חשיפה: צה"ל יצטייד בכטב"מ חדש

מדובר בכטב"מ שייקרא "דוהר שמיים" ומטרתו להחליף את פרוייקט השנ"י שהוקפא לפני מספר חודשים

חשיפה: צה"ל יצטייד בכטב"מ חדש

שימוש בסקיילארק (ארכיון: דו"צ)

צה"ל החל בפרויקט חדש להצטיידות בכלי טיס בלתי מאויש (כטב"מ), שייקרא "דוהר שמיים" ויהיה מיועד לדרג חטיבות היבשה. ההחלטה על הפרויקט החדש התקבלה בזרוע היבשה כהמשך לפרויקט "שנ"י" (שכבה נמוכה יבשתית), שהוקפא.

השנ"י היה פרויקט משותף לחיל האוויר ולזרוע היבשה, והוא היה אמור להיות ממומן על ידי שתיהן. הפרויקט הוקפא בתחילת השנה, בין היתר בגלל שחיל האוויר החליט לסגת ממנו. החברה היחידה שניגשה כבר לפני למעלה משנה למכרז צה"ל לפיתוח פרויקט ה"שנ"י" הייתה אלביט מערכות, שפיתחה את ה- SKYLARK 2 , כטב"מ שמוטת הכנפיים שלו 6.5 מטר, ומיועד לפעול בגבהים שבין 5,000 ל-15,000 רגל. משקל המטע"ד שיכול לשאת הכלי הוא 9 ק"ג, וזמן השהייה המירבי באוויר שמתוכנן לו הוא ארבע שעות.

עד כה ייצרה אלביט מערכות שני מטוסי "שני" לצורך הדגמת יכולות, ואף נידבה את הכלי לפעילות מבצעית לאורך גבול ישראל-מצרים, לצורכי ניסוי. בלי קשר לפרויקט השנ"י, אלביט מערכות מספקת לזרוע היבשה של צה"ל את כלי הטיס הבלתי מאויש הקטן ביותר, המכונה "רוכב שמיים". כלי זה מופעל על ידי צוותים מחיל התותחנים לטובת דרג מפקדי הגדודים והפלוגות. השנ"י היה מיועד להיות כלי גדול יותר מ"רוכב שמים" וקטן יותר מהכטבמ"ים האחרים שבשירות צה"ל ולהיות מאופיין כך שיענה גם על צורכי חיל האוויר בשכבת הגובה נמוכה ביותר מבחינתו והן על צורכי זרוע היבשה.

לישראל דיפנס נודע כי בעקבות החלטת חיל האוויר לסגת מן הפרויקט, באחרונה הוחלט על ידי זרוע היבשה לפתח כלי טיס שיהיה מיועד לרמת החטיבה, אבל יהיה מאופין בדיוק על פי צורכי הזרוע. כלי הטיס יהיה גדול פי 1.5 מהמל"ט "רוכב שמים", והוא יוכל לשאת מטע"דים שיכללו גם ציין לייזר לסימון מטרות וגם מצלמות יום ולילה.

על פי תכנית מחלקת האמל"ח של זרוע היבשה, תשתית הקשר ועיבוד המידע של "רוכב השמיים" תשמש גם את הכלי החדש "דוהר שמיים" שיפותח אף הוא על ידי אלביט מערכות, במקום השנ"י שבוטל.

בגיליון מספר 10 של ישראל דיפנס, שייראה אור בחודש ספטמבר יפורסם ראיון נרחב עם ראש מחלקת אמצעי הלחימה בזרוע היבשה, אל"מ ניר חלמיש, שאף ייתן הרצאה מרתקת בכנס הכלים הבלתי מאוישים של ישראל דיפנס, שייערך ב-8 בנובמבר.