הדיון בתקציב הביטחון: ההצגה הטובה בעיר

מערכת הביטחון תקבל בסופו של דבר כל מה שהיא רוצה; הרוסים מבססים את הטנק החדש שלהם על המרכבה של צה"ל; העורף עדיין לא מוכן למלחמה ובעולם שוב נותנים לאיראן להשתולל. פותחים שבוע עם אריה אגוזי, ראשון ב-12:00

נשיא המדינה שמעון פרס הוא קונצנזוס, כמעט היחידי שיש לישראל. אז כבר לא. ביום חמישי העניק כבוד הנשיא ראיון לערוץ 2. הייתי בטוח כי בראיון הזה יעשה פרס מאמץ אמיתי בגלל מעמדו והגדרת תפקידו להרגיע את טירוף המערכות סביב "התקיפה באיראן".

אז הוא עשה לתדהמתי בדיוק את הדבר ההפוך. הוא דיבר כמו מישהו שמעורב בנושא עד שערותיו, הביע דעות על כל הבט של התקיפה המתוכננת או לא. זה לא היה במקום בלשון המעטה. זה לא הוסיף דבר. זה אפילו ליבה את האש הגדולה בלאו הכי. מנשיא מדינה בישראל, בעיקר כאשר הוא שמעון פרס, היה מצופה לנהוג בצורה אחרת. להרגיע. להגיד לאזרחים המודאגים שיש ממשלה והיא תחליט. במקום זה הוא הביע דעות, זרה ספקות.

מעשה מיותר לחלוטין.

ההצגה הטובה בעיר

ישיבת הממשלה הגדולה בה נדון תקציב הביטחון בשבוע שעבר הייתה ההצגה הטובה בעיר. ראש הממשלה, שר הביטחון, נגיד בנק ישראל, והמון שרים שלא מבינים דבר וחצי דבר בנושא והרבה עוזרים מגישי ניירות. כל זה כאמור הצגה. מערכת הביטחון תקבל גם הפעם את כל מבוקשה.

מבלי להיכנס לוויכוח אם זה מוצדק או לא, מערכת הביטחון תמיד מקבל את מה שהיא מבקשת. גם אם לעתים כלפי חוץ נראה שהאוצר מכופף את כנף המטוס או את התותח של הטנק זה ממש לא כך. אפילו בלי אהוד ברק כשר ביטחון אין לאוצר כל יכולת לעמוד מול "הצגת התכלית" של מערכת הביטחון.

איך שר זה או אחר יכולים להצביע נגד כאשר הרמטכ"ל מראה שקפים צבעוניים "סודיים ביותר" בהם נראה איום ומה צריך לעשות כדי לעמוד מולו. אז הייתה הצגה. התוצאות ידועות מראש גם אם בעיתונים יכתבו בסופו של דבר כי האוצר ניצח.

נכנעים לתקשורת 

המלחים של ספינת הטילים שעגנה בנמל פיראוס ובילו בשעות החופש שלהם עם נערות ליווי נידונו לעונשי מחבוש. צה"ל מתקפל מול כמה כלי תקשורת צדקניים, שמנסים לנהל גם אותו. במקום שדובר צה"ל יגיד בתגובה שלו כי למלחים מותר לעשות בחופשה בישראל ובכל מקום בעולם מה שבא להם, הוא פרסם הודעה צדקנית כזו כאילו שנכתבה על ידי הרבנות הצבאית הראשית.

צה"ל מפחד להתעמת עם התקשורת. צה"ל נוהג בחיילים שרצו להנות קצת בשעות ה"אפטר" שלהם כמו בפושעים. מי שחושב שהוא עושה טוב לצבא בהתנהגות צבועה כזו טועה. בצה"ל עוסקים בשטויות אבל מפקירים נושאים אחרים כמו משמעת. מישהו בצה"ל צריך להפסיק את ההתבטלות הזו מול כל ידיעה צדקנית בעיתונים הנלחמים על חייהם בעזרת ידיעות מטופשות.

כי מציון תצא תורה

רוסיה הודיע כי היא משלימה את פיתוח טנק המערכה החדש שלה הטי-99 . כאשר בוחנים את הודעות דובר ממשלת רוסיה בעניין מגלים כי הרוסים בהחלט למדו מהטובים ביותר. הטנק החדש יהיה בנוי בצורה מודולרית. התובה שלו תשמש פעם אחת לבניית טנק קל וזריז, התובה תשמש בסיס גם לנגמ"ש מתקדם אבל גם לנגמ"ש טכני מתקדם.

מזכיר לכם משהו? בוודאי. טנק המרכבה בנוי על אותה תפיסה. הטנק, נגמ"ש הנמ"ר (נגמ"ש מרכבה) ונגמ"ש טכני. אבל לא רק הרוסים, כך על פי פרסומים זרים, קיבלו בעיקר מסוריה חלקים של שריון ראקטיבי שפותח עבור טנקי המרכבה. אלה נלקחו מטנקים של צה"ל שנפגעו במלחמה.

בטנק החדש תיישם רוסיה גם את הטכנולוגיה עליה מבוסס השריון הראקטיבי המבוסס על שריון שבתוכו יש חומר נפץ. זה מתפוצץ בעת פגיעה בטנק מה שמונע מאיום רקטה או טיל בעלי ראש חלול מלחדור לטנק. הרוסים אוהבים את הטכנולוגיה הישראלית. זה קורה בטנקים, זה קורה במל"טים וזה כנראה יקרה גם במערכות נשק אחרות.

דרוש: פיתרון משתנה

השיגור הנוסף של רקטות לעבר אילת מעורר את השאלה הבאה - מה יעשה צה"ל אם יזהה הכנות לשיגור לעבר אילת מתוך סיני? הם קצין הקישור לכוח הרב לאומי יתקשר למקבילו? האם צה"ל ינסה להשיג מישהו אחראי בקהיר? נשמע לא הגיוני.

ההגיון אומר כי במקרה של גילוי הכנות לשיגור יעשה נסיון מיידי למנוע אותו בכל דרך אפשרית. אבל סיני היא לכאורה טריטוריה מצרית. יש הסכם שלום עם מצרים. מילכוד. אבל צריך למצוא פיתרון. אסור שהמצב יישאר כפי שהוא. אסור שבחסות מצרים שעושה משהו סמלי נגד הטרור בסיני, תמשכנה ההתקפות על מטרות בשטח ישראל.

כאן יש לארה"ב תפקיד מרכזי. היא חייבת להסביר לנשיא מורסי כי זה גם האינטרס שלו, שישראל תגיב במקרה של הכנות לשיגור לתוך שטח ישראל. אסור לקבל את המצב הקיים בו את יאתרו הכנות לשיגור רקטות וישראל תשב בחיבוק ידיים ותמתין לפגיעות. מצבים משתנים מחייבים פתרונות משתנים.

העורף לא מוכן

למתן וילנאי שגרירנו המיועד בסין יש חוש הומור. הוא אמר בימים האחרונים בתפקידו כשר להגנת העורף, כי העורף מוכן. אני מקווה שיתר שרי הממשלה יודעים מה קורה בתחום שלהם ברמה גבוהה יותר של דיוק. העורף מוכן. זו בדיחה גרועה. העורף לא מוכן משום בחינה. אולי שיפרו את מערך הצופרים אבל זהו.

כדי להכין את העורף צריך ששירותי החרום בישראל יוכלו לדבר זה עם זה. צריך מקלטים לרוב האוכלוסייה. צריך ערכות מגן רבות נוספות. זו רק רשימה מאוד חלקית. כמה תרגילים מרשימים שנערכו בשנים האחרונות, היו כמו סיוד העצים במחנה טירונים לקראת ביקור של קצין בכיר, או צביעת פגושים של רכבים במחסני חרום לקראת ביקורת. אני מאחל לשר וילנאי הצלחה בתפקידו החדש בבייג'ין. הסינים ישמחו לקבל שגריר שהוא גם אלוף לשעבר וגם בעל חוש הומור מפותח.

היום נערך טקס חילופי השרים במשרד להגנת העורף. חבל על הכסף שמשקיעים בבורקס ובשתיה. חבל שבכלל קיים משרד כזה. אין בו כל תועלת. העורף לא יהיה מוכן בצורה הזו. מישהו חייב להבין את זה ולא לשחק במינויים. מדובר כאן בחיי אדם , בחיים של כולנו.

שוב, תגובות רפות בעולם

ההצהרות של מנהיגי איראן על הכוונות להשמיד את ישראל גררו בסוף השבוע תגובות רפות. מזכיר האו"ם החלשלוש גמגם משהו. גם דוברים אירופאים מלמלו משהו. כולם גמדים. את כולם ישראל מעניינת כשלג דאשתקד. המוזר הוא שדווקא ממשלת ישראל מתחשבת במה יגידו אותם מגמגמים חלשלושים. לאו"ם אין חשיבות. אירופה לא מבינה שהיא נכבשה על ידי האיסלאם. ארה"ב לא מבינה בדיוק מה קורה במזרח התיכון.

אז לא חשוב מה אומרים שם. חשוב מה ישראל עושה. כל השעות שנתניהו מבזבז על פגישות עם שליחים של קוורטט שמרטט ודומים להם, הן שעות מבוזבזות. צריך להגיד לכל אלה - תפסיקו להתערב, טפלו קודם כל בבעיות שלכם כי אתם בסכנה מאותו אויב בדיוק. והאו"ם.

הבדיחה הזו נעשית מצחיקה מחודש לחודש. כבר הצעתי להפוך את הבנין הגבוה בניו יורק למלון יוקרתי. את הכסף ניתן יהיה לתרום למדינות באפריקה שסובלות מרעב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית