התיכון יכול להשתחרר מעוניו וממצוקותיו רק בדרכי שלום. איננו מאיימים על אף אחד ואיננו נבהלים מאיומים נגדנו. ישראל מסוגלת להדוף כל איום בין אם הוא בא מקרוב ובין אם מרחוק. ידענו איומים כבדים ויצאנו מהם כשידינו על העליונה. ואני מציע לאויבינו לא לטעות לגבי יכולותינו הגלויות והגנוזות, לא בעבר, ולא בעתיד".

הנשיא הביע הערכתו לזוכים והתייחס להישג העצום שבפרויקט 'כיפת ברזל' ואמר: "רוב ההישגים המצוינים, שזיכו אתכם בפרס השנה, הם חסויים. אבל לפחות אחד מהם שהתגלה, מעיד על רבים שעוד חבויים. ישראל, למשל היא הראשונה בעולם שפיתחה את 'כיפת ברזל'. שבתוך פרק זמן קצר ובעזרת החלטה נכונה, וביצוע חריף ונמרץ, הושלמה והפכה למבצעית. אלפי אזרחים חשים היום בטוחים יותר בזכות ה"כיפה". והם חבים את ביטחונם לסוללות שיירטו את הטילים במעופם ומנעו פגיעות רבות בעיקר ביישובי עוטפי עזה שממנה נורים רוב הטילים. 

שר הביטחון, אהוד ברק אמר כי "מערכת היירוט הרב-שכבתי, הכוללת בתוכה את מערכת 'כיפת ברזל', אשר ראשיה ומפתחיה יושבים כאן עמנו הערב, חייבת להפוך לפרוייקט לאומי מוביל, ויש להקצות לכך, את כל המשאבים הנדרשים . מערכת 'כיפת ברזל', שאת פיתוחה הוביל מפא"ת במשרד הביטחון היא מערכת מבצעית המתופעלת על ידי לוחמים מיומנים, המוכיחה את עצמה פעם אחר פעם ומהווה כבר כעת נדבך מרכזי במכלול המלא אשר יגן על ישראל מטילים ומרקטות. המערכת מעניקה כבר כיום לא רק ביטחון, והגנה ישירה לתושבי עוטף עזה, אלא גם מקצרת את משך הלחימה, תורמת להרתעה ומעניקה לדרג המדיני את הגמישות הנדרשת בקבלת החלטות".

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף (מיל') אודי שני אמר: "הערב אנו מוקירים את מקבלי פרס ביטחון ישראל ומבהירים להם כי הם יסודות הביטחון של המדינה שלנו. ערב ראש השנה תשע"ג-עת ראויה היא לחשבון נפש. יותר מאשר בכל תקופה אחרת בשנים האחרונות - אנו ניצבים על פרשת דרכים. עם ישראל צריך לדעת כי יש לנו מערכת ביטחון חזקה, נחושה ויציבה".