מוכנות העורף? לא ממש

מוכנות העורף? לא ממש

השר היוצא להגנת העורף מתן וילנאי , אמר כי המצב טוב וכי העורף מוכן לכל מצב. מזמן לא הייתה הצהרה רחוקה כל כך מהמציאות. אז ככה: אם מחר נופל טיל במרכז תל אביב , לא יהיה ברור מי עושה מה. בשטח יהיו נציגים של המשטרה, מכבי האש, פיקוד העורף , מד"א, שרותי החרום העירוניים אבל אף גורם "עליון" שמתאם את כולם מדברים על המצב הזה שנים אבל דבר לא נעשה.

חברת החשמל פועלת על קצה גדול יכולת האספקה שלה. פגיעה אפילו ביחידת ייצור אחת תגרום לעלטה באזורים נרחבים. לפיקוד העורף אין די ציוד הנדסי לפינוי הריסות. שם מסתמכים על ציוד של חברות אזרחיות. בתרגיל שנערך לפני מספר ימים, לקח שעתיים להרים כלוב חילוץ לבנין גבוה בעזרת מנוף אזרחי כזה. חלק מהכבאיות המוחזקות במחסני החרום בדרך כלל של העיריות ,הן מדגמים ישנים מאוד. חלקן בנות 30 שנים ויותר.

על מחדל מסכות האב"כ נכתבו בימים האחרונים אלפי מילים. ועדת החקירה כבר בדרך. גם על מצב המקלטים נכתבו אלפי מלים ואין טעם לחזור על תיאור המחדל. בהרבה רשויות מקומיות יש מספר גדול של מצלמות אבטחה המכסות שטחים נרחבים. ברוב המקרים אלו לא מחוברות למוקד מרכזי אפילו אזורי, שיכול לעשות בהן שימוש לצורף תיעדוף שליחת כוחות למקומות שנפגעו. אין לכוחות ההצלה שיגיעו לאזור נפגע יכולת טובה לתקשר. לכל כוח יש מערכת קשר משלו . קיימת יכולת מוגבלת לשיתוף מערכות אבל זה בהחלט אל מספק.

הרעיון להפוך את כל שרותי ההצלה האזרחיים לגוף צבאי במתכונת חרום לא בוצע. במצב הזה כאמור כל גוף פועל על סמך הוראות של מפקדיו שלא תמיד יכולים לתקשר זה עם זה. בזבוז המשאבים הזה קטלני במקרה של פגיעה. מערכי הצופרים של פיקוד העורף שופרו אמנם בשנים האחרונות, אבל אין עדיין כיסוי מספק. גם המערכת של מיסרונים רק בשלבי ניסוי. וזה מתיחס רק להגנה אחרי פגיעה.

אין כל סיבה מדוע כרגע לא מוצבות בישראל לפחות 10 סוללות של "כיפת ברזל". האמריקנים מימנו 4 סוללות נוספות אבל לא היה צריך לחכות לסיוע הזה. צריך היה לממן את הייצור אחרי שהוברר כי המערכת יעילה מאוד. לא מדובר בסכומי עתק והיה צריך למצוא את הסכום הדרוש. הצבת החסר של סוללות כיפת ברזל שיכולות לתת לישובים הגנה טובה מרקטות כמו אלה של החיזבאלה מזכירה את מחדל מסוכות האב"כ. גם שם לא מדובר על סכומי עתק אבל למרות זאת המחדל נמשך.

במקרה של "כיפת ברזל" יש פיתרון יעיל ומוכח והיה צריך ללכת על ייצור חרום של עוד סוללות מבלי לחכות :לתרומה" של הדוד מאמריקה. עוד מחדל גדול שייחקר ללא ספק בעתיד. ניתן להמשיך ולפרט עוד עשרות מחדלים אבל בחרתי רק את הבולטים שבהם.

אז תתקשרו לשגרירות ישראל בבייג'ין ותשאלו את השגריר החדש על מה הוא הסתמך כאשר אמר שהעורף מוכן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית