מה החשבון? (ככה וככה)

מאמר מיוחד של יותם גדות: מה קורה כשהחיסכון הופך לחזות הכל?מה החשבון? (ככה וככה)
סימולטור טיסה. צילום: אלביט מערכות

השבוע פגשתי שני ארגונים שאיבדו, לא באשמתם, את מיקודם : שב"ס וסיב"ט. הם האירו לי בשני אירועים שונים וקשורים כיצד ארגון שמאבד את פונקציית המטרה שלו, מנצל בצורה לא מיטבית את הכסף שלו, ולכן משיג פחות.

ישבתי עם קצין בכיר בשב"ס והצגתי לו טכנולוגיות ומערכות שיכולות לשפר את יעילות הארגון: למנוע הברחות, הסלקות, מערכות אימון ועוד. התפתחה שיחה, טובה ופתוחה, בה הוא אמר כי לגבי כל מערכת או טכנולוגיה שהוא רוכש, הוא צריך להראות כמה תקנים היא חוסכת. ואני כבר שומע את פקידי האוצר נושפים בעורפו: תוכיח לנו חסכון.

כשהתכוננתי לפגישה נכנסתי לאתר של השב"ס (אתר טוב מאד). הם ניסחו את תפקידם ב"משפט אסטרטגי". ניסוח טוב. אני לא זוכר שהיה שם אזכור לכך שתפקידם ל"חסוך". אני כן זוכר שבמשפט האחרון היה אזכור למיצוי יכולות טכנולוגיות מתקדמות. אמרתי לו: אמשיל לך משל מהעולם שאני בא ממנו. אני מוכר ומתאמן בסימולטורים שנים. וראיתי קונים רבים. חלקם מונחים על ידי השאלה: "איך אני משפר את הביצועים של הארגון שלי?" וחלקם מונחים על ידי השאלה: "איך אני חוסך כסף לארגון שלי?". השאלה מגדירה את הפתרון. מניסיוני, הקבוצה הראשונה רוכשת סימולטורים והקבוצה השנייה אינה רוכשת סימולטורים.

בשפה מתמטית ניתן לנסח זאת כך: פונקציית המטרה של הראשון היא: "מטרת הסימולטורים היא להתאמן במצבי קיצון, ובמצבי אמת, ובכך להעלות את רמת הביצועים של הטייס, הטנקיסט, הלוחם וכו' תוך התכנסות לאילוצי התקציב". פונקציית המטרה של השני: "מטרת הסימולטורים היא לחסוך כסף - שעות מנוע, תחמושת - תוך שמירה על איכויות הלוחם".

בשנים האחרונות אני פוגש קצינים ושומע בדברם את המוזיקה של הפונקציה השנייה. היא באה לביטוי טוב בסקר שוק שנערך עבור סיב"ט בנושא הסימולטורים. בסקר הם מציגים שלוש "סיבות לשימוש בסימולטורים": הוזלת עלויות, אימון במצבי קיצון, אימון מבצעי בהיעדר פעילות. הסדר מספר את הסיפור: הוזלת עלויות לדעתם היא הסיבה המרכזית. זהו אובדן דרך מבחינת פונקציית המטרה. ועכשיו לנמשל: פונקציית המטרה של השב"ס מנוסחת יפה במשפט האסטרטגי: (ובמילים שלי) מטרת הארגון היא לספק את שירותי הכליאה באיכות הגבוהה ביותר5 בתקציב נתון. ולא: לספק שירותי כליאה באיכות נתונה (X) בתקציב נמוך ככל האפשר. במפה המתמטית, על הצירים X ו – Y המרחק בין שתי הפונקציות האלה גדול מאד. וככל שעובר הזמן ( המימד השלישי במקרה הזה) המרחק רק גדל.

הארגון צריך לשאול את השאלה הנכונה: איך אני משפר ביצועים?, להגדיר את פונקציית המטרה הנכונה - בה הכסף הוא אילוץ ולא מטרה. כשזה יקרה, יהיה קל להסביר מדוע על השב"ס להיעזר בטכנולוגיות מתקדמות. דע מאין באת ולאן אתה הולך ואיזה חשבון אתה עומד להציג, ולמי. ותמיד תזכור: שבזמן הצגת החשבון, ההוא מהאוצר - לא יהיה לידך. (הוא כבר יעבוד אצל אחד הטייקונים).

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית