התקדמות ב"הגנה רכה" על נגמ"שים

עדי דר, מנכ"ל אל-אופ מקבוצת אלביט מערכות, מציג את תכניות החברה בשוק של השבחת נגמ"שים מתיישנים
(צילום: דו"צ)

כדי לשרוד, נגמ"ש חייב לפגוע באויב בכדור או בפגז ראשון", אומר עדי דר, מנכ"ל אל אופ, החטיבה האלקטרו אופטית של אלביט מערכות. דבריו משקפים מגמה: בעוד שבאוויר יש לכמה חילות אוויר כספים לרכוש מטוסים חדישים, על הקרקע יש כיום כסף בעיקר להשבחות. אם לוקחים בחשבון שרוב נושאי הגייסות המשוריינים הם "עתיקים" במושגי לחימה, הרי שאין ברירה אלא להשביחם, לתת להם חיים חדשים ויכולת מבצעית לעוד שנים רבות.

את השוק הזה זיהתה חברת אלביט מערכות, ובשנים האחרונות היא מציעה לחילות רבים בעולם את ההשבחה של המערכות שלוקחות פלטפורמה משוריינת ישנה, מתוך מטרה להפוך אותה למערכת לחימה מתקדמת. המשימה הקשה בכל השבחה היא לגרום למערכות החדשות "לדבר" אלה עם אלה בתנאים הקשים ביותר. הרבה מהמערכות המותקנות כיום על ידי אלביט מערכות על הנגמ"שים השונים מתוצרת מערבית ומזרחית, נולדו, למעשה, במסגרת פרויקט טנק המרכבה. שם עשתה אלביט מערכות הרבה עבודת פיתוח החל מהנעה חשמלית של הצריח דרך מערכות ראיה וכלה במערכות תקשורת ומיגון מתקדמות.

דוגמא טובה למערכת שפותחה עבור טנק המרכבה ומצאה את מקומה גם בתכניות השבחת נגמ"שים היא כוונת התותחן. עדי דר מפתיע ואומר כי אפילו כיום בהרבה צבאות אין לתותחן בטנק כוונת לילה. לפיכך, כוונות שפותחו במקור עבור טנק המרכבה, מוצעות כיום גם בתכניות השבחה של נגמ"שים מסוגים שונים. בנוסף לכך, אל אופ מציעה להשבחות של נגמ"שים אפשרות להתחבר למערכת שליטה ובקרה כלל חילית כמו מערכת צבא יבשה דיגיטלי (צי"ד), שפותחה על ידי אלביט מערכות.

"אנחנו לוקחים נגמ"ש כזה ומתקינים עליו עמדת נשק נשלטת באמצעותה מפעיל הצוות תותח 30 מ"מ או נשק אוטומטי. זה נשמע פשוט, אבל ירי מדויק תוך כדי תנועה הוא ממש לא פשוט", אומר דר. עמדות הנשק של אלביט מערכות מאפשרות להפעיל את כלי הנשק מתוך תא הלחימה כאשר "הראש בפנים" כל הזמן. אבל צריך היה לקחת בחשבון את כל תנאי הקרב. הכל צריך להיות קל לתפעול.

חבילות ההשבחה של אלביט מערכות כוללות כמעט תמיד מצייני לייזר, שמאפשרים לצוות הנגמ"ש לציין מטרה עבור כלי טיס או טנקים, שיש עליהם נשק מדויק מונחה לייזר. אבל, הלקוחות רוצים גם הגנה על הפלטפורמה, וכאן פיתחה אל אופ כמה פתרונות שמונעים את הצורך להכביד על הנגמ"ש עם מיגונים כבדים, באמצעות "הגנה רכה" (soft kill). החברה מציעה את מערכת ה-E0-SHIELD, היוצרת סביב הכלי המשוריין מעין "בועה" שלתוכה לא יכול לחדור כלי נשק נגד טנקים מדור ב'. דר לא פירט את שיטת ההפעלה, ורק אמר כי המערכת משבשת את מעוף הטיל לעבר הנגמ"ש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית